מה כבר התבשל בבסיס שלכם? ומה עוד מחכה השנה בתנור?

ראש השנה בפתח, ועם שנה חדשה באים גם שינויים משמעותיים - וכשמדובר על שינויים בתחום המזון, אין חייל או חיילת שלא יושפעו. מטרקליני לוחמים, לשיפוץ חדרי אוכל ועד לתפריט משודרג והרחבת המענה לצליאקים - יצאנו לבדוק מה השתנה ומה עוד עתיד להשתנות בשנה הבאה

21.09.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

במהלך שנת 2022 יצאו באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה לתוכנית רחבת היקף שמטרתה לשפר משמעותית את איכות וחווית השירות לחיילים, בדגש על הדרג הלוחם - ״תוכנית ההשתנות״. כל חייל יודע, שלאוכל טוב (או רע) יש השפעה רבה ולכן הוחלט כי חלק מתוכנית ההשתנות תעסוק בעולם המזון -  תוכנית "מהפכה במטבח", שצברה תאוצה משמעותית בשנה החולפת.

השנה החולפת בכמה שורות

טרקליני לוחמים:
רעבים באמצע הלילה? בין הארוחות? בדיוק בשביל זה הוקמו ״טרקליני לוחמים" - מבנים עם מזון נגיש 7/24, אליהם יוכלו החיילים לגשת בכל שעה. ״המטרה שלנו היא שאף חייל לא יישאר רעב״, מסביר סא״ל תמיר שונם, ראש ענף המזון במרה״ס, ״תוכלו בטרקלין למצוא פירות וירקות ודגני בוקר לצד מוצרי מזון להכנה מהירה -  בורקס, סמבוסק, ג’חנון, צ’יפס, ופל בלגי ועוד. כמובן שיש מענה גם לטבעונים -  פלאפל, קציצות טבעוניות ומעדני וממרחי סויה. הכל נובע מתוך חשיבה מסביב לשעון על מענה זמין לכלל הלוחמים״.

במהלך השנה הוצבו 76 טרקלינים במוצבים ברחבי הארץ והיד עוד נטויה - אבל לזה נגיע בהמשך. 

שדרוג ארוחות:
במהלך השנה האחרונה בוצעו שדרוג משמעותי והגדלה של הארוחות המוגשות בחדרי האוכל, מתוך הבנה שיש צורך בארוחות מגוונות יותר. ״לקחנו את כל היחידות הלוחמות והוספנו לארוחת הצהריים שלהם מנה עיקרית נוספת: המבורגר במשקל 220 גרם, מנת פרגית גדולה ומכובדת, שווארמה או לחלופין טופו לצמחונים ולטבעוניים. בכל שבוע שתיים מהמנות האלה מתווספות לאוכל הרגיל. כבר 25,000 חיילים מקבלים את המענה הזה״, מספר סא״ל שונם. 

בנוסף, בנו באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה תפריט רעיוני לארוחת הבוקר והערב, עם מגוון אפשרויות לתוספות, לפי בחירת הטבחים בבסיסים: כריך "טוניסאי", בורקס "פינוקים", באגט עם שקשוקה או סביח, מנת חומוס עם פלאפל, מוזלי, דגני בוקר, חטיפי אנרגיה ועוד. 40,000 חיילים נהנים מהשיפור על בסיס יום יומי. 

 

שיפוץ חדרי האוכל: 
במהלך השנה האחרונה, שופצו 117 חדרי אוכל ברחבי הארץ לפי תו תקן אחיד. ״קבענו בדיוק איך ייראה כל חדר אוכל בכל יחידה״, מציין ראש מנהל המזון בחיל הלוגיסטיקה סא״ל אבי שאול, ״השיפוץ מתמקד בתשתיות המבנה ובריהוט נוח ומזמין - אפילו עד רמת הטפטים על הקירות״. 

כוח אדם: 
במהלך השנה גויסו 28 נגדי תזונה נוספים ואף הועלתה דרגת השכר שלהם. ״אם בעבר טבח, חייל בשירות חובה, היה אמור לתת מענה תזונתי לבסיס שלם, היום יש נגד תזונה שמרכז את כל כוח האדם וההתנהלות במטבח״, מסביר סא״ל שאול, ״בנוסף, התאמנו את ההכשרה שלהם לרוח התקופה והארכנו אותה - מקורס של חמישה ימים לקורס של שלושה שבועות. הטבחים המוסמכים שלנו מעבירים להם את ההכשרה במטבח שלהם - ממש עד בית הלקוח״.

ולפני שהשנה מתחלפת - הכל לקראת החג

״אנחנו נערכים לחגים 8-6 חודשים מראש, בשביל לקנות פריטים ייחודיים שמתאימים לחג הספציפי״, מסביר סא״ל שונם, ״עכשיו בראש השנה, קנינו מראש דברים שלא מונפקים בשוטף על מנת לשדרג את ארוחת החג, כמו דג סלמון וקובה בשר. אנחנו מאוד רוצים שהחיילים והחיילות שסוגרים ירגישו אווירה חגיגית. מעבר, אלה ששומרים עלינו בקו התפר יקבלו מארז מיוחד לכבוד ראש השנה". 

בנוסף, מסגרת אומנות הבישול בבה״ד 6 פירסמה לקראת החג חוברת תפריטים מותאמת, המיועדת לשימוש מנהלי המטבחים הצבאיים במיוחד לכבוד ראש השנה. 

ומה מתבשל לקראת השנה הבאה?

גם במהלך השנה יימשך במערך המזון ובאט״ל תהליך שיפוץ חדרי האוכל בשאיפה להגיע ל-200 בסיסים ולהכניס מודל הזנה אחוד - תפריט אחיד ומלא שישמש את כל הבסיסים ברחבי צה"ל. 

גם טרקליני הלוחמים נמצאים כל הזמן בבחינה - מה עובד ומה לא, מה חסר ולמה יש דרישה. בימים אלו, 10 טרקלינים נוספים נמצאים בבנייה. בנוסף, מבטיחים באט"ל להרחיב את הבישול החלבי במטבחי צה"ל, בשיתוף עם גופי הרבנות הרלוונטיים.

״דבר נוסף עליו נשים דגש במהלך השנה הוא המענה לצליאקים״, מציין סא״ל שאול, ״כיום המענה מבוסס על חמגשית אישית, אך החל מהשבועות הקרובים נתחיל לתת לצליאקים פס משלהם בחדרי האוכל. אנחנו מתכוונים להתחיל לממש זאת ביחידות הגדולות, ומשם להמשיך לכל הצבא. המטרה המרכזית שלנו היא לשנות ולשפר את חווית הסועדים״. 

ולסיום, לפני כשבועיים הוכרז על הקמת מחלקה חדשה ומיוחדת - "מחלקת איכות וחווית השירות". המחלקה תכלול יכולות אבחון, ניטור וחיזוי של שביעות רצון המשרתים ואיכות המענה, תוך טיפול רציף ומהיר בפערים העולים מהמשרתים. כל זאת על מנת לאפשר לחיילי וחיילות צה"ל את התנאים הטובים ביותר - ובהחלט זו רק ההתחלה.