כך הופכים את טירוני היחידה המיוחדת הזו ליהל"ם מבצעי

בשביל התפקיד הזה, צריכים את האנשים הכי חדים, מדויקים וקרי רוח. כדי להגיע ליחידה המובחרת הזו, הם עוברים הכשרה של יותר משנה, עם תפיסה אחת במרכז העניינים: לא מסבירים להם מה לעשות

01.02.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

"איך אני יכול לסמוך על טירון, שרק סיים י"ב לפני רגע, לעמוד מול פצצה או בפתח מנהרה ולהיות הגורם הכי מקצועי בשטח - כשעל הכף מונחים חיי אדם?", משתף אותי מ"פ המסלול, סרן ע', בתהייה העמוקה, כשאנחנו מסתכלים על חבורת הלוחמים שלו, ומיד גם מספק את התשובה: "מי שעבר את המסלול הזה ראוי. בשביל להיות פה, אתה חייב להיות לא פחות ממצוין".

הוא כבר לא חדש בעסק. את תחילת השירות שלו עבר סרן ע' במסלול עליו הוא מפקד היום - משם יצא לקורס קצינים וחזר לאחד הצוותים המבצעיים. תחתיו עברו לוחמי יהל"ם רבים, אותם הכשיר לאורך השנים. כשתפס גזרות מבצעיות והוקפץ לאירועים חמים, למד על בשרו את התפיסה, לפיה מתחנכים דורות של לוחמי היחידה המיוחדת.


עכשיו, כשהגיע תורו להוביל את תורת הלחימה, שאופיינית רק ליהל"ם - הוא יושב איתי לריאיון אחד על אחד: על הדרך שבה הוא מחנך את דור העתיד להתמודד עם האויב - כשהתקלות פתאומיות, יצירתיות ומשחק מוחות לוקחים תפקיד מרכזי בכל תרחיש. 

"אנחנו מחנכים את הלוחמים שלנו קודם כל לערנות", הוא מכריז וממהר לפשט: "להסתכל על כל אבן, כל חוט, ולהבין מתוכם שמשהו לא בסדר. הם חייבים להיות האנשים הכי חדים בקצה".

********

את החומר האנושי שיתחיל את המסלול חייב, כך לדבריו, למצוא במדויק. המתגייסים החדשים יגיעו מגיבושי טיס, מטכ"ל ושייטת, וממיונים ייחודיים ליהל"ם של גדודי ההנדסה. "מי שבא אלינו יתחיל מסלול של שנה וחודש בטירונות יחידה. אנחנו נרצה שיעשה את המעבר מאזרח לחייל בצורה המיטבית והמהירה ביותר", הוא מסביר.

"הכול קורה מאוד מהר", הוא אומר מלא באדרנלין, "בחמשת החודשים הראשונים הם יעברו טירונות קרבית והכשרת לוחם קומנדו מלאה - שנה שלמה בחמישה חודשים. הבסיס של חייל יהל"ם הוא קודם כל להגיע לרמת הלוחמה הכי גבוהה".

אחד הדברים המשמעותיים שמחדד סגל הפיקוד אצל הטירונים כבר מתחילת ההכשרה, הוא התמודדות בקור רוח עם סיטואציות קיצון. לכן, הם עוברים במהלך טירונות היחידה "שבועות לחץ" - פרקי זמן עמוסים במיוחד, עם חוסר ודאות מוחלט, שידחפו את הטירון לקצה - ויבנו לו את החוסן הנפשי בצורה הטובה והמקיפה ביותר.

את פרק ההכשרה הראשון עוברים הטירונים בבהל"ץ. בסיומו יעברו מסורת ארוכה של היחידה שנקראת "מסע עלייה" של כמה קילומטרים, אליו יתלוו לוחמי היחידה - כל הדרך עד לבסיס האם במרכז הארץ. "אחרי שקיבלו את הבסיס והפכו ללוחמי קומנדו מהשורה הראשונה - אפשר להתקדם ולכבוש את היעד הבא - הייחודיות שלהם כלוחמי יהל"ם".

********

מי שיסתובב בין החדרים של בסיס יהל"ם, עוד עלול לחשוב שהוא בסצנה מתוך סרט עתידני. בתוך כל חדר, פתרון אחר לצורך מבצעי - אותו אפשר רק לדמיין. מרובוטים, דמה מנהרות טרור ועד מעבדה לנטרול פצצות - לוחמי היהל"ם שזה עתה סיימו את טירונות היחידה ואימוני הקומנדו, יגיעו למקום ההכשרה מהמגוונים בצה"ל.

בשלב ב' הם ייכנסו לקורס מפקדים, בו ילמדו להתבונן בראייה מרחבית על הצוות שאיתם, להניע אותו ולדאוג לו. "כל לוחם אצלי מפקד בעצמו", מצהיר סרן ע' בגאווה, "אחד המאפיינים של החייל ביחידה זה שהוא מצליח לקבל החלטות לבד בשטח - הכדור בידיים שלהם".

כשיסיימו המפקדים הטריים את הכשרת הפיקוד המזורזת, יתחלקו למקצועות ולצוותי העבודה: סילוק פצצות, מנהרות, אב"כ, צוותים מוטסים ועוד. כל אחד מהצוותים יקבל את ההכשרה המקצועית המקיפה ביותר - בעולם סילוק הפצצות, לדוגמה, ילמדו הנדסה באופן מעמיק, חבלנות ופח"ע.

"אתה לא יכול ללמד לוחם ביהל"ם להתמודד עם כל סיטואציה. מהיום הראשון אנחנו לא מביאים להם דגים, אלא מלמדים אותם לבנות את החכה המתאימה - שברגע האמת תציל אותם" הצצה למסכם יהל"ם

"לכל פעולה קיימת תגובה. אם אנחנו לא יודעים באילו סיטואציות ייפגשו - נבנה את קו המחשבה בצורה שתוכל להתמודד באחריות בכל אירוע". תרבות התחקור שמושרשת עמוק ביחידה באה לידי ביטוי כמובן גם בהכשרה - הלוחמים יעברו מודלי תחקור רבים במהלך הדרך, ומפקד היחידה בעצמו מגיע לבחון את היכולות האלה באחד מהשבועות.

המסלול בנוי ממסכמים על מסכמים, עד שנדמה כי כמעט ולא מתחילים משהו חדש - אך מדובר בשיטת בנייה של הידע - כדי שיחלחל עמוק במוחם של החניכים. הקניית תוכן, תרגול ובחינה שתעניק להם מסגרת חזקה ותאפשר התקדמות בחומר הלימוד.

בסיום המסלול, מסכם אחד שמרכז את כל מה שעברו, ממה שאפשר לספר - והמון ממה שלא. חמישה ימים של נוהל קרב, תרגילים ללא הפסקה ומתיחת קצה גבול היכולת. את השלב הזה יסיימו בטקס מרגש, 45 דקות לכל היותר - שיחתמו שנה וחודש של הכשרה, שהעניקה להם כלים להתמודד מול כל פעולה מסוכנת בצו