המפקדים מאחורי סיכול התשתית הגדולה של חמאס באיו"ש

במשך קרוב ל-3 חודשים עבדו מסביב לשעון על מבצע מעצרים ענק באיו"ש, כחלק מסיכול תשתית הטרור של ארגון "חמאס". כך נראו הלילות ביהודה ושומרון - מעיניי לוחמי דובדבן

22.11.21
מערכת אתר צה"ל

ינון שלום יתח ונועה דרגוצקי, מערכת אתר צה"ל | 22.11.2021

 

כתב: ינון שלום יתח | עריכת תוכן: נועה דרגוצקי | עריכת וידאו: נדב קגן, שגיא אבישי

התיעוד מהקסדות של לוחמי דובדבן, אולי יצליח לתאר את הלילות שעברו בתקופה האחרונה ביהודה ושומרון. קרוב לשלושה חודשים עבדו בצה"ל, בשב"כ ובמשטרה על מבצע מעצרים גדול, בעקבות מידע מודיעיני על אודות תשתית טרור רחבת היקף של "חמאס". פעילי התשתית, שנבנתה על ידי בכירי הארגון בחו"ל, תכננו להוציא לפועל שורת פיגועים קטלניים בירושלים ובאיו"ש.

כחלק מהסיכול, לוחמים מיחידות מיוחדות וכוחות חי"ר עצרו כ-50 פעילי טרור שלקחו חלק בבניית והפעלת התשתית. כמו כן, נמצאו עשרות אמצעי לחימה, רובים ומטעני חבלה רבי עוצמה. אחת מהתפיסות המשמעותיות ביותר הם חומרים להכנת חגורת נפץ - יכולת שלא נראתה כבר שנים רבות.

"יצאנו לילה אחרי לילה לסדרות מעצרים גדולות בחיכוך גבוה", מסביר מפק"ץ בסיירת צנחנים, סגן נבו פולס, "זה היה אינטנסיבי במיוחד אבל אנחנו מבינים את ההשלכות של תפיסת האנשים האלה - וגם מבינים מה יקרה אם לא נתפוס אותם".

מאחורי סיכול התשתית שנפרסה לאורכה של הגזרה, עבדו באוגדת איו"ש בעזרת פעילות מודיעינית ייחודית מסביב לשעון על התיאום בין החטיבות ועל התזמון המדויק למעצרים - לפעמים, כמו שמספרים כוחות שהיו בשטח, גם בשלוש חטיבות במקביל.

"העבודה משתלמת", מצהירה סגן אוראל תמיר, קצינת המבצעים המיוחדים בחטמ"ר בנימין, "עברנו לילות בלי שינה, שמנו את החיים האישיים בצד כדי להריץ את הכול".

גם בסיירת צנחנים, שעצרו כמות נכבדת מהמבוקשים יחד עם מספר סייענים, מסכמים את המבצע בסיפוק גדול: "בכל איתור שקפץ בחודשים שעבדנו על המבצע, דחינו הכול. שבתות, חגים, משפחה. עכשיו, כשהחיילים שלי רואים את הפרסומים - הם מתחילים להבין כמה זה היה משמעותי". 

"רק בסוף מבינים את הגודל של הדבר הזה", מודה סגן תמיר, "תוך כדי את לא עוצרת ולא שמה לב, רק עובדת מלילה ללילה. אחרי שהכול נגמר יש אנחת רווחה זמנית - עד שאת חוזרת לחזרה למציאות הגזרתית". כך, בלילה מיד אחרי הסיכול, הקמ"מית של איו"ש יחד עם הכוחות הלוחמים - כבר נכנסו למשימה הבאה. עליה, אולי נשמע רק בעוד כמה חודשים.

"זה הרבה מאמץ", היא משתפת, "אבל להיות בחפ"ק ולראות הכול זה הכי מספק".