נלחמנו לקבל הצצה לקורס שלא תמצאו בשום צבא אחר בעולם

הלוחמים האלו צריכים ללמד את חבריהם ליחידה להיות מוכנים כל הזמן, כשלא מפסיקים להפתיע אותם - המחבל יקפוץ עליהם דווקא ברגע שהם הכי פחות מוכנים, מיד אחרי אימון מפרך, או אפילו באמצע הלילה. כך זה נראה

07.02.22
ירדן מושליון, נעה גרנק, שירה צלניקר וליאון רביץ, מערכת אתר צה"ל

צורת הלחימה של חיילי צה"ל שונה מכל מקום אחר בעולם. היא מתנהלת בשטחים סגורים וצפופים, כשהרבה פעמים לא ניתן להשתמש בנשק חם כאמצעי לחימה. בדיוק מהסיבה הזו, פותחה השיטה הייחודית בצה"ל, שנועדה להכשיר חיילים לאירועים מתפרצים מטווח אפס - קרב המגע.

"ברגע האמת, כשמגיע מחבל, לוחם לא יתחיל לחשוב מה למד בקורס ומה הדרך הנכונה ביותר לנטרל את המפגע", מסביר סגן יובל מלכא, מפקד קורס מדריכי קרב מגע בווינגייט, "אנחנו מלמדים אותו לקחת את אותה תנועה שהיה עושה מתוך אינסטינקט, ולהפוך אותה לטבעית ומאומנת - כך שתהפוך לקטלנית הרבה יותר".

"ניסיונות פיגוע מוכרעים בשניות, אין זמן לחשוב, לכן הרבה מאימוני קרב המגע מתבססים על תגובה להתקפה בהפתעה". בשביל להכשיר את הלוחמים לכל תרחיש, פיתח מערך הכושר הקרבי מספר קורסים שבסופם הופכים החיילים למדריכי קרב מגע מוסמכים, ומעבירים שיעורים בכלל היחידות השונות.

אז איך זה עובד?

הקורס הראשון נקרא "קורס מדריכי קרב מגע יסוד", שמאתר חיילים עוד מהיותם מלשב"ים. על מנת להתמיין לקורס, על המלש"ב להיות בעל רקע רחב באומנות לחימה כלשהי. אלו שהתקבלו עוברים טירונות של שלושה שבועות, ומיד אחריה קורס של שמונה שבועות נוספים, אשר בסופם ישובצו ביחידות השונות, שם ידריכו ויטמיעו את מיומנות קרב המגע בקרב הלוחמים.

גם אלו שהתגייסו ליחידה לוחמת יכולים להפוך למדריכי קרב מגע. הקורס השני, קרב-מגע נע"ת (נוסף על התפקיד), אורך כחמישה שבועות, ובסיומו חוזרים הלוחמים ליחידה שלהם, בה יעבירו אימוני קרב מגע באופן קבוע.

נשמע פשוט? לא כל כך

"כל מי שרוצה להגיע לקורס צריך לבוא מלא במוטיבציה ורצון לעבוד קשה", מדגיש סגן מלכא. לכל שבוע נושא משלו ובסופו מתקיים מבחן שאותו הלוחמים חייבים לעבור, בנוסף על בחני בטיחות שמתקיימים גם הם לאורך הקורס.

בחמישה שבועות לומדים כאן נושאים רבים ומגוונים שקשה למנותם בנשימה אחת: התקפה בידיים חשופות, התקפה בנשק אישי כנשק קר, אזיקה וחיפוש גופני לצורך משימות שיטור אותן יבצעו, היחלצות ממצבים נחותים כגון ניסיון חטיפת נשק, חניקות, השתלטות, וכמובן תקיפה באמצעות סכין. 

 

 

וזה לא נגמר בזה: במהלך הקורס צריכים הלוחמים להעביר בעצמם שני אימוני קרב מגע, כשהקבוצה מדמה בדיוק את האוכלוסייה איתה יהיה על המדריך להתמודד ביחידה. "אם יש חייל שהגיע מבא"ח צנחנים", מדגים סגן מלכא, "תתנהג הקבוצה במהלך כל האימון כאילו היא מבא"ח צנחנים - לפי דפוסי התנהגות שאעביר להם. כך יגיע אותו חייל מוכן יותר ליחידה הספציפית".

בתוך ההכשרה מתקיימים גם אימונים ייחודיים מסוגם שכדאי להכיר. הם מתרגלים את מהירות התגובה של החיילים, הכוח המתפרץ, לחימת מגע אינטנסיבית לאורך זמן ועוד הרבה יכולות אחרות. אלה שלושת האימונים שבלעדיהם הקורס היה נראה אחרת לגמרי:

אימון סכין

חניכי הקורס עומדים באולם, כשפתאום משב רוח קרה מגיע מצפון, ממש כאילו הם לוחמים שמוצבים בעמדת שמירה בבסיס בשעת לילה מאוחרת. לפתע - מגיע מחבל ודוקר אותם בחוזקה בגבו.

האורות כבויים ובמעבר חד עוברים לסיטואציה אחרת - מסיבה אזרחית, בתוך המון של אנשים. לחדר מוסיפים אלמנטים של רעש והפרעות כדי להוציא את החיילים מריכוז. בצעקה של המפקד, חלק מהלוחמים שמדמים מחבלים, שולפים סכינים ומתחילים לפגוע בכמה שיותר אנשים.

 

לחצות את המסדרון

לאימון הזה מטרה אחת פשוטה מאוד: להגיע מצד אחד של החדר אל קצהו השני. אך כפי שכבר הבנתם, בקורס הזה המילה "פשוט" לא נמצאת בלקסיקון, ולכן האתגר הקל הופך למשימה מפרכת וארוכה.

חניכי הקורס עומדים בשני טורים, כשלכל אחד מהם כרית גדולה ("כרית נשק"), שאותה הוא מצמיד אל הכרית של החייל שמולו. ישנו חייל אחד שתפקידו לעבור בתוך כל הכריות ולהגיע מהקצה הראשון של השורה אל הקצה השני, בזמן שכל הלוחמים לוחצים עליו בעוצמה משני הצדדים.

וזה לא נגמר פה - כשמגיע החייל מותש אל הקצה השני, מחכה לו שק אגרוף המדמה מחבל שאותו הוא צריך לנטרל. יש המשך: תוך כדי שהלוחם מנסה לנטרל את המחבל, מגיע אחד נוסף ודוקר אותו מאחור. כעת עליו להתמודד מול שני תוקפים, כשהוא בעצמו על סף אפיסת כוחות.

לאימון חלק נוסף, דומה לראשון, רק שהפעם עומדים הלוחמים עם מגני גוף וכפפות אגרוף, והחייל לא רק שצריך לפלס את דרכו אל הצד השני, אלא גם ממש להילחם בהם בכל הכוח.

"זה לא פשוט להגיע מצד אחד של החדר אל השני בזמן שכל הקבוצה מנסה למנוע ממך להצליח", מציין מפקד הקורס, "המטרה בתרגיל היא לפתח את רוח הלחימה בלוחמים, הם לומדים איך לא לוותר, גם כשקשה".

מעגל קרבות

הגענו אל האימון המסכם של הקורס. כל הקבוצה מוקפצת באמצע הלילה ונעמדת במעגל רחב, כשרק אחד החיילים באמצע. בקריאה של המפקד נכנס חייל נוסף אל המעגל ומתחיל להילחם בו. בקריאה נוספת, החייל התוקף יוצא ואחד "טרי" נכנס במקומו.

"זו פשוט קריעה, לוחם אחד צריך להתמודד מול יותר משלושה חיילים שתוקפים אותו אחד אחרי השני", מספר סגן מלכא.

הוא מוסיף שלמרות ההצלחה הרחבה, לא מפסיק המדור ללמוד ולפתח את שיטת הלחימה בהתאם לאירועי היומיום: "כמו שאנחנו לומדים ומשתדרגים, כך גם האויב. חשוב להיות ערים למה שקורה בשטח ולתרגם את זה לאימונים. אנחנו מפיקים לקחים מהאירועים בשטח ואת הלקחים מטמיעים אל תוך הקורס".