רגע לפני שהם הופכים למפקדי טירונים, מספרים חניכי קורס המכ"ים של מגל על החוויות מהקורס

רגע לפני שחניכי קורס מפקדי הכיתות של מגל עוברים ממעמד של טירונים למפקדי טירונים, כתבת "במחנה" דיברה איתם על השינוי החד בסיום הקורס, חוויותיהם מהתהליך הארוך שעברו והחששות שעולים לפני פיקוד על קבוצת טירונים בפעם הראשונה

11.12.16
ענבל גולנזר, "במחנה"

מזג האוויר החם והלח בבסיס הטירונות ניצנים בחודש יולי לא מעסיק במיוחד את חניכי קורס מפקדי הכיתות (מ"כים) של מגל. תחת השמש הקופחת עומדים בשלשות בכניסה לחדר האוכל החניכים בקורס, שעתידים כבר לפקד על טירונים משלהם בעוד כמה שבועות. לצדם עומדות כמה חיילות ראשונות מגיוסי יולי, שהגיעו מהבקו"ם לפני רגעים ספורים ולובשות מדי א' חדשים מהניילון. הן מחכות בציפייה לארוחה הראשונה שלהן בצה"ל, לצד החניכים המורעבים שסיימו להעביר את מערכי השיעור שלמדו בקורס לחבריהם לפלוגה.

במגל לא תשמעו קורסיסט בקורס מ"כים פונה ב-"הקשב המפקדת", ולא תראו חייל עומד עם "וי בין הרגליים". פלוגת דולומיט בקורס המ"כים נכנסים לחדר האוכל ומעוררים את סקרנותם של המשרתים בשירות סדיר במקום. מיד ניגשות אליהם קבוצת מ"כיות שמחכות לקליטת מחזורי הגיוס הקרובים בניצנים. "אתם מרץ 18' נכון? מי כאן מתכוון לדרג את ניצנים גבוה בשיבוצים? תתכוננו להיות איתנו בסגל!". אמירה שכזו עלולה להפתיע את מי שחווה דיסטנס בקורסים רבים בצה"ל, שבהם שבירת הדיסטנס בין מפקדים לבין חניכים הוא לא דבר שבשגרה.

לא יודע אם אני מוכן

כ-70 אחוז מהחיילים פוגשים במ"כים של מגל עם גיוסם לצה"ל. החל מהאוטובוס בבקו"ם שמפזר אותם לבסיסי הטירונות, מגל הוא שער הכניסה לצה"ל וככזה הוא חייב להכשיר כמות משמעותית של חיילים לתפקידי הפיקוד בצורה מהירה באופן יחסי. כמה אפשר ללמוד בחמישה חודשים? בעיניי סגן בר בן-שושן, מ"פ דולומיט, ההכשרה היא מדויקת לתפקיד. "הקורס היום שונה שנות אור מהקורס שעברתי בעצמי. החיילים יודעים שהם עומדים להיות מפקדים בעצמם, מתייחסים ברצינות ובמוטיבציה רבה ומגבשים לעצמם את השפה הפיקודית הייחודית להם כבר במהלך הקורס", הוא אומר.

המעבר החד בין מעמד של טירון למעמד של מפקד טירונים עשוי לעורר חששות בקרב חיילי הקורס.

המעבר הזה, מטירון למפקד זה מעבר נורא חד, אבל משתדלים ללמד אותנו כמה שיותר. אני מרגישה שאני די מוכנה, ואני גם מוכרחה להיות מוכנה, כי עוד שלושה שבועות אני מקבלת טירונים משלי

מסבירה טוראי ניצן פרנקל, חניכה בקורס מ"כים של מגל. "אני מרגישה שהתעצבתי כמפקדת בקורס. כל דבר שאנחנו לומדים פה מפתח את הדמות שלנו כמפקדים שאנחנו רוצים להיות. ברור שאנחנו לא באים מוכנים ב-100 אחוז, כי אנחנו לומדים רק את החומר העיוני, אבל בסופו של דבר, רק כשנגיע לטירונים שלנו אנחנו ניפול למים ובאמת נדע איך צריך לפעול", היא אומרת.

"אם אני מקבלת עונש בגלל איחור, המפקדת תמיד תקשר את זה לתפקיד ותסביר לי – 'לא הגעת בזמן לח', ומה תעשי כשלא תגיעי בזמן לטירונים שלך?', והיא צודקת. אנחנו צריכים להיות יותר אחראיים כי יש מי שמסתכל עלינו", משתפת טוראי פרנקל. "אני נורא לחוצה מזה שאני אקבל טירונים ממש קשים על הפעם הראשונה ולא אדע להתמודד עם זה. יש לנו סימולציות כאן בקורס כדי לדעת איך להתמודד עם מצבים כאלה, אבל זה עדיין מלחיץ. הסימולציה שהכי פחדתי ממנה היא שחייל לא קם לי בבוקר". למרות היותה חניכה בקורס מ"כים שיודעת שהמפקדת שלה היא בסך-הכל אדם רגיל כמוה, טוראי פרנקל מספרת על רגעים בהם נשברה. "בשבוע הקליעה בו ירינו כל היום בכמה מקצים, הייתה משמעת גבוהה ונשברתי. הלכתי לשירותים ובכיתי בצד. פתחתי את הטלפון והתקשרתי לאמא, אמרתי לה שאני לא יכולה יותר ושנמאס לי", נזכרת טוראי פרנקל.

"היא אמרה לי 'ניצן, רצית את התפקיד הזה, אל תפלי עכשיו'. שם עשיתי את השינוי הזה בראש – זו רק טירונות, זה יעבור, ומכל נפילה רק עולים". גם טוראי אופיר קריספל שותף לתחושות אלו. "בתור חניך בקורס מ"כים אני מרגיש שאני עדיין לא יודע אם אני מוכן לפקד. אני כן יודע שאני מצליח להתמודד עם הסימולציות טוב, אבל יש לי חשש מהמוכנות האישית שלי לתפקיד. אני לא יודע אם אדע לעשות את השינוי כשאגיע לסדיר, אולי ימי הפיקוד יעזרו אבל כשאתה מקבל חיילים בעצמך זה משהו שונה". ההתנסויות הפיקודיות הרבות שנועדו להכין את המ"כים לעתיד לסיטואציות בהן יתקלו עשויות להיות מבלבלות לעתים. "אני חוששת שהם יסחפו ויעשו הצגות", מודה סגן דניאל ליכטמן, מ"מ בפלוגת ההכשרות דולומיט בבית הספר לפיקוד (ביסל"פ). "המטרה היא להתנסות כמה שיותר, כי הפאשלות שהם יעשו עכשיו ימנעו מהם לעשות פאשלות במחזור הגיוס הראשון שהם יקלטו".

קורס המ"כים של מגל הוא ייחודי בנוף הצה"לי. חניכיו עוברים ישירות מתפקיד טירון לתפקיד מפקד, וכן משרתים בשירותם הסדיר לצד מפקדיהם בקורס, כאילו מעולם לא היה דיסטנס. לאחר שיעורי הנשק וההתנסויות, מתקדמת פלוגת דולומיט לעבר האודיטוריום, בו יעברו פאנל עם המ"כים בבט"ר ויוכלו לשאול שאלות. "אתם לא מרגישים שאתם מפקדים בבועה של טירונות?" שואלת אחת החניכות בהססנות. "אני לא יודע", עונה לה המ"כ שיושב בכיסא על הבמה. "האפשרות לשרת לצד המ"כית שלך והחברות שלך מהקורס זה משהו שאין לו תחליף. את תביני בהמשך שאת לא מפסידה שום דבר בחוץ", משיבה לה אחת המפקדות בקורס.

בין החניכים ניתן לראות בוגרי טירונות וקורס של חיל המשטרה הצבאית ויחידת מפעילות ההאמרים שעוברים קורס פיקוד וחוזרים לפקד ביחידותיהם, אך רוב החניכים התגייסו למגל במטרה וייעוד להיות מ"כים. הם עוברים טירונות 03 וקורס פיקוד, שיארכו ביחד כחמישה חודשים בסך-הכל, שבסופם יהפכו למפקדי כיתות טירונים באופן רשמי.

חניכי הקורס שהתגייסו במרץ 18' מחכים בציפייה בימים אלו לטקס הסיום שמתקרב ובא, ובו יוענק להם השרוך הירוק ודרגת הרב"ט הפיקודית. טוראי משה מררו שהגיע לקורס לאחר הכשרה בחיל המשטרה הצבאית, שמח מאוד על ההזדמנות. "לצאת לקורס במגל זה פרס. דיברתי עם הרבה מהמפקדים שלי על החוויות שלהם בקורס של מגל, אבל לא הכינו אותי באמת לחודשיים האלה. פתאום מנתקים אותך מכל מה שהיית רגיל אליו, זורקים אותך למים ואומרים לך שהכל מתחיל מחדש, ואתה יוצא מפה מפקד. אני לומד מה לקחת מכאן ומה לא, כי ההכשרה שאני אעביר היא שונה".

רב"ט דנה הדר, מפעילת האמר קרבי שהגיעה להכשרה ביחד עם 11 חברות נוספות מהיחידה, מרגישה מוכנה מנטלית לחזור ליחידה ממנה הגיעה, הפעם בתור מפקדת. "השבוע הודיעו לנו שכולנו שובצנו להיות מפקדות של מפעילות האמר בשירות סדיר, ואנחנו ממש שמחות מזה. מפקדת אחראית על כל צרכי הפרט של החיילות שלה. בתרגילים מפקדת אחראית על כוח. היא אחראית על מספר החיילות שנמצאות בכוח המתאמן שלה, דואגת לקישור בינן לבין המתאמנים ולצרכים של החיילות במהלך התרגיל", היא מסבירה. "נהניתי כמפעילה אבל הרגשתי שאני רוצה לאתגר את עצמי יותר. עניין אותי לפקד על צוות, להוות עבור חיילות דמות משמעותית בקשר שניצור שיהיה ייחודי לכל אחת, זה נראה לי דבר ממש מדהים לעשות".

לומדים מטעויות

לקראת סוף קורס המ"כים, החניכים עוסקים במעין "התמחות" – הם מתנסים בפיקוד על חיילים. חניכות הקורס מתחלקות לקבוצות ומקבלות משימות, ועל חלקן מוטל פיקוד על הטורים המובלים לחדר האוכל. המפקד אברי לוחש באוזנה של אחת החיילות בשורה שמובילה החניכה ליה, ומבקש ממנה לברוח לקנות גלידה, בשביל לבחון אם ליה, מובילת ההתנסות הפיקודית, שמה לב ומנהלת את המצב. ברגע האחרון כשהיא עומדת בראש השורה, היא מסתובבת ורואה שהחיילת יצאה מהטור. היא מצליחה לנהל את הסיטואציה בהצלחה, ומוסר ההשכל הוא לעמוד מאחורי הטור ולא מלפניו כדי להיות במעקב על הכוח.

במקביל, חניכה אחרת ננזפת על ידי אחד המפקדים שלה, על כך שהגיבה בתוקפנות לחניכה שהתעסקה עם עלים בזמן פעילות, והוציאה אותה מריכוז. "התקילו אותי תוך כמה דקות והייתי צריכה למצוא מקום לעשות בו את הפעילות בבסיס. אין הרבה מקומות נוחים עם צל שהחניכים יכולים להיות מרוכזים בהם, בסוף מצאתי מקום נוח יחסית שהיו בו הרבה עלים וזרדים קטנים", היא מסבירה. "עיצבן אותי שהיא התעסקה איתם ושברה אותם, כי הייתי חייבת להיות מרוכזת בכולם ולא רק בחיילת אחת. הרגשתי שאני מקשיבה רק לרעש של העלים ושוכחת מה אני רוצה להגיד.

התפרצתי וצעקתי עליה, לא שלטתי בעצמי". חלק מהשיעור שלאחר ההתנסות עוסק בהתמודדות של החניכה עם הסיטואציה. חברותיה לקורס מוסיפות הערות על הדרך בה נהגה עם החיילת. "אם הייתי טירונית שלך, לא הייתי לוקחת אותך ברצינות על דבר כזה" – אחת מהן יורה. "יכולת להיות פחות תוקפנית", חניכה נוספת מוסיפה. המ"מ ליכטמן מרגיעה אותן כדי להתקדם בשיעור.

כיום בוגרי הקורס של מגל יכולים להגיע לבסיסי טירונויות וסמכויות רבות, כדוגמת מחו"ה אלון וחוות השומר של חיל החינוך והנוער, בית הספר הטכני של חיל האוויר, מפרשית – בט"ר חיל המודיעין ועוד. בשלב הזה של הקורס נראה כי התחרותיות בזמן השיעורים מורגשת באוויר. אמנם ישנן 21 אפשרויות לשיבוץ – אך ישנם חניכים רבים שרוצים להגיע למקום זהה. "אני חושבת שהרוב יבקשו להגיע לחיל הים או למחנה 80, כי משם הגיע רוב הסגל. זה משתנה בין קורס לקורס", מסבירה מ"מ ליכטמן. מ"פ בר בן-שושן הולך בין השבילים המובילים לפלוגות בבט"ר ניצנים. הוא מאחל לילה טוב לחיילות החדשות שהתגייסו אמש, ושואל אותן לשלומן. תפקידו הקודם כמ"פ דקל בניצנים משפיע עליו רבות, גם בתפקידו בבית הספר לפיקוד כיום. "אני מחנך את הפקודים שלי תמיד לשים לב לחיילים הנמצאים סביבם גם אם הם אינם הפקודים הישירים שלהם ולהיות דמות סמכותית שיכולה לעזור, ולא דמות מאיימת".