מיהי היחידה הימית ששומרת על חופי ישראל מהשמיים? יצאנו לבדוק
הספינות של זרוע הים מסכלות ותוקפות גופים עוינים במרחב באופן תמידי - אבל עוד לפני שהצוותים עולים לסיפון, גס"י, היחידה האווירית המיוחדת של זרוע הים, כבר נמצאת גבוה מעל פני המים ורואה הכול מלמעלה. שמענו מהם איך נראה שיתוף הפעולה עם טייסת 200, מה הספיקו לעשות במלחמה וכיצד מזהים גופים חשודים בעזרת כטמ"ם?
"כל סייר בגס"י יגיד שהדבר הכי קשה - זה להסביר מה אתה עושה בתפקיד", משיב רס"ן ר', מפקד גף סיור ימי (גס"י), כשאני שואלת אותו על פועלה של היחידה.
ואכן, הפעילות הקריטית והייחודית של הגף, ששוכן בבסיס של חיל האוויר, לרוב כלל לא נחשפת לציבור - גם בשגרה, אבל במיוחד בחירום.
בגס"י פועלים זה לצד זה חובלים ומפעילי כטמ"ם מטייסת 200. "התפקיד שלנו", מפרט רס"ן ר', "הוא להשתמש באמצעים אוויריים לבניית תמונת מצב ימית ואיסוף מודיעין עבור הכוחות בים. חיל האוויר מתפעל את הכטמ"ם, ואנחנו מפענחים איומים ותרחישים חריגים, ומתקשרים עם הספינות והכוחות בשטח כדי לסכל אותם".
צילום: עמית אגרונוב
כפי שהוא מסביר, שיתוף הפעולה המדויק בין זרועות האוויר והים הוא הכרחי, מכפיל כוח, ומשחק תפקיד חשוב בעבודתם: "כל מי שעולה לטיסה צריך להבין את מהות המשימה בפרטי פרטים, משום שכל פעולת איסוף מודיעין דורשת דרך שונה".
בעת מלחמה, המשימה המוטלת על הגף הופכת לקריטית וסיזיפית מתמיד. ״הסיירים שלנו, לוחמים ימיים בהכשרתם״, הוא מדגיש, ״מבינים שאופן תגובתם כשהם מבחינים באיום, יקבע האם המחבלים יפגעו בכוחותינו או שלא, וכל תפקידם באותן שניות הוא לדאוג לתקוף ולסכל אותו".
צילום: עמית אגרונוב
אותו התרחיש שהם פועלים כדי למנוע, הוא דווקא זה שגרם להקמת היחידה - בשנת 1975 התרחש הפיגוע האכזרי במלון סבוי, בו הגיעו מחבלים לחופי תל אביב בסירות ורצחו 8 אזרחים. בצה"ל בוצעה הפקת לקחים מעמיקה, שהסתכמה, בין היתר, בהחלטה לייסד יחידה שמטרתה למנוע את הפעם הבאה.
"מאמצי ההגנה בזירה הימית הם שונים, ולכן דורשים גם אמצעים ייחודיים", משחזר מפקד היחידה, "כדי להגן על המרחב הזה צריך להבין לעומק מה קורה בו - וזה דורש, בין היתר, סריקות מקיפות באמצעות כלי טיס. גם בשגרה אנחנו מסיירים כל יום בכל הגזרות, ובמקרים של מטרות חשודות - פועלים מיד".
צילום: עמית אגרונוב
על מנת לראות את כל המתרחש - ביום, בלילה, במרחקים גדולים ובתנאי מזג אוויר משתנים, משתמשים בכטמ"ם 'שובל', מכ"ם ימי ובאמצעי תצפית שונים.
בעבר, אנשי היחידה היו נעזרים במטוסי 'שחף' מאוישים למטרות מודיעין. למעשה, זו הפעם הראשונה בה גס"י משתתף במלחמה בצורתו הנוכחית - ואוסף מידע באמצעות כטמ"מים.
צילום: עמית אגרונוב
עם זאת, מגיעים גם אתגרים שעליהם חייבים להתגבר: "זו למידה תוך כדי תנועה. בנינו תוכניות למערכה, עכשיו צריכים להוציא אותן לפועל ולהמשיך להשתפר בזמן אמת".
כדי להגיע לשרת בגף, דרושה הכשרה בת תשעה חודשים. הלוחמים הימיים מגיעים מקורס בקרי שו"ב (שליטה ובקרה), ועוברים הכשרת יסוד בבה"ד זרוע הים. במהלכה, הם לומדים באופן בסיסי על הפעילות של גס"י. עם הגעתם ליחידה, עוברים הכשרה נוספת, האורכת חצי שנה.
ולמה ההכשרה יותר ארוכה? "בסוף לסייר בתפקיד יש יכולת להשפיע על התמונה הכוללת של זרוע הים. אומנם המכ"ם מזהה אמצעי, אבל האדם בקצה מביא את המילה הסופית, ומחליט מה משמעות העצם החריג שזוהה".
"כל מה שעשינו בשנים האחרונות מתנקז למלחמה הזו", הוא מסכם, "זה הזמן לממש את הידע שצברנו למען הצלחת המשימה. כל ספינה שתרים את הראש למעלה - תראה אותנו, כי אנחנו מלווים את היחידות בשטח בכל זמן ובכל ים".