כך נראה סיוע אווירי בלבנון - מעיניי מסק"ר, כטמ"ם ומטוס קרב
בין אם מדובר במבצע ממוקד, מטרות מתפרצות, או היתקלות בלב כפר - הם שם למעלה, מוכנים להתקפה. טייסות חה"א ממריאות מסביב לשעון כדי לספק סיוע אווירי לכוחות הקרקעיים - גם בלבנון. אז מה זה בכלל אומר? ואיך השת"פ הזה מתנהל בפועל מאז הכניסה? שמענו על החיבור הקריטי מסמ"ט 190, מפעיל כטמ"ם ב-161, וטייס קרב ב-101
"מהרגע שהלוחם הראשון חצה את הגבול ללבנון, לא קיים מצב בו אין מסוק קרב בשמיים יחד עם הכוחות", כך מתאר רס"ן י', סגן מפקד טייסת המסק"ר (סמ"ט) 190, את החיבור ההדוק בין האוויר והקרקע, "כל פעילות ומבצע עוברים דרך היחידה לשיתוף פעולה ומגיעים אלינו, ואנחנו מכינים את המסוקים לתקיפה".
הסיוע האווירי פועל במקביל בשני צירים: הראשון - מבצעים מתוכננים, והשני - תקיפות מתפרצות. "תפקידי לתכנן את כל הסבבים המבצעיים", הוא מסביר. "לפני שכוח קרקעי מגיע לנקודה מסוימת, 'ננטרל' את האזור מכוחות עוינים כדי למנוע היתקלות. אנחנו מכירים היטב את הצעדים של האוגדות - ונמצאים באוויר, או בכוננות להיות מוזנקים. המפקדים בשטח יכולים להתריע לנו מעכשיו לעכשיו על אויב קרוב, ואנחנו ניכנס לפעולה".
הלחימה לצד הכוחות בקרקע בלבנון ממש לא זרה לאנשי חיל האוויר, לאור העובדה שבמשך חודשים ארוכים הם ביצעו זאת ברצועת עזה, כפי שמעיד סגן ד', מפעיל כטמ"ם בטייסת 161: "ההיכרות המעמיקה עם המפקדים בשטח ועם אופן הפעילות שלהם, הופכת את העבודה הצמודה לאפקטיבית ומדויקת יותר".
אך מלבד היתרונות, קיימים גם הבדלים מהותיים בין הגזרות. "השוני בין עזה ללבנון הוא שמיים וארץ", הוא מוסיף, "זה מתחיל מתוואי השטח השונה - יש לנו אתגרים שרק מטבע האזור קשים יותר לביצוע, ובנוסף, כמובן שמדובר על פיסת שטח גדולה יותר. בכל פעולה אנחנו לומדים את התוואי לעומק יותר ויותר, וכיום, מסוגלים לעשות דברים חסרי תקדים".
טייסת הכטמ"ם של סגן ד', היא זו שליוותה את הכניסה יחד עם אוגדה 98. "היינו איתם בכל שלב. כולם בטייסת הגיעו לתדריכים על האויב ועל מה כוחותינו בשטח עתידים לבצע. רגעים לפני - כבר היינו באוויר, כשבקשר קצין התקיפה של האוגדה, שקישר וכיוון אותנו לסיוע באזורי העניין. ידענו מה צריך לתקוף מראש, הכרנו היטב את האזורים בהם צפויה היתקלות וברגע האמת היינו שם כדי לתת את הסיוע הנדרש".
אבל מה אותו 'סיוע' באמת אומר? "אנחנו שם כדי לתת גיבוי מלא - במלוא מובן המילה", מרחיב רס"ן י', "המטרה שלנו היא לאפשר ללוחמים לבצע את הפעולות שלהם בצורה החזקה והאפקטיבית ביותר - בין אם מדובר באש ממוקדת שניתן מלמעלה לפני הפעולה, ואם זה שבמשך כל ההתקפה אנחנו נהיה באוויר, מוכנים לתקיפה נגד מטרות מתפרצות. ויש לנו בחיל כמובן גם את היבט החילוץ במידת הצורך".
"צברנו ניסיון בשת"פ הזה עם כוחות הקרקע", משתף סמ"ט המסק"רים, "בזכות זה אנחנו מסוגלים לסגור מעגל הרבה יותר מהר. כשאני שומע בקשר את אותו מג"ד שעבדתי איתו בעזה, יש איזשהי תחושה שאנחנו מסוגלים יחד להכול".
בנוסף לכטמ"ם ולמסק"ר, בשמי לבנון מסייעים אווירית גם מטוסי הקרב. "תפקידנו להגיע לטווחים גדולים יותר מכלי הטיס האחרים", מעיד סגן ע', טייס קרב ב-101, "כשצריך, הטייסת מקבלת פקודת 'זנק': זה יכול להיות למטרה, איום או מחבל שצריך לסכל מעכשיו לעכשיו".
"זו מטרת העל כרגע - לאפשר ללוחמים להמשיך בכל פעולה", מוסיף טייס הקרב, "היו היתקלויות שהיו עלולות להסתיים במספר נפגעים גבוה אם לא היו באותם רגעים גם כוחות אוויריים שיסכלו. ההבנה כמה הסיוע שלנו קריטי, ממלאה את כולנו בתחושת משמעות וגאווה בכל יום מחדש".