"על מגרש המסדרים הזה עומד עם ישראל כולו. אין לעם הזה צבא אחר, ולהפך"

26.06.26
מערכת את"צ

 קורס הקצינים הקרביים ביבשה התקיים אתמול (חמישי) בטקס שנערך במחנה "לסקוב" (בה"ד 1). הטקס התקיים בראשות הרמטכ"ל, רא"ל אייל זמיר, ובמעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, ישראל כץ.

טקס סיום קורס הקצינים נערך בתום שבעה חודשי הכשרה, במהלכם עברו בוגרי הקורס את שלב ההכשרה הראשון במגמת "שדה". את השלב השני, קיימו צוערי חטיבות החי"ר במגמת "גפן" בבה"ד 1, וצוערי חיילות השריון, ההנדסה הקרבית, האיסוף הקרבי והגנת הגבולות, התותחנים וקציני המודיעין בבסיסי הדרכה יעודיים.

במהלך הטקס הוענקו דרגות הקצונה ל-478 הקצינים החדשים. הצוערים נלחמו בזמן המלחמה בגזרות השונות בטרם הגעתם לקורס, חלקם נפצעו ושבו להילחם וחלקם איבדו חברים, מפקדים ופקודים.

הקצינים החדשים מצטרפים לשורת הפיקוד של צה"ל ועתידים להשתלב בתפקידי מפתח ביחידות הלוחמות, לפקד ולהוביל את צה"ל קדימה בלחימה בכלל הגזרות.

"אני מאמין בשילוב המנצח של איכות וכמות גם יחד", פתח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, "כשעברתי עכשיו ביניכם – הקצינים והקצינות החדשים – אני ראיתי מקרוב, בעיניים שלכם, את האיכות. לחצנו ידיים. פה ושם הצלחתי לשמוע גם על הרקע שלכם. אבל הבחנתי בבירור בתחושת הייעוד ובעוצמת הרוח שטבועה בכם. זוהי הרוח המופלאה של עם ישראל – ששורשיו נטועים באדמת המולדת, ועליה הוא מגן במסירות נפש".

"על מגרש המסדרים של בה"ד 1, אתם מייצגים בגאון את העם שלנו, את המדינה שלנו", המשיך, "אתם מטפסים במעלה הסולם, ומצטרפים לשדרת הפיקוד של צה"ל. אתם מגשימים את חלום הדורות – על צבא עברי שהוא מבצר ומגן לעמנו. המשורר ביאליק כתב: "לבשו-נא עוז! חיל גדול לעזרת העם. חיל גדול לעזרת העם!" אתם לובשים עוז, והעוז שלכם מבטיח את עתיד העם. אנחנו גאים בכם. אני גאה בכם, ואני סומך עליכם!"

"ביום השני של המלחמה אמרתי: אנחנו נשנה את פני המזרח התיכון", הוסיף, "ובזכות הגבורה שלכם - של לוחמינו, מפקדנו, טייסנו, חיילנו ועמנו - שעמד איתן - אנחנו משנים את פני המזרח התיכון, ומדינת ישראל חזקה מאי פעם. בשני המבצעים המדהימים 'עם כלביא' ו'שאגת הארי' אנחנו הרחקנו מעל ראשנו סכנת קיום מיידית, כי אם לא היינו פועלים, לאיראן היום היו פצצות אטום להשמדת ישראל. והרחקנו את האיום הזה למען הבטחת נצח ישראל". 

"במרחב הפראי שבו אנו נטועים מהדהדת אמת אחת ברורה", אמר ראש הממשלה, "זאת אמת עתיקת יומין, ואוי למי ששוכח אותה: "הקם להורגך - השכם להורגו". אל תתנו להם את האפשרות להרוג אותנו. אנחנו חיים במזרח תיכון גועש, סוער, ברברי. והכלל הזה, שלא כולם מכירים בו, אני חושב שרוב העם מכיר בו. זה מבטיח את העתיד שלנו. זה מבטיח שבסופו של דבר גם נשיג שלום עם חלק מאויבנו, כפי שעשינו. מדינת ישראל חזקה מתמיד, נחושה מתמיד, נועזת מתמיד".

"אנחנו חולשים על דרום לבנון מפסגת הבופור. ואנחנו נישאר, ככל שיידרש, באזור-הביטחון בדרום לבנון. אנחנו לא עומדים לסגת ממנו. עברנו משטחים נשלטים לשטחים שולטים, ואנחנו נשמור על השטחים השולטים הלו ככל שיידרש. אנחנו נגן משם על תושבי הצפון ועל כל אזרחי ישראל". 

"שר הביטחון ואני הנחינו בבירור את צה"ל: יש לכם חופש פעולה מלא לסכל כל איום על הלוחמים שלנו, או על תושבי הצפון", פסק, "אנחנו סומכים עליכם, על הרמטכ"ל, על צוות הפיקוד שלנו, על המאו"גים, על מפקדי הגדודים, על מפקדי הפלוגות, על כל אחד ואחת מכם. אנחנו סומכים עליכם שתפעלו נכון, ואנחנו נותנים לכם את כל הגיבוי הדרוש!"

"ובאשר למשטר-הרשע באיראן, אומר רק זאת: עם הסכם או בלי הסכם - כל עוד אני ראש שממשלת ישראל, לאיראן לא יהיה נשק גרעיני. בשום אופן לא נאפשר לאיראן לפתח פצצות גרעין".

"המדיניות שלנו להגנת גבולותיה של מדינת ישראל ברורה: צה"ל יישאר באזורי הביטחון בלבנון, בסוריה ובעזה - ללא הגבלת זמן - כדי להגן משם על תושבינו ויישובינו מול גורמים ג'יהאדיסטים", אמר שר הביטחון, ישראל כץ, "זה הלקח המרכזי ממתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר. לא נתפשר על האינטרס הביטחוני העליון של ישראל - ההגנה על חיילינו והשמירה על אזרחינו - ולא ניסוג מאזורי הביטחון. מכוח התפישה הזאת בדיוק, אנחנו מתנגדים ליציאתם של כוחות צה"ל מאזור הביטחון בלבנון וזאת למרות כל הלחצים הקיימים ושעוד יהיו. לא ניסוג מאזור הביטחון בלבנון".
 
"ביטחונם של אזרחי ישראל וביטחון כוחותינו ניצבים מעל לכל שיקול אחר", הדגיש, "למפקדים וללוחמים שלנו יש את כל הגיבוי הנדרש כדי להשלים את משימתם ולהגן על עצמם ועל אזרחי ישראל. יש עיקרון מרכזי שמוביל אותנו בכל החלטה: חיי לוחמינו הם ערך עליון. עבור ראש הממשלה, עבורי, עבור הרמטכ"ל ועבור כל שרשרת הפיקוד בצה"ל - ביטחונם של המפקדים והלוחמים קודם לכל שיקול אחר. ההנחיות שלנו ברורות וחד-משמעיות: שום אילוץ מבצעי, מדיני או אחר לא יצדיק סיכון מיותר של חיילי צה"ל".
 
"אנחנו נפעל נגד כל איום, בכל מקום ובכל זמן, בנחישות, בעוצמה וללא היסוס", הוסיף, "ויש עוד מסר חשוב, אותו אני מקווה שמבינים היטב בטהראן: אם איראן תתקוף את ישראל בשל פעולותינו בלבנון, או מכל סיבה אחרת, נתקוף אותה בכל העוצמה - באופן אשר ימחיש לה היטב את פערי הכוחות בינינו".


 
"מפקדים ומפקדות יקרים, האתגר המונח על כתפיכם הוא מיוחד: אתם מסיימים את ההכשרה בימים משמעותיים לביטחון המדינה ולעתידה, בימים בהם הסביבה המקיפה אותנו שונה בתכלית מזאת שהייתה כאן לפני שלוש שנים", פסק השר, "השנים שלפנינו יביאו איתן אתגרים חדשים, ועוצמתו של צה"ל תמשיך להוות גורם מכריע בהמשך קיומנו כאן והמשך שגשוגה של המדינה. יכולתנו לשמור על העוצמה הזאת ואף לחזק אותה נשענת,  בראש ובראשונה, על אנשינו – ובראשם אתם, המפקדים הצעירים. אין לנו יתרון איכותי בולט יותר מאשר אנשינו, ובראשם הלוחמים ומפקדיהם".
 
"בוגרי הקורס, קצינות וקצינים יקרים - זכתה מדינת ישראל שיש לה בנים ובנות כמוכם, זכה צבא ההגנה לישראל שיש לו מפקדים ולוחמים כמוכם. אזרחי ישראל נושאים אליכם עיניים בגאווה ובהערכה, ויודעים שיש להם על מי לסמוך".

"קצינים - את כל מה שאני מצפה מכם לקראת החזרה אל היחידות והכניסה אל הפיקוד כבר אמרתי בשיחתי איתכם היום בבוקר", קבע הרמטכ"ל, רא"ל אייל זמיר, "האחריות על ה"מעשה", היא האחריות שאתם מקבלים היום עליכם לנוכח האתגרים הגדולים הניצבים לפתחנו".

"זוהי עת מעשה", הבהיר, "מכובדיי, דור הפיקוד שניצב כאן היום נקרא אל הקרב מִתוך תופת שבעה באוקטובר. מהיום הנורא ההוא קם דור של לוחמים ולוחמות, מפקדים ומפקדות, בסדיר ובמילואים, שעומד מאז בעוז על משמר ארצנו. דור שהבין כי ברגע שנפרץ הגבול, האחריות עוברת מיד אל מי שקם, מוביל, ונעשה בגופו וברוחו חומת מגן לאזרחי ישראל".

"מפקדים, על מגרש המסדרים הזה עומד עם ישראל כולו", שיתף, "מכל בית, מכל יישוב, מכל חלקי החברה הישראלית. אנחנו זקוקים לכל לוחם ולכל לוחמת, לכל מפקד ולכל מפקדת. אין לעם הזה צבא אחר, ואין לצבא הזה עם אחר. צה"ל הוא צבא העם, זהו צבאה של המדינה היהודית, המבטיח את קיומה ואת נצחיותה".

"האתגר שצה"ל מתמודד עימו הוא למצוא איזון בין התחשבות במגוון האוכלוסיות ובין שמירה על מסגרת משותפת ואחידה, המאפשרת לו למלא את משימותיו באפקטיביות. אנו נחזק את הלכידות מתוך המאחד ולא המפריד - גם זה חלק ממכושרו של צה"ל להוביל לניצחון".

"איבדנו בשדות הקרב לוחמים ומפקדים שחירפו נפשם למען העם והארץ, ולא שבו", אמר, "אנו נישא את מורשתם במעשים. נהיה ראויים להם בעוז רוחנו, במקצועיות שלנו, בענווה ובאחריות. לוחמים רבים עודם מתמודדים עם מחירי הקרב בגוף ובנפש. הם רעינו לנשק, ואנו נמשיך ללוות אותם ואת משפחותיהם לכל אורך הדרך. כמו החיטה שצומחת שוב ושוב, כך גם רוחו של עמנו ממשיכה להתחדש מתוך הכאב, נושאת עימה את זכר הגיבורים שנפלו בקרב".

"בשורות אלו, עומדים 478 צוערים, בוגרי קורס קצינים לוחמים של זרוע היבשה, שבעוד דקות אחדות יחשפו את דרגותיהם ויוסמכו באופן רשמי כקצינים לוחמים בצבא ההגנה לישראל", אמר מפקד בית הספר לקצינים, אל"ם א', "כל אחד ואחת מהם, עולם ומלואו, מלח הארץ, מנהיגי החברה הישראלית, מפקדי המחלקות הבאים של צה"ל, הטובים שבטובים. כקצינים לוחמים, עלינו להבין כי כוחנו האמיתי הוא לא רק ביכולת להילחם, אלא ביכולת לאחד את השורות. דווקא היום, בשעת מלחמה, אנו נדרשים יותר מתמיד להתקבץ סביב אותם עקרונות משותפים, בראש ובראשונה שמירה על מדינתנו האהובה ואחריותנו כלפי החברה הישראלית".

"עומדים לפנינו עשרות צוערים עם סיפורים יוצאי דופן שקצרה היריעה מלספר, הביטו בהם, הסיפורים שעומדים כאן היום על הרחבה אינם רק סיפורים - הם מראה של החברה הישראלית כולה", פסק, "צוערים יקרים, מסיימים אתם היום את פרק הסמכת הקצונה, ובידיכם כלים רבים, מקצועיים וערכיים, אותם קיבלתם יחד עם האחריות הפיקודית. בעלייתכם לתפקיד המ"מ בשטח ביחידות השונות, נדרש מכם לסגל תכונות פיקוד ומנהיגות בעצמכם. אנו נמשיך לתבוע זאת מכם, אך אתם אלו שתבחרו את מידת ההתקדמות שתהיה לכם. זכרו - ככל שתעזו להמשיך ולהתפתח, לעבור שינוי, כך תצליחו לעשות זאת עם פקודיכם".

לנאומו המלא של הרמטכ"ל

לנאומו המלא של מפקד בה"ד 1