בין דלתא לאומיקרון - איך נראית טירונות בצל הקורונה?

אין הרבה חוויות בחיים שאפשר לומר שנגעו ברובנו כמו הטירונות. אבל כמובן שהתפרצות הקורונה לא פסחה על הבט"רים והשפיעה רבות גם עליהם. בין הנחיות מתחלפות ופקודים מבודדים - כך נראית טירונות בתקופת גלי התחלואה, ואלו הפתרונות המקוונים והיצירתיים של המפקדים לבלת״מים

19.01.22
אודם כץ, מערכת אתר צה"ל

החיילים שמגיעים לטירונות בתקופת הקורונה הם לא ממש אותם חיילים שהתגייסו לצה"ל לפני פרוץ המגפה. השנתיים האחרונות הרגילו את בני הנוער ללמוד באופן עצמאי, להתמודד עם שיעורים מקוונים ולסגל משמעת עצמית גבוהה במיוחד.

מערך מגל ומפקדי הבט"רים הבינו את השינוי העמוק הזה במלש"בים שמצטרפים לשורותיהם, והחליטו ליישם התאמות למאפייני הדור לביצוע תהליך הכשרה מיטבי. מדור תוה״ד (תורה והדרכה) של מערך מגל, תחת פיקודה של רס״ן טל גבעוני, ראש המדור, וכן המ״כים דל מערך מגל ומפקדיו הבכירים, נקטו פעולות רבות כדי להעניק לחיילים המתגייסים את הכלים להתמודד עם הקשיים.

לא מדובר במשימה פשוטה - המבנים בתפוסה מלאה, הלו״ז משתנה לפי שעה, והמפקדים עסוקים ביצירת קשר עם הטירונים החדשים ובמעקב אחר הצרכים של כל חייל וחייל. ״אני אומר למפקדים 'אנחנו חייבים להסתכל על האתגר הזה עם המון אופטימיות ועם גמישות"', מספר סא״ל מוטי אוחיון, מפקד בט״ר ניצנים, "אנחנו מסתכלים על התמונה הרחבה״.

כניסתם של חיילים לבידוד, שכבר מזמן לא נחשבים לתופעה נדירה, לא מקשים רק על רצף הלמידה, אלא גם על התנהלות הבסיס.״אנחנו בכוננות תמידית״, מדגיש סא״ל אוחיון, ״בכול זמן אני יכול לקבל הודעה ששלושה מפקדים שלי חולים ושאני צריך להקפיץ מפקדים מהמד״ריה שימלאו את מקומם״, הוא מסביר.

בדרך כלל, חייל שמפסיד יותר מימים בודדים, נדרש לעבור טירונות מחדש. אבל בסיסי הטירונים יצרו פתרונות ייחודיים. ״הקמנו פלוגה ייעודית למבודדים שהפסידו חומר רב״, אומר סא״ל אוחיון.

לצד זאת, הצוות אירגן יום מטווחים נוסף לאלו שלא יכלו להגיע בזמן המקורי. "אנחנו לא מוותרים, אנחנו נמצאים בשליטה ובבקרה על הפסד התכנים החיילים ומשלימים אותם באופן אישי״, ממשיך מפקד ניצנים.

בתוך המציאות מלאת השינויים, יש קושי בלקיים תהליך הסמכת טירונות מיטבי בגלל הפסדי תכנים וקטיעת רצף ההכשרה כתוצאה מבידודים ומחולי. לכן, מפקדי הבסיסים בודקים את הכשירות של כל חייל באופן אישי כדי לוודא שהם יוצאים לשירות הסדיר בתפקידם העתידי כשהם הכי מוכנים שאפשר.

״קיבלנו החלטות באופן פרטני על כל חייל בבט״ר האם הוא יכול לעבור את הטירונות או שיידרש להשלים את התוכן אותו החסיר", משתפת סא״ל מעיין אורן-צרפתי, מפקדת בט"ר דותן, "אנחנו בודקים מה כל אחד הפסיד, האם קיבל את רוב התכנים הדרושים, האם עבר תהליך והסתגל למערכת - ועל פי אלה קובעים האם החייל יהיה מוסמך טירונות. יש כאן אחריות גדולה, גם כלפי החייל וגם כלפי המערכת".

ולחיים בבסיס, מוצאים גם פתרונות - צעד אחר צעד. בבט״ר דותן הפיקו לקחים מגלי תחלואה קודמים והפכו את חדר האוכל של הקצינים והנגדים לאחד של מבודדים, אליו הם מגיעים בקפסולות. ״בחרנו לעשות את השינוי הזה ולא לפתוח מתחמי הזנה בפלוגות שיגישו אוכל לחיילים בחמגשיות - רצינו שהחיילים יאכלו ביחד בחדר האוכל, יחוו את הכניסה לצבא, גם במובן של מסגרת חברתית חדשה, ויהנו מאוכל חם ומגוון, מתוך הבנה שזה מרכיב תורם וחשוב בתהליך ההסתגלות למסגרת הצבאית״, מסבירה סא״ל צרפתי.

בנוסף, לחיילים נבנתה חוברת מקצועית במתכונת מקוונת, המסבירה לפרטי פרטים את החומר הנלמד בטירונות - מעזרה ראשונה, דרך ערכי צה"ל ועד מבנה הנשק. כך חייל מבודד יכול להשלים את מה שהפסיד בצורה עצמאית. ״בצורה הזו, כשחייל יוצא מבידוד ופוגש את המפקד שלו - הוא לא נחשף לדברים בפעם הראשונה, אלא רק מתרגל ומתמקצע בהם", מסבירה רס"ן גבעוני, "בנוסף, זה עוזר להם להעסיק את עצמם בבידוד ולייעל את הזמן״.

״צורת הלמידה בכל העולם מתפתחת למקום של משמעת עצמית ואחריות אישית ונכון להביא את זה גם לצבא״, היא מצהירה ומציינת שאותו ׳פק״לון לטירון׳, אותה חוברת מקצועית, שבנה המערך בעקבות התפרצות הנגיף, יוכל לשמש אותם גם כשהגבלות הקורונה ייפסקו, אך מגמת השינוי ביכולות הלמידה של הנוער תישאר.

״אנחנו כל הזמן משתפרים - ככל שאנחנו לומדים יותר על הקורונה, אנחנו מפתחים דרכים להתמודד איתה ולעקוף את ההשלכות שלה על החיילים״, מתגאה רס״ן גבעוני.

ובזכות כל אלה, החיים בצל הנגיף ממשיכים. "אנחנו מנסים לשמור על שגרה רציפה של הכשרות ולא נכנעים למכשולים״, מכריז סא״ל אוחיון, "בסוף - מוצאים פתרון לכל אתגר".