לוחמי יהל"ם השתתפו בפעילות מבצעית באיו"ש - עוד לפני שקיבלו את הסיכה

הלוחמים בהכשרת יהל"ם הוכיחו שלשלוח אותם למשימת הריסת בית המחבל הייתה הצעד הנכון - כשביצעו אותה בכמעט חצי מהזמן שניתן להם. שמענו ממפקד בית הספר על הפעילות ועל למידה דרך השטח בזמן ההכשרה

08.02.22
ירדן מושליון, מערכת אתר צה"ל

יום שלישי האחרון, 4:00, מחנה ענתות. עשרות לוחמים בהכשרה של יהל"ם מתכוננים ליציאה רגלית לכיוון מחנה הפליטים שועפאט שבמזרח ירושלים. הם ביצעו נוהל קרב מקוצר ומסדרי ציוד. כמה שעות אחר כך, כבר היו בדרכם לאירוע הריסת בית המחבל שרצח את אליהו קיי ז"ל בסוף נובמבר האחרון, יחד עם מאות שוטרים. 

צוות סילוק פצצות ויחידת המסתערבים של איו"ש נכנסו ראשונים. הם עברו על הבית כדי לוודא שלא הוחבאו בו מטענים ולשלול איומים אחרים. מיד אחריהם סימנו החיילים מבית הספר של יהל"ם עם המהנדס את כל הקורות של הבית, והתחילו בהריסה.

"זו הפעם הראשונה שאנחנו נותנים לחיילים במסלול לקחת חלק במבצע כזה, עוד לפני שסיימו את ההכשרה", אומר מפקד בית הספר של יהל"ם, סא"ל מ', "הרי בסוף הדרך הטובה ביותר להבין מה קורה בשטח, היא להיות בשטח". 

"הוגדרו להם ארבע וחצי שעות לביצוע המשימה", מציין סא"ל מ', "והם עשו זאת בכחצי מהזמן". 

ההכנות החלו כבר לפני כחודשיים, במהלכן שמעו הלוחמים את סיפור חייו של אליהו קיי ז"ל, שעלה במיוחד לארץ כדי לשרת את המדינה, ושירת כלוחם בצנחנים. "להבין את מה שעומד מאחורי מה שאנחנו עושים הפך את המבצע להרבה יותר משמעותי בשבילנו, זה גרם לנו להבין למה אנחנו עושים את זה", משתף סמל י', לוחם בהכשרה.

במשך 14 חודשים התאמנו הלוחמים על אינספור סיטואציות מגוונות, אך לא משנה כמה התכוננו, כמו שהם מעידים, אין תחליף לדבר האמיתי: "האדרנלין במבצע לא דומה לשום דבר שתרגלנו לפני". 

"חלק מתוכנית העבודה שכתבתי ל-2022 היא להגביר את החיכוך המבצעי עוד במהלך ההכשרה", מסביר מפקד בית הספר, "רק בפעילות הזו הלוחמים למדו איך יוצאים למשימה, מהי חבירה מהירה לכוח ואיך מתנהל נוהל קרב שלם. אני מתכנן שההתנסויות בשטח יהפכו לחלק בלתי נפרד מהתהליך שהם עוברים כאן".

המבצע הושלם בהצלחה, וממש בימים אלה מסיימים הלוחמים מסלול ארוך של שנה וחודשיים, אותו הם מסכמים בשבוע שלם של נוהל קרב. במהלכו, יתרגלו פתיחת שדות מוקשים, ביצוע מארבים, סילוק פצצות בשטחים פתוחים וסגורים, תנועה מבצעית, הליכה ולוחמה עם משקלים ועוד המון דברים שלמדו במשך ההכשרה. 

את כל זה יקנחו בטקס חגיגי בהר המוחרקה, שם יקבלו את סיכת הלוחם הנחשקת, ויתחילו לצאת לפעילויות מבצעיות בכל רחבי הארץ.