החיילות שחזרו לביה"ס - כדי להעביר שיעור חשוב

לא רק התלמידים התרגשו לפתוח את שנת הלימודים. יחד איתם הגיעו לכיתות גם מדריכות אוכלוסייה לשעת חירום של פיקוד העורף, המספקות לילדים אוזן קשבת, לצד תוכנית לימודית מותאמת - במטרה שירגישו הכי מוגנים שיש

02.09.24
רז אופיר, מערכת את"צ

עם כומתה כתומה במקום תלבושת אחידה, ושרוך ירוק-אדום שמחליף ספרים ומחברות - התחילו השבוע את שנת הלימודים גם עשרות חיילות. אלו הן מדריכות אוכלוסייה לשעת חירום (מאלש"חיות) מפיקוד העורף, ששקדו והכינו תוכנית ליווי מיוחדת לילדים בכיתות א'-ז', מהדרום ועד הצפון - על מנת שכל תלמיד ותלמידה ידעו כל מה שצריך בנושא מיגון.

"אנחנו נערכות לזה כבר בערך חודש", מספרת רב"ט הילה לדני, מאלש"חית במחוז דרום, "היה לנו חשוב להסתכל על זה בראייה כוללת. זה לא עוד שיעור לילדים והעברת ידע נדרש - זה הרבה יותר רגיש מזה".

בחודשים הקרובים, הן הולכות להיכנס לבתי הספר ולהעביר הדרכות בנושאים קריטיים - ממה לעשות בעת אזעקה, דרך חוסן נפשי ועד כלים להתמודדות עם המצב. "אנחנו, במחוז דרום, נתייצב בכל המוסדות בעוטף שפותחים שנה", מסבירה רב"ט לדני, "יש חשיבות גדולה לכך שזה יגיע מגורם חיצוני עבורם. אנחנו רואות בעיניים שלהם שהם רוצים להקשיב". 

אתמול בבוקר קיבלו לראשונה המדריכות את פניהם בשערי בית הספר: "היינו שם כדי לאפשר להם לשתף על החששות בחזרה ללימודים בצל המלחמה. המטרה שלנו היא להקל עליהם ולתת תחושת ביטחון - לחייך אליהם, להיות שם בשבילם ולספק להם תשובות לשאלות".

להדרכה בדרום בתקופה זו, יש גם משמעות אישית עבורן - כל המאלש"חיות במחוז הן תושבות האזור בעצמן. העיסוק היום-יומי עם ילדים בתקופה זו, כפי שהן מעידות, מהווה עבורן לא פעם גם הסחת דעת, כלי להתמודדות עם המצב ואתגר נוסף בפני עצמו: "הקושי של הילדים בעיניים פוגש אותי באופן אישי כל יום. אני מכירה את ההתמודדות הזו מקרוב, וככה גם את הצורה הכי נכונה לגשת אליהם".

ולמרות שהן מתמודדות עם שאלות וסיטואציות לא פשוטות, תחושת הסיפוק עצומה. "יש חשיבות לכך שהילדים האלה יראו שהם לא לבד, ושאפשר באמת לבוא ולשתף", אומרת בהתרגשות רב"ט לדני, "ברגע שילד בא ומבקש חיבוק  - אני פתאום מבינה למה אני כאן".