כך נראה המאמץ ההנדסי בפד"ם למען תושבי נחל עוז

חסימות צירים, כניסות ויציאות מיישובים הם רק חלק מהדברים שאיתם התמודדו תושבי עוטף עזה, בהם גם קיבוץ נחל עוז, במהלך "מגן וחץ". שמענו על הפתרונות היצירתיים של כוחות ההנדסה בפיקוד הדרום במבצע, ואיך פעלו מסביב לשעון כדי לאפשר שגרה השואפת למלאה ככל הניתן

14.05.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

לאור הערכות המצב, נסגרו עם תחילת מבצע "מגן וחץ" צירים ואתרים בכבישי עוטף עזה. כאמצעי ביטחון וזהירות, נחסמה כניסת תושבים לאזורים מסוכנים, כשבמקביל התכנסו כוחות הנדסה מסביב ליישובים, והחלו לפעול באזור.

"חסימת הצירים נועדה להבטיח שנממש את אחריותינו ונשמור על התושבים באזור", רס"ן שלום קורן, קהנ"ח (קצין הנדסה חטיבתי) צפונית באוגדת עזה, עושה סדר בסיבה לחסימות, "בחלק מהצירים האלו יש סכנה לפגיעה מירי נ"ט - ואנחנו נעשה הכול כדי להבטיח שאף אזרח לא ימצא במצב הזה".

סגירת הצירים כמובן לא השאירה את היישובים במצור. כל אזור והסדר קיבלו דרך עוקפת דרכה יוכלו התושבים להיכנס ולצאת בבטחה. 

הדרכים החלופיות מתאפשרות הודות למאמצי הנדסה מהירים ויעילים, כשהאחרון שבהם ב"מגן וחץ" אפשר את המעבר הבטוח לקיבוץ נחל עוז.

"למחלקת ההנדסה בחטיבה יש את הכלים, הידע הנדרש והאמצעים, לא רק על מנת לבצע את החסימות, אלא גם כדי להבטיח שבכל מקום של חסימה תהייה דרך בטוחה עוקפת שמאפשרת לתושבים לנוע בבטחה במרחב", מסביר רס"ן קורן.

הוא מוסיף ומציין כי האתגר המרכזי היה לבצע במהירות את המענה ההנדסי שיעזור לתושבי העוטף לשמור על מרקם החיים התקין ככל הניתן. במבצע השגרה אכן נפגעה, לכן גם דאגו להקים את המבנים החדשים בצורה הטובה ביותר.

בקיבוץ נחל עוז כאמור, בוצע המענה הזה, אותו מרכיבים שני חלקים עיקריים. הראשון בהם: קיר בטון גבוה, ועליו קונסטרוקציה נוספת. "הגובה של הקיר מאפשר לתושבים לנוע בצורה רציפה, מוסתרת, ובטוחה מירי נ"ט", מסביר רס"ן קורן.

השני - גדר באורך של מאות מטרים, שמעליה פרוס מחסה שמסתיר את תנועת התושבים. "זה פתרון יצירתי", מודה הקהנ"ח, "הוא מאפשר תנועה נסתרת לגמרי בנקודת תורפה שלא הייתה מוסתרת מספיק. תושבי נחל עוז יכלו להיכנס ולצאת מהקיבוץ שלהם מבלי להיות חשופים לאש".

אולי זה נשמע פשוט, אבל הקמה של פתרון הנדסי כזה היא מורכבת, וכדי לבצע אותה נדרשים כלים משוכללים ואנשים רתומים ומכווני מטרה.

בעזרת מנופים ענקיים, שסייעו בהרמת ושינוע הבטון, ובזכות לוחמי הצמ"ה של החטיבה הצפונית ומנהלי העבודה שלהם - המענה ההנדסי הוקם במהירות, וביעילות. "הפעילות נעשתה בלילה ובצורה חשאית ככל הניתן", מדגיש רמ"ד ביצורים, רס"ן רז אללוף, "פרויקט הנדסי מאתגר מאוד בשילוב של כ-15 כלי צמ"ה ומנופים".

כשאני שואלת את רס"ן קורן עד כמה המענה שהם מצאו שיפר את חיי התושבים, הוא ממהר להצטנע: "אני מניח שצריך לשאול את התושבים עצמם, אבל אני רוצה להאמין ומקווה שזה אכן היה משמעותי עבורם, ושזה לא רק אפשר להם לנוע בצורה בטוחה - אלא גם העניק להם תחושת ביטחון והקלה".

"אנחנו כאן, ונמשיך להיות כאן ולעשות הכול כדי לשמור על התושבים", הוא מסכם, "נעשה כל שיידרש, זה חלק מהחובה שלנו".