יצאנו לבדוק 3 מאמצעי הלחימה הכי מפוצצים של יהל"ם

חליפה במשקל של יותר מ-30 קילו, רובוט מזערי שאוסף מודיעין ומכשיר שיוצר דגם מדויק של מבנה בשלט רחוק - סידרנו לכם הצצה לאמל"ח הייחודי של יהל"ם

22.08.22
ירדן מושליון, ינון שלום יתח, ארד יעקובי, איתמר לובנוב, כפיר בן דב, מערכת את"צ

במשך 16 חודשי ההכשרה שלהם, הופכים לוחמי יהל"ם למומחים בתחומם - בהנדסה, רובוטיקה, מטענים, לחימה במנהרות ועוד. כחלק מהפעילות שלהם הם משתמשים באמצעי לחימה מיוחדים המבוססים על טכנולוגיות חדשניות - הנה הצצה ל-3 מהם:

חליפח"ע

האיום העיקרי איתו מתמודדים לוחמי פלוגת ס"פ (סילוק פצצות) ביהל"ם הוא מטענים. לעיתים ניתנת להם האפשרות לפוצץ את המטען מרחוק בעזרת אמל"ח מסוים, אך מה קורה כשאין ברירה אלא לנטרל את הפצצה באופן ידני?

דמיינו לעצמכם את התרחיש הבא, ממש כמו בסרט פעולה - לוחם מתקרב אל הפצצה, כשיש לו זמן קצוב למנוע ממנה להתפוצץ - אחרת תוכל לסכן את הכוחות, והאזרחים באזור. הטעות הקטנה ביותר והמטען מיד מתפוצץ.

בדיוק בשביל המקרים האלה, משתמשים הלוחמים בחליפת מיגון משוכללת, שמטרתה להגן עליהם גם אם משהו משתבש בדרך. ה"חליפח"ע", זהו שמה, והיא מגיעה למשקל של כ-30 קילוגרמים.

"החליפה מכסה את גופו של הלוחם מכף רגל ועד ראש - היא כוללת מכנסיים בעלי מיגון קרמי, סיבי פחמן שמסוגלים לעצור רסיסים, מיגון לידיים, לראש ולצוואר", מפרט רס"ן ג', סמפל"ג ס'-2 ביהל"ם, "גם הקסדה היא חלק מהחליפה, היא מכסה את כל הפנים ועשויה כולה מזכוכית מחוסמת". 

מלבד ההגנה הגבוהה, מלאה ה"חליפח"ע" בטכנולוגיות חדשניות - בזכותן יכול הלוחם לתקשר עם הכוח שמחוץ לזירה, לרשום נתונים ולתעד את האירוע. "יש לה גם מערכת נשימה ודחיסת אוויר משודרגת שמסייעת לחייל לנשום כשורה ואפילו לצנן את גופו תחת המשקל הרב", מוסיף רס"ן ג'.

"האתגר הבא שניצב מולנו הוא להחליף את החומרים הכבדים האלו בקלים יותר", הוא אומר, "תוך שמירה על מיגון גבוה באותה הרמה, אם לא יותר".

טינקרבל

הטינקרבל הוא אמצעי מיפוי שיודע, ממש כמו קסם, למפות מבנה שלם בצורה המדויקת ביותר, להבין היכן נמצא כל חדר וחדר במבנה או במנהרה ולאתר איומים - כל זה באמצעות קרני לייזר.

"משתמשים בטינקרבל בעיקר בפלגת תת"ק כשמדובר בתחום התת-קרקע, ובסיירת יעל כשמדובר בפיצוץ מבנים", מסבירה רב"ט ש', מש"קית אמל"ח ביהל"ם.

אז איך זה עובד? ברגע שמתגלה מנהרה חדשה, נשלחת הפלגה לנטרל אותה, לרוקן אותה מאיומים, לתעד ולחקור אותה. "הטינקרבל נכנס למנהרה ושולח אלפי קרני לייזר בשנייה לכל עבר", מפרטת רב"ט ש', "אחרי זה פורקים את כל המידע למחשב ואפשר ממש לראות הדמיה מדויקת של המנהרה".

גם לפני הריסת מבנה יש הרבה פרטים שצריך לחשב - איך לא פוגעים בבתים סביב, איך לא הורסים את הקומה התחתונה וכו'. בזכות הטינקרבל, המהנדס יכול לדעת את כל הנתונים מראש, לדייק את ההריסה ולחסוך זמן ללוחמים באזור הסכנה.

MTGR

איך אפשר לדבר על אמצעי לחימה מיוחדים ביהל"ם מבלי להזכיר רובוטים? ה-MTGR הוא רובוט קטן וקומפקטי, וכשהוא נמצא בשימוש של פלגת תת״ק הוא שנשלח אל תוך המנהרה לפני הלוחמים, אוסף מודיעין ומוודא שכניסתם בטוחה.

הרובוט הוא חלק מפק"ל הלוחמים ומפעילו נקרא "רובוטריק". דרך שלט רחוק, הלוחם מסיע אותו בתוך המנהרה ועוקב אחר המתרחש באמצעות מצלמות שמשדרות ישירות אליו.

גם לפלגת ס״פ ממשק גדול עם האמל״ח. הוא נשלח אל חפצים חשודים ויודע לנתח אותם במגוון דרכים בזמן שהלוחם נמצא במרחק בטוח מהחפץ.

"ה-MTGR מרושת במצלמות בעלות יכולות זום וראיית לילה מתקדמות, שבאמצעותם הוא אוסף נתונים מודיעיניים לכל אורך הדרך", מספר רס"ל י', נגד רובוטיקה ביחידה, "הוא בעל זרוע רובוטית שיכולה להרים מכשולים של עד חמישה קילוגרמים, כשהוא עצמו שוקל רק כ-12 ק"ג".

עוד יכולת של אותו רובוט קומפקטי היא לדלג בקלילות מעל מכשולים שנתקלים בדרכו. "יש לו פליפרים שמרימים אותו עד לגובה של עשרות סנטימטרים", מסבירה רב"ט ש', מדריכת רובוטיקה, "בזכות זה הוא מסוגל אפילו לעלות מדרגות".

וזה לא נגמר כאן, כפי שמציינת רב"ט ש': "האמל"ח יכול לנסוע במהירות גבוהה, לספוג פגיעות, להיתקע במכשולים בלי להיפגע ולהתהפך".