זה התהליך שהמ"כים שלכם עוברים כדי לפקד עליכם

הם המפקדים הראשונים שכל טירון פוגש, הם יהפכו להיות אבא ואימא שלכם למשך כמה שבועות וכשהם יסיימו את התהליך איתכם - אין מצב שלא תדעו מה משמעות השירות בצה"ל. לקראת הגיוס הקרב שאלנו את מפקדת בית הספר לפיקוד מה עוברים המתגייסים למסלול הפיקוד ולאן הם יגיעו בסופו

15.11.17
עמית מלמד, מערכת אתר צה"ל

המ"כים הם הפנים הראשונות שאנחנו פוגשים בצה"ל, הם שער הכניסה לצבא. הם אלה שמלמדים אותנו את ערכי צה"ל, חשיבות המשמעת, איך לירות בנשק והופכים את תחילת השירות לחלקה יותר. אבל לפני שהם ניגשים למשימה, הם עוברים הכשרה מיוחדת שהופכת אותם מטירונים בעצמם למפקדים בצבא.

התהליך כולל שני חלקים: בחלק הראשון, בחודשיים הראשונים להכשרתם, הם יעברו טירונות ברמת רובאות 03 בבית הספר לפיקוד שבצריפין, ובהמשך יעברו שלושה חודשים של פרק פיקודי. תקופה זו כוללת שבוע חונכי ירי, שיסביר איך לחנוך טירונים במטווח, התנסות בכלל מרכיבי התפקיד הפיקודי, השתתפות בסדנאות המלמדות כיצד להתמודד עם האוכלוסיות המגוונות עליהן יפקדו ועוד.

"אנחנו נותנים להם את הכלים הנדרשים והופכים אותם למפקדים", אומרת סא"ל אלה שדו, מפקדת בית הספר לפיקוד, ומוסיפה - "החיילים שמגיעים לקורס מ"כים הם בעלי מוטיבציה גבוהה לשירות ולפיקוד".

בסוף הקורס מתפזרים המ"כים החדשים לכל בסיסי הטירונות המסמיכים חיילים ברמת רובאות 02 - על כלל החילות באוויר, בים וביבשה. מבט"ר ניצנים ובט"ר דותן (מחנה 80) עד הבה"דים השונים בקריית ההדרכה ובסיס "מפרשית" של חיל המודיעין.

לדברי סא"ל שדו, מלבד הבסיסים בהם ישובצו, בהמשך הדרך יפתחו בפני המ"כים אפשרויות מרשימות לפיתוח וקידום: "אפשר לפקד על קורס מ"כים, להגיע לתפקיד סמל מחלקה, לצאת לקצונה ולבצע תפקידי פיתוח הדרכה. יש הרבה תפקידים שהם יכולים להגיע אליהם גם בסדיר וגם בקצונה".

כמו כל החיילים בצבא

וכמו כל חייל בצה"ל, גם חניכי קורס המ"כים מתמודדים עם אתגרים, ועם החוויות הראשונות במערכת הצבאית. אחת ממטרות הסגל, מסבירה סא"ל שדו, היא לתת לחיילים פתרונות פרקטיים ותמיכה אישית: "הסגל עוזר לחניכים לעבור את הדרך. אנחנו מסייעים להם להסתגל, להבין את המערכת ולהתמודד עם האימונים שלעתים יכולים להיות מורכבים, ובדרך זו גם משמשים להם דוגמה לאיזה מפקדים עליהם להיות בהמשך".

אחת מהדרכים בהן מפקדי הקורס דואגים לקליטה הרכה של החניכים היא פרויקט "יד ביד", במסגרתו הם ייפגשו כבר ביום השני לשירותם עם קורס מ"כים ותיק שפועל במקביל לקורס שלהם. הם יקבלו זמן לעבוד ביחד ולשאול שאלות על התהליך, על הקשיים ועל התכנים שיעברו בקורס.

"חניכי הקורס הוותיק מהווים לחניכים החדשים מעין אחים בוגרים. הם עוזרים להם להבין שהתהליך הוא לא כל כך קשה ומפחיד כמו שהוא נראה לטירון ביומו הראשון בצבא", מציינת סא"ל שדו.

בנוסף לכך, החניכים יגיעו לטקס הסיום של הקורס הוותיק:

כשהם עומדים בלטרון ורואים את הבוגרים שליוו אותם לפני רגע עומדים על הבמה, הם רואים את קצה הדרך. הם רואים שזה אפשרי, שגם הם מסוגלים לעמוד שם בקרוב.

סא"ל שדו, שעברה קורס מ"כים בעצמה בתחילת דרכה הצבאית, מספרת שהמון השתנה מאז שהייתה חניכה בעצמה. "היום", היא מדגישה, "עם יכולות הכלה מצד אחד והצבת סטנדרטים גבוהים וברורים מהצד השני, אנחנו מכשירים את המפקדים באופן המותאם לדור החיילים שמתגייסים. אנחנו מלמדים את המ"כים להסתכל לטירונים בעיניים, בלי אגו ולהבין את הצרכים שלהם תוך הטמעת ערכי צה"ל. זה שונה בתכלית ממה שאני חוויתי כחניכה ואחר כך כמפקדת".


  
"התפקיד הזה הוא מאוד משמעותי, מאתגר, ומעצים את המפקד בעצמו - בתהליך מהיר יחסית הופכים החניכים בני ה-18 שלא מזמן התגייסו למפקדים בוגרים, למנהיגים", מצהירה סא"ל שדו.

כשיסיימו את הכשרתם המ"כים יובילו את הטירונים יד ביד לקו הסיום. "זה תמיד מפליא אותי איך חייל שחווה קשיים בכניסתו לצבא, ניגש לאחר מספר מועט של שבועות למפקדים שלו כדי לומר תודה על התהליך ועל הדרך המשמעותית שעבר", אומרת בגאווה סא"ל שדו. "בזכות אותם מפקדים החייל הזה נשאר בצבא".