התרגיל שמקשיח את "הבטן הרכה" של דובדבן

פעם בחצי שנה, מתכנסת "היחידה עם השם של הפרי" ומתעמקת בתקריות המורכבות ביותר שלה. במשך חמישה ימים הלוחמים והמפקדים מתרחשים "שריפה" של הכוח ומבצע חשאי כשהשטח בוער, ומשתפרים בדיוק במקומות האלה. זה מה שקורה באחד האימונים ("בלעדי") של יחידת הקומנדו החשאית

23.03.22
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

לילה לילה, כבר כמעט ארבעה עשורים, פועלת ביהודה ושומרון "היחידה עם השם של הפרי" - כמו שצוינה באזכורים הראשונים שלה בתקשורת, בתקופה שעוד הייתה חשאית לגמרי. היום כבר מותר לומר את שמה, אבל דובדבן עדיין חתומה על עשרות מבצעים מסווגים ממש בכל חודש. 

בכל פעם שאחד ממבצעיה נחשף, מבינים שמדובר ביחידה עם יכולות ייחודיות מאוד - כשאת תורת הלחימה בונים בדובדבן בעצמם. כדרך קבע, בסוף כל פעילות הם מתחקרים אותה - דרך הנתונים, מהלכי הכוחות, וגם כשהמבצע מסתבך והמון מתחיל להקיף את הלוחמים. 

ביחידה התחילו להפעיל מנגנון ייחודי שנקרא "בלעדי", וכשמו כן הוא. כל הלוחמים מגיעים למתחם האימונים מאל"א ובמשך חמישה ימים הם מסיקים לקחים מכלל הפעילויות - דרך הרגליים. 

בחצי שנה שלפני, אוספים בבית הספר של היחידה את כל המסקנות מהמבצעים האחרונים, ביניהם אירועי קיצון איתם התמודדו בעומק שטח עוין. "המטרה של האימון היא לאתר את הבטן הרכה של המקצועיות", מסביר מפקד בית הספר, רס"ן ר', "אנחנו אוספים עשרות לקחים בכל תקופה וצוללים לעומק התקריות המסובכות ביותר".

בין האירועים המתוחקרים יש כאלו שהתפרסמו ממש לאחרונה, למשל פציעתם הקשה של שני לוחמי דובדבן בפעילות בכפר בורקין. כמה ימים אחרי התקרית, נחשף כי מדובר היה בחלק משמעותי מסיכול תשתית טרור גדולה של חמאס. 

כמו תסריטאי מהמעלה הראשונה, מפקד בית הספר לוקח את שורת המסקנות העיקריות, ובונה לכל אחד תחנת אימון מוחשית, אותה יעברו כל הלוחמים ביחידה: "הם מקבלים את המסקנות מפעילות לפעילות באופן שוטף, אבל לא תמיד יש אפשרות לתרגל בתנאים כמעט מציאותיים".

כך לדוגמה, אחד התרחישים המוכרים ב"בלעדי" הוא שהכוח "נשרף" - מה קורה כשהצוות נחשף בזמן מעצר או מבצע, ועכשיו הוא צריך לנווט את דרכו החוצה בין המוני המתפרעים שגודשים את הרחוב? את ההמון בתחנה, מדמים 30 חניכים מבית הספר. בהינתן פקודה, יהיה עליהם להסתער על חבריהם הלוחמים ולנסות לשבש את המבצע. 

במקביל, מאחורי הקלעים, מצלמות מתעדות את הלוחמים בכל רגע, כדי שאחרי האירוע הם יוכלו לצפות בעצמם ולתחקר את תפקודם שלב אחר שלב. יחד הם ינסו לברר האם פעלו כראוי, עם מינימום פגיעה והצלחה מבצעית מלאה. "אנחנו מנסים למקסם את רף הלחץ. הלוחמים יורים בכדורים חסרי קליע, זורקים בלוני מים ומעיפים קרטונים - רק ככה נוכל למדוד את היכולת בצורה הכי כירורגית שיש", מסביר רס"ן ר'. 

בסיום התרחיש, הם עברו על האירוע האמיתי - בדיוק כמו שתועד במצלמות החזה של הלוחמים בפעילות. אחת המטרות היא גם להכין את הכוחות לאפשרות של הסלמה, שגם את השלכותיה לומדים ביחידה: "לצורך העניין, אם ניכנס למבצע חשאי בכפר מסוים כשהשטח בוער - אנחנו נערכים למציאות שבה נצטרך לפעול מהר יותר, והרבה אנשים יארבו לנו ביציאה".

"בכל אירוע כזה אנחנו מעמיקים את המקצועיות של היחידה - כל אחד מהצוותים עובר הכשרות מיוחדות", מסכם רס"ן ר' את ה"בלעדי" האחרון, "גם הפעם, סיכמנו בתרגיל יחידה ענק - שלא רק יישר קו, אלא גם היווה את תצוגת התכלית הטובה ביותר לכשירות שלנו".