זו ערכת המזון הראשונה שהותאמה במיוחד ללוחמות

צה"ל דואג לכן, לא רק בארוחות, אלא גם בין לבין, ולא - לא מדובר בלחם עם שוקולד… הכירו את ערכת סיגל, שתספק מעתה לכל לוחמת מענה מזין, בריא וטעים. בערכה החדשה תוכלו למצוא, בין היתר, בקבוק טחינה לחיץ ופולי סויה. מה בדיוק יש בה ומתי היא תגיע גם אליכן? אלה הפרטים

10.06.21
גל רביבו, מערכת אתר צה"ל

בחודשים האחרונים, בהנחיית סגן הרמטכ"ל, בוצעה עמ"ט (עבודת מטה) בהובלת אט"ל ויוהל"ם, העוסקת בהיבטים של התאמת המעטפת התשתיתית ללוחמות בצה"ל.

כחלק מכך, פותחו ערכות מזון ייחודיות ואישיות ללוחמות - ערכות סיגל, המחולקות החל מהשבוע, כשהראשונות לקבל אותן הן הלוחמות בארבעת גדודי החילוץ וההצלה של פיקוד העורף. הערכה מכילה מוצרי מזון עשירים בחלבון, ברזל וסידן, המיועדים לארוחות הביניים והלילה של הלוחמות.

"ישנם הבדלים פיזיולוגיים בין נשים לגברים, בין אם זה מבנה העצמות והמפרקים, מסת השריר ועוד", אומרת ע"צ סיגל פארן, תזונאית המרה"ס שהובילה את פיתוח הערכה, ומוסיפה שזהו אינו ההבדל היחיד: "בין לוחמים ללוחמות קיים גם שוני בהרגלי התזונה״

"התפקיד שלנו", היא מחדדת, "הוא לשים לב לתזונה שלהן באופן מיוחד ולהעשיר כמה שאפשר את המענה שאנחנו יכולים לתת להן, זאת גם במטרה להשיא את האפקטיביות המבצעית".

אז מה תוכלו למצוא בסיגל?
בקבוק לחיץ ונוח לאחסון של טחינה גולמית משומשום מלא - עשירה בסידן וברזל, ומתאימה לארוחות ביניים מחוץ לחדר האוכל.
שקית בייגלה מקמח עדשים - מועשר בחלבון המגיע מקטניות ומותאם בעיקר לצמחוניות.
תערובת גרעיני חמנייה ופולי סויה עשירה בברזל.
שקית אגוזי מלך/ שקדים/ צימוקים - מקור חשוב של שומן בריא, סידן, חלבון וברזל.

מתי הערכה תגיע אליכן לגדוד?
הערכה תנופק ליחידות לחימה מעורבות בתדירות של אחת לשבועיים.

השבוע, היא תגיע בפעם הראשונה, לאחר שנארזה ע"י מתנדבים בבסיס מזון מרכז של המרה"ס, לגדודי פיקוד העורף.

בסוף החודש הקרוב יצטרפו עוד שני גדודים של פיקוד הדרום - תצפיות וברדלס. לאט לאט, עד לינואר 2022, היא תגיע באופן רציף ושוטף לכל 24 הגדודים בהם משרתות לוחמות.

"כשהרכבנו את הערכה, חשבנו על כל פרט קטן עבור הלוחמת", מספרת אל"ם נורית קדוש, ראש מחלקת השברה במרה"ס, "בחרנו במוצרים יבשים, שלא מחייבים קירור, וארוזים בצורה יעילה ונוחה, כדי שהחיילת תוכל לקחת אותה לכל מקום ולאחסן בנוחות".

"כחלק מהתהליך ההטמעה, נלווה את תהליך חלוקת הערכות בשאלון שנערוך אחת לחודשיים", מוסיפה אל"ם קדוש, "נבדוק מה הן אוהבות יותר ופחות. לפי זה נוסיף ונשנה פריטים - תוך מתן קשב מקסימלי ללוחמות".

"תוך כדי, כמובן שאנחנו לא מפסיקים לשפר את התשתיות והמעטפת לכלל הלוחמים והחיילים בצה"ל", היא מבהירה, "ממש עכשיו אנחנו עובדים על תוכנית שלמה למתן מענה תזונתי מיטבי ללוחמים בשטח. אנחנו יודעים שבחדר האוכל בבסיס יש להם מגוון רחב, אבל מה עם האימונים? המסעות? הניווטים? גם שם צריך לוודא שהם מקבלים מזון מותאם לשטח".

"כשזה נוגע לתזונה בריאה - אי אפשר להסתפק רק בהדרכה והסברה", מסכמת סיגל התזונאית, "צריך באמת לאפשר לבחור באפשרות הבריאה יותר. הערכות הללו מראות ללוחמות שחושבים עליהן, מבינים את החשיבות ואת הצרכים שלהן ודואגים לאפשר להן אותם - זה כלשעצמו משמעותי ביותר".