במקום הזה בונים מ-0 את "המפלצות" של צה"ל
המש"א - מרכז שיקום ואחזקה, הכפיל את כוחו בשבועות האחרונים, ופועל ללא לאות כדי להבטיח אספקה שוטפת ומהירה של רק"מים לחזית. הצטרפנו ליום במפעלים השונים וראינו איך הופכים לוח ברזל למכונה משוריינת
כבר שישה שבועות שהמפעלים של המש"א - מרכז השיקום והאחזקה של צה"ל, עמוסים מהרגיל. יותר מ-3,000 חיילים בסדיר ובמילואים ואזרחים עובדי צה"ל פועלים מסביב לשעון על מנת להבטיח תיקון ואספקה מהירה ואיכותית של רק"מים, אמצעי תצפית, תקשורת והגנה.
"המרכז כולל מספר מפעלים מרכזיים", פותח מפקד המש"א, אל"ם שרייבר, "המפעל הדיגיטלי, מפעל המכללים, מפעל האלקטרואופטיקה, מפעל הרכב ומפעל המרכבה והרק"ם". לכל אחד מהם יש תפקיד שונה וכולם יחד חשובים מאוד למאמץ המלחמתי.
המפעל הדיגיטלי אחראי על כל המערכות היבשתיות בגבולות המדינה. "אנחנו מרכיבים ומתקנים הכול", מפרט מפקד המש"א, "ממכשיר הקשר הכי פשוט ועד חמ"לים של מפקדי אוגדות. אחת מהעבודות המשמעותיות שלנו לאחרונה הייתה שיקום גבולות המדינה והחמ"ל ברעים, שכבר חזר לפעילות שוטפת".
מפעל המכללים ומפעל האלקטואופטיקה עוסקים בעיקר בשיקום מנועים, מערכות אופטיות, מערכות בק"ש ומערכות חשמל: "יש לו יכולת אסטרטגית אדירה שאין לה תחליף. יש כאן מאות מנועים של כלים צה"ליים, וכולם עובדים פה בקצב מהיר במיוחד כדי לשקם את המערכות של כל רכב או רק"ם שנפגע". בחלל הזה, יודעים להחזיר האמר שנפגע לכשירות תוך מספר ימים בודדים בלבד.
החל מנגמ"שי הנמ"ר והאיתן, דרך טנק הברק ועד דחפורי ה-D9 והפנדה, במפעל המרכבה והרק"ם ובמפעל הרכב יודעים לתקן, לשקם, למגן ולהרכיב את כלל הרכבים הרק"מים בצה"ל. "אנחנו בונים את הטנקים מאפס, החל מלוח הפלדה ועד למיגון הסופי", מתאר אל"ם שרייבר, "בדרך כלל אנחנו מייצרים כ-100 רק"מים בשנה, אבל בשלושה שבועות האחרונים הוצאנו יותר מ-80 כלים שכבר עכשיו פועלים בשטח".
במקביל מפיקים במש"א כל הזמן לקחים מהקרבות בשטח - ויישומם. בין אם מדובר במיגון נוסף או שדרוגים לייעול פעילות הכוחות בשדה הקרב.
"חיל החימוש שילש במהלך מלחמת יום הכיפורים את כוחו של צה"ל, בכך שתיקן את כל הכלים שלוש פעמים", מזכיר אל"ם שרייבר, "היום, בעזרת 1,200 חוליות שיורדות לשטח כדי לתקן בהקדם כל מה שנשבר, התקלקל או נפגע - אפשר להגיד שאנחנו כבר שם".