אל תקראו לי "בר-אור" - הכירו את בוחן הכושר המשודרג של צה"ל

הוא חוצה את גדר הגבול בריצה, רואה את המטרה ומגביר את הקצב, בלי לחשוב פעמיים הוא פותח את הדלת ומתחיל לרוץ בחלל הצפוף, מפלס את הדרך, דוחף ומרים מכשולים - כל זה, בדקות ספורות. אבל מה אם אגיד לכם שכל לוחם ולוחמת צולחים את האתגר הזה כמה פעמים ועוד בהכשרה שלהם? בואו להכיר את בוחן הכשירות הקרבי - שלא מפספס אף שלב בלחימה

16.04.23
נויה בן גיגי, מערכת את״צ

מי לא שמע על בוחן ה"בר-אור"? שמו הולך לפניו, הוא נמצא כמעט בכל הכשרות הטירונים של צה"ל וכולל ריצת 2,000 מטרים ושכיבות סמיכה. במערך הכושר הקרבי הבינו שאולי זה לא מספיק. "הבוחן טוב, אבל הוא לא מכין את הלוחם לדרישת הכושר בזמן אמת", מציין רמ"ח כושר קרבי, אע״ב אבי דהן.

ולכן במערך הכושר הקרבי החליטו לקחת אותו מספר רמות מעל, ולבנות בוחן חדש - בוחן הכש"ג. "הוא מדמה בצורה הגבוהה ביותר את זירת הקרב העתידית, אל היעד, ועל היעד", קובע אע״ב דהן.

הבוחן החדש מורכב משלושה שלבים: הראשון, הוא האירובי - ריצת 3,000 מטרים, המדמה את תנועת הלוחמים מהגבול ועד ההגעה למטרה, כדי לעבור אותה, לוחמים נדרשים לציון של 14:29 דקות לפחות, ולוחמות לציון של 18:42 דקות לפחות. השני הוא המרכיב האנאירובי - ריצת 150 מטר פעמיים, שמדמה את הלחימה בתוך היעד, ריצות קצרות של כוח מתפרץ במקומות צפופים. השלישי הוא מרכיב הכוח -  מתח (7 ללוחמים, 4 ללוחמות לפחות), מקבילים (7-8 ללוחמים ולוחמות לפחות), והרמה מהרצפה (8 ללוחמים ולוחמות לפחות). 


*לוחמות בעזרת שימוש בגומיות עזר בתרגילי המקבילים והמתח

"כל תקופת זמן אנחנו מבצעים בדיקה חדשה. כשאנחנו רואים שממוצע ההצלחות עולה ושאחוז גדול מרגישים שהבוחן 'קל', אנחנו מעלים את הרמה", מסביר אע״ב דהן, "אנחנו רוצים להתפתח, להשתפר ולדרוש יותר, כל הזמן". 

לאחרונה ראו שבתרגיל ה"טראפ-בר" (הרמת משקל מהרצפה) ממוצע ההרמות עולה, אז החליטו להעלות בהדרגה את המשקלים. מ-40 קילו ללוחמים ו-20 קילו ללוחמות, החלו להוסיף משקל עד שבסוף השנה הוא יגיע ל-80 ללוחמים ו-40 ללוחמות.

 

"כשאנחנו כותבים את תפיסת הכושר הקרבי, אנחנו גוזרים הכול מהפן המבצעי, המטרה היא לאמן את הלוחמים שידעו להתמודד בצורה הטובה ביותר עם אתגרים פיזיים ביום פקודה", מסכם אע״ב אבי דהן, "מערך הכושר הקרבי מהווה אמצעי מקצועי בהצלחתם".