הפוד-טראקים החדשים בדרך לבסיס שלכם. קבלו טעימה ראשונה

15.07.21
גל רביבו, מערכת אתר צה"ל

הכול התחיל במרה"ס (מרכז ההספקה המטכ"לי), כשהחליטו להנגיש את המזון לשטח בצורה פשוטה, זמינה וכמובן טעימה - אפילו יותר. "רצינו שלכל יחידה תהיה את היכולת לקבל אוכל מגוון וחם בכל מקום ובכל זמן, בשיחת טלפון פשוטה", מספרת אל"ם נורית קדוש, רמ"ח השברה במרה"ס, "במקביל, התחלנו לשמוע על יוזמות דומות של יחידות - ומשם נולד הרעיון: פוד-טראק צה"לי".

את שירותי הפוד-טראק הצבאיים השונים ניתן לקבל בחמישה ערוצים שונים לפי צורך היחידה: נגררים מדוגמים, מכולות מזון מהיר נייחות, "פוד-באסים" (אוטובוסים שעוצבו מחדש), נגררים ניידים וספק חיצוני. "יצרנו ממש ארגז כלים למפקדים ולמנהלי המטבח", מדגישה אל"ם קדוש.

גדודים ויחידות שמדלגים ממקום למקום יקבלו נגרר נייד שיתלווה אליהם, ובסיסים גדולים של הכשרה או בסיסי 'ענק' יקבלו מכולה או אוטובוס "מושבת", שיועדו מחדש ליחידת הסעדה שתשב בבסיס.

איך כלי רכב ישן הופך לדרך חדשנית להגשת אוכל לחיילים? מכולות ואוטובוסים שיצאו מכלל שימוש מגיעים למש"א (מרכז שיקום ואחזקה), למרחבי הבינוי ולגדוד הטנ"א הצפוני 651 - ושם מתחיל הקסם.

הם משופצים, נצבעים, זוכים לריצוף, מערכת מיזוג, חלונות, פלנצ'ות, צ'יפסרים, מקררים וכלי מטבח נוספים - ותוך זמן קצר יחסית כבר מוכנים לשימוש כפוד-טראק מרשים ונוצץ.

אבל השינוי הוא לא רק בדרך ההגשה, אלא גם באוכל עצמו. בתוספת החדשה לשירותי ההסעדה והמזון הצה"ליים, תוכלו למצוא תפריט מיוחד, שנבנה בעזרת יועצת תזונה, הכולל חלות ממולאות בשניצלים ותוספות, המבורגר בשרי, המבורגר טבעוני, מוקפץ אסייתי, צ'יפס ועוד. וכל זה כמובן - בחינם לכל החיילים, כמענה תזונתי נוסף הניתן  גם מחוץ לחדרי האוכל.

מתי יגיע פוד-טראק ליחידה שלכם? בינתיים מכולה מוכנה ועובדת קיימת בבסיס גדוד טנא צפוני, ועוד 2 מוכנות להגיע בחודשיים הקרובים לבסיסי פיקוד העורף ו-2 נוספות לפיקוד דרום לחטיבת גבעתי ולנחל עוז, ועד סוף 2021 - 14 מכולות יפוזרו ברחבי הצבא. 

שני נגררי פודטראק מגיעים בחודשיים הקרובים לפיקוד המרכז, ועד סוף השנה יושלמו עוד 8, ויפוזרו בפיקוד הדרום, מפקדת זרוע היבשה-חטיבת הצנחנים, חטיבה 35 ובחטיבת הקומנדו. 

פוד-באס אחד קיים כבר היום בבסיס בצ"ת זרוע הים, ועוד נוספים עתידים להגיע לפיקוד המרכז, פיקוד הצפון ואגף המודיעין עד סוף 2021.

"עד לסוף השנה ננגיש את המענה כמעט לכל הפיקודים, הזרועות והאגפים בהתאם לתוכנית שבנינו יחד, וכמובן שנמשיך להרחיב אותה ולהמשיך עם הפרויקט גם בשנת 2022", מציינת רמ"ח הסברה, "בחזון שלי אני רואה יחידת פודטראק ניידת לכל גדוד בכל אימון, שטח או פריסה של לוחמים, ואחת נייחת בכל בסיס הכשרה או אימונים".

"כל הפרויקט נעשה בעשר אצבעות בתוך הצבא בעזרת יכולות צה"ל ושיתוף פעולה שלא נראה כמותו של אנשים ויחידות ממגוון עולמות שונים לגמרי שנרתמו לעשייה", אומרת רס"ן שיר בן-אברהם, רמ"ד הסעדה.

"עשינו זאת יחד עם ענף טכנולוגיות מזון, אגד הטנ"א הארצי, מש"א, ענף הבינוי, חטלו"ג, מרחבי הבינוי, חט"ל, מנה"ר ועוד", מפרטת רס"ן בן-אברהם, "הדבר הזה לא היה יכול לקרות לולא ההרתמות והנחישות של כל הגופים האלו יחד".

"הרעיון הזה הוא חלק מרפורמה רחבה ומקיפה שאנחנו מובילים בהקשרי מזון על מנת להביא מענה מותאם וחדשני יותר לצבא", היא ממשיכה, "וחלק מזה זה גם להביא מזון יותר מסודר ואטרקטיבי לחיילים, שיהיה זמין ונגיש לשטח, להפחית עומס מצוות המטבח שעובד קשה כל השנה, ולא פחות חשוב מכך -  להעלות את מורל החיילים והחיילות".

"כל פוד-טראק חדש שנחנך זו התרגשות גדולה", מסכמת רס"ן שיר בן-אברהם, "לראות חייל מגיע למתחם ונותן ביס בהמבורגר טוב… זה מזכיר לנו כל פעם מחדש מה הייעוד שלנו: להביא את המענה הטוב ביותר לכל החיילים והלוחמים שלנו בשטח ולשפר את חוויית הסועד בכל הגדודים והיחידות, ואני מאמינה שבזכות מה שאנחנו עושים זה גם קורה".