כך נהגי המשא הכבד מובילים ציוד לשדה הקרב - מבלי להיראות

מזון, תחמושת ומכתבים מהבית - כולם מגיעים ללוחמים ברצועה דרך הצינור המקשר בין החזית לעורף, השיירות הלוגיסטיות. ממש כמו הלחימה העצימה, מבצעי התספוק יוצאים לפועל באישון לילה, ללא תלות במזג האוויר או בתנאי השטח. הצטרפנו להכשרת 'הנהיגה החשוכה' של אוגדה 36 ושמענו, איך היא תעזור לשמור על הלוחמים

12.08.24
גל מי טל, מערכת את"צ

כחלק מההכרה שקיבל בחודש שעבר מערך הסיוע הקרבי מנהלתי, נעשים בימים אלו שינויים בהכשרות של אנשי חילות הלוגיסטיקה, הרפואה והטנ"א. אחד מהמהלכים הראשונים שכבר עשו את דרכם לשטח, הוא פתיחת פיילוט באוגדה 36 לנהגי משא כבד, בסדיר ובמילואים, להכשרת 'נהיגה חשוכה'.

"היא מתבצעת בעלטה מוחלטת, ללא שימוש באורות הרכב ובעזרת אמצעי לראיית לילה", פותח ע' קלאו"ג 36, רס"ן בן, המוביל את ההכשרה, "אם עד היום היחידים שהוסמכו לנהוג עם אמר"ל הם חיילים מבצעיים בלבד, היום אנחנו מבינים שהכניסה למבצע לוגיסטי, בין אם בעזה או בגזרה הצפונית, חייבת להיות חשאית ככל האפשר".

מההבנה הזו החליטו באוגדה להרים את הכפפה ולהכשיר 6 נהגי משא כבד במטרה שיעבירו קורס ייעודי בצפון: "הם היו בצאלים שבועיים וחצי, והוסמכו להעביר את ההכשרה לחיילים אחרים. כך פתחנו בכותלי אוגדה 36 בית ספר לנהיגה חשוכה".

בהכשרה לומדים הנהגים בראש ובראשונה לתפעל את האמצעים הנדרשים. "מדובר באנשי מנהלה שרובם מעולם לא התנסו באמר"ל", מבהיר רס"ן בן, "זה אולי נשמע פשוט, אבל הנסיעה תוך השימוש מביאה איתה אתגרים רבים - שדה הראייה, ההבנה של המרחב, והמצב המנטלי משתנים לגמרי".

משאית הובלה באמצע הלילה

לאחר שהתמקצעו בשימוש באמר"ל, מגיעים השלבים המעשיים בקורס - נהיגה כבודדים, בצמדים ולבסוף כשיירה, ביום ובלילה. "עבודת הצוות היא הכרחית לביצוע המשימה על הצד הטוב ביותר", הוא קובע, "הם נדרשים לתאם ביניהם את הפעולות במכשירי הקשר ולעבוד כיחידה אחת, על אף שאין להם היכרות מוקדמת אחד עם השני".

לבסוף, הנהגים מתרגלים התמודדות עם תרחישי חירום כמו ירי על השיירה, מטען שנמצא על גבי הציר או התהפכות של אחד הכלים. "החשיבות של הצלחת המשימה שלהם היא אדירה", הוא מחדד, "על גבי הרכב הם נושאים את המזון ללוחמים ואת התחמושת שתטעין את הכלים".

בעקבות הצלחת הפיילוט באוגדה הצפונית, שמהווה מרכיב חשוב בהיערכותה ללחימה אפשרית בלבנון, נפתחות בימים אלה הכשרות דומות גם באוגדות 146 ו-162. "מעבר לשיפור היכולות של אנשי הסיוע הקרבי מנהלתי והמוכנות הגבוהה לקראת מבצעי תספוק עתידיים, ההכשרה הזאת מסייעת לשמירה על חוסן אנשינו", הוא מסכם, "סדרת האימונים שאנחנו נמצאים בה עכשיו היא רק הראשונה מתוך רבות נוספות שעוד נעביר בעתיד".