הצטרפנו למסכם המסלול הכי מפוצץ בצה"ל

היחידה המיוחדת יהל"ם חתומה על מאות מבצעים בשנה בכל הגזרות. ההתמחות שלהם? יצירתיות והיכולת להמציא את עצמם מחדש. אז איך הופכים להיות הלוחם החד ביותר, שמסוגל לחשוב על פתרון לכל אתגר בו ייתקל - כשגם הצעד הקטן ביותר יכול לפוצץ מטען רב עוצמה סמוך אליו? כתבנו הצטרף למסכם המסלול של היחידה, שלא מלמדת את הלוחמים שלה מה לעשות 

20.01.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

אל הקומה השנייה של המבנה עולה רק סמל מ'. כל שאר הצוות נשאר לאבטח מבחוץ, ויד ימינו נמצא במרחק בטוח, ממנו הוא מדווח בכל רגע נתון מה מתרחש. סמל מ' לא מתעסק בחיפויים ובמכשירי קשר, כדי שיוכל להתרכז אך ורק במשימה שלו - לקבוע אם גופת המחבל שמוטלת מולו, כשלצידה משגר טילי כתף וקלצ'ניקוב  - אכן ממולכדת.

הוא מתקדם בצעדים קטנים, מביט לכל עבר מרגע הכניסה למבנה, ויודע שהטעות הכי קטנה עלולה לפוצץ את המטען שאולי נמצא שם - ואף לעלות לו בחייו. כל צעד מדוד וכל תזוזה מכוונת מראש. כל חריץ בקיר שיראה בדרך, יוכל לשמש אותו בהליך הנטרול. 

"אין נוסחה קבועה להצלחה. בכל פעם הלוחמים שלנו צריכים לפעול בסיטואציה חדשה - שתמיד תהיה שונה בתכלית מקודמתה", סגן י' ראש תחום ס"פ מודד את מילותיו בקפידה, "בדיוק בגלל זה, הלוחמים שלי לא יקפצו קדימה - הם יגיעו לזירה ויעצרו כדי לנתח את השטח".

השעה 02:30 בלילה, באחד ממתחמי האימונים הצפוניים, ומשב הרוח הקר והערפל משתלבים עם מזג האוויר החורפי - שהופך את הסיטואציה למאתגרת במיוחד. במבנים מסביב לזירה בה נמצא סמל מ' מתנהלים חילופי אש כבדים לסירוגין עם כדורים חסרי קליע, והרעש שהם יוצרים משכיח לעיתים את העובדה שהם לא יכולים לפגוע באיש.

"את מי שמתעסק בסילוק פצצות אי אפשר ללמד מה לעשות ברגע האמת. אנחנו נותנים ללוחמים שלנו את הכלים להתמודד עם מצבים שונים, ואת הידע המקצועי שהתפתח אצלנו ביחידה לאורך הזמן", סגן י' מסביר. אני שואל אותו איך אפשר להיות בטוח שהלוחם יקבל בכל פעם את ההחלטה הנכונה, והוא עונה בפשטות: "זה הוא מול המכשול - כל מה שהוא צריך זה להשתמש בהיגיון שלו, שהתחדד במהלך המסלול".

סמל מ' מאבטח את השטח וניגש לעבודה. המטרה, כך מספר לי ראש תחום ס"פ: לנטרל את הווסט הממולכד בכמה רימונים חסרי נצרה, למצוא את מכשיר הטלפון הסלולרי שחבוי בתוך אחד מהתאים - ולדעת לקשר בינו לבין זירת מטענים גדולה שנמצאת כמה עשרות מטרים מהמקום. "זה קורה באמת"? אני תוהה בקול רם, ולפי החיוך של סגן י' אני מבין שמדובר רק בקצה הקרחון.

יהל"ם, או בשמה המלא "יחידה הנדסית למשימות מיוחדות", חתומה על מאות מבצעים בכל שנה, כשרובם ככולם נשארים עלומים במשך זמן רב. אנשי היחידה עובדים מסביב לשעון בכל גזרות הלחימה, מדרום ועד צפון, ותפקידם - למצוא פתרונות יצירתיים לנטרול האיומים המסובכים ביותר. 

"אתה לא יכול ללמד לוחם ביהל"ם להתמודד עם כל סיטואציה. מהיום הראשון אנחנו לא מביאים להם דגים, אלא מלמדים אותם לבנות את החכה המתאימה - שברגע האמת תציל אותם", מדגיש סגן י'. 

לרגע הזה סמל מ' התאמן יותר משנה - בחודשים הראשונים היה בהכשרת לוחם קומנדו, לאחר מכן עבר פרק מקצועי שעזר לו להכיר את כל סוגי האמל"ח ודרכי הטיפול האפשריות בו, במטרה לספק לו את סל הכלים הרחב ביותר - ובשבוע המסכם הוא נבחן על הכול מהכול.

"ההגנה לא צריכה להיות ב-360 מעלות - ביהל"ם אנחנו מדברים על 720 לפחות", צוחק אחד הלוחמים במסכם המסלול, רגע אחרי שסיפר לי על רחפן "האויב" שהם הפילו בתרגיל. ליהל"ם מספר תחומי התמחות - מנהרות ולוחמה תת קרקעית, סילוק פצצות, דרכי פריצות מיוחדות, ועוד כמה יכולות עליהן אסור לדבר.

בעבודה עדינה ומאומצת, תוך שהוא מנגב את הזיעה מפניו, מצליח סמל מ' לנטרל את הפצצה. לפי החלון הסמוך לגופה, הוא מאתר את מיקום הפצצה שהטלפון היה אמור להפעיל, ואחרי כמה שעות מנטרלים חבריו לצוות את זירת המטענים באחד הבתים הסמוכים. 

את שיטות הפעולה המלאות כמובן לא נוכל לחשוף, אבל רגע אחרי הפעילות, תפסתי את סמל מ' כדי שיספר לי מה עבר עליו באותם רגעים: "אתה נכנס לתוך בועה, רק אתה והשקט שלך, כדי לבצע את המשימה - אחרי המסכם הזה אנחנו כבר יוצאים לתרחישים עם חומרי נפץ אמיתיים, כאלו שיכולים לסכן אזרחים, ואני אהיה מקור הטיפול המוסמך. אם לא אהיה החד ביותר, ואעשה את הטעות הכי קטנה - זה יגרור מחיר כבד".

המסכם, שחותם את ההכשרה של לוחמי יהל"ם, הסתיים בשבוע שעבר בטקס מרגש. ספק אם במהלך הדרך האמינו שהרגע הזה יגיע - אבל הידע שרכשו, והאחריות הגדולה שעל הכתפיים שלהם, ילוו אותם ויעזרו להם להתמקד במשימה - בין אם מדובר באחד מגבולות המדינה, ובין אם בגופת מחבל בקומה השנייה של מבנה, אליו רק הם מוסמכים לעלות.