כך נראתה הפעילות הכירורגית של יהל"ם בבלאטה

לאחר לילה מורכב בליבו של מחנה הפליטים בלאטה שבאיו"ש, לוחמי פלוגת סייפן של יהל"ם מסכמים את הרגעים הקריטיים. אז מה עושים כשמוצאים מעבדת נפץ במרכזו של בניין מגורים? ואיך מסכלים אותה בלי לפגוע בבלתי מעורבים? שמענו את כל הפרטים מהמפקדים שהובילו את הפעילות

17.08.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

קיר דק אחד מפריד בין ילדים ישנים, למעבדת ייצור מטעני טרור. קיר אחד, שאם תתרחש טעות קטנה - לא יספיק כדי להגן על המשפחה. אמש, באישון לילה כוחות יהל"ם הגיעו למחנה הפליטים בלאטה שבחטמ"ר שומרון, ובעקבות אינדיקציות מודיעיניות הם ידעו כיצד לאתר את הבית - ומעבדת הטרור הזו בתוכו.

כבר שבועות ארוכים שפלוגת סייפן ביהל"ם פועלת על מנת למגר את איום המטענים ברחבי איו"ש. מדי לילה הם נכנסים לבצע פעילויות מורכבות ונותנים מענה ראוי לכל איום נפיץ וחבלני. 

"אולי לפעמים זה נשמע כאילו אנחנו עושים את אותו הדבר שוב ושוב, אבל בפועל - המצב שונה לחלוטין", מסביר מפקד הפלוגה, רס"ן ד', "כל פעילות היא מורכבת ושונה מקודמתה, ומצריכה טקטיקה ספציפית והיערכות מחודשת בהתאם לתמונת המצב, לצד מיומנות הלוחמים". 

הלילה, הפעילות הייתה שונה במיוחד. "קיבלנו אינדיקציה על מעבדה שבה מייצרים ומאחסנים מטענים רבי עוצמה, כאלו שעלולים להיות מופעלים גם כנגד התושבים וגם כנגד כוחות הבט"ש", מספר רס"ן ד', ומוסיף להסביר כי מדובר בדירה בבניין מגורים, בליבו של מחנה פליטים צפוף ומלא אנשים. 

"לכן אנחנו צריכים לעשות כל שנוכל כדי להימנע מנזק אגבי ומפגיעה בבלתי מעורבים", הוא ממשיך, "בסופו של דבר - הם לא אמורים לשלם את המחיר על כך שהשכן שלהם מייצר חומרי נפץ". 

בדרכה למעבדה, נתקלה פלוגת סייפן בחומר נפץ על הכביש ונטרלה אותו. כשהגיעו, כך משחזרים הלוחמים את הרגעים הדרמטיים - הם נתקלו במעבדה עצומה עם כ-15 מטענים מוכנים לפעולה: "עם החוטים מגולגלים עליהם".

המטענים נעו בין שניים לשבעה קילוגרם וחצי חומר נפץ, ולאחר תכנון מדוקדק ואישורי חטיבה ופיקוד - הם התחילו במשימה. תחילה הם פינו את כל מי שניתן וברדיוס האיום, ולאחר מכן - הפיצוץ.

 

"אנחנו לא יכולים לקחת איתנו את המטענים, אי אפשר להשאיר אותם שם ובטח שאי אפשר לפוצץ ללא בקרה", מדגיש רס"ן ד', "לכן אנחנו מביאים את כלל המיומנויות של היחידה שלנו, ומבצעים טריקים כירורגיים על מנת לבצע פיצוץ מדויק".

על הלוחמים גם לבצע את הפעולה ולהתמודד עם אתגרים במהירות, ומבלי לסכן את הכוחות עצמם. "ביצענו את כל המהלך בלא יותר מעשרים דקות", מספר רס"ן ד', "זה זמן קצר, אבל עם לוחמים מיומנים כמו שלנו, זאת כמות הזמן שצריך".

בדרך, נתקלו הכוחות בדלקה קטנה שפרצה כתוצאה מאחד מפיצוצי המשנה המבוקרים, וגם איתה התמודדו בהצלחה. בסופה של הפעילות, הם הסתכלו אחורה על השעות האחרונות והפיקו לקחים - כאלה שיעזרו להם ולגורמי החטיבה להבין מי עמד מאחורי המטענים הללו.

למבצע שנערך הלילה, שחלקו המרכזי היה הפיצוץ הזה - הייתה מטרה גדולה אף יותר: בידוד מרחב קבר יוסף, ואבטחת המתפללים. "העיקרון המוביל שלנו היה 'הונאה'", כך מציין סגן רועי ברגמן, מפל"ג לוחמים בסיירת חרוב שהשתתפה גם היא באירועי הלילה.

"הוספת המשימה שביצעו כוחות יהל"ם, באותו יום של מבצע בקבר יוסף, היא החלטה מבצעית מחושבת, אותה הוביל מפקד סיירת חרוב", הוא מוסיף. ה"הונאה", במילים פשוטות - לקפוץ על ההזדמנות ולהפתיע בפעילות נוספת, כמו סיכול מעבדת הטרור.

"הגענו לפעילות הזו אחרי הלוויה של חייל יקר מהיחידה שנפטר במהלך אימון", משתף רס"ן ד', "אבל על אף הקושי - עשינו את המשימה על הצד הטוב ביותר. זו הייתה פעילות מוצלחת שהסבה גאווה ליחידה כולה, ואנחנו נמשיך לקחת את האחריות ולגשת לכל משימה בצורה המקצועית ביותר שנוכל".