איך מנצחים? למידה מלקחים של המלחמה הקודמת והכנה למלחמה הבאה - הרצאה ומאמר

01.12.17
סא"ל אלי מיכלסון, היסטוריון ורע"ן פיתוח הידע במרכז דדו בעברו. כיום משמש כמפקד מחלקת ההיסטוריה בצה"ל

"מלחמת קדש - נקודת מפנה בחייו של צה"ל"

כך אומר אלי מיכלסון, ראש ענף פיתוח ידע במרכז דדו, בכנס לציון 50 שנים למלחמת ששת הימים ביד יצחק בן-צבי בירושלים. מיכלסון, שחוקר את לקחי המלחמה בתחום בניין הכוח, מסביר שקדש הייתה תחילתו של שינוי רדיקלי שעבר צה"ל בשנות ה60 והפיכתו לצבא מאורגן וממוכן. לקחי המלחמה, שהתגבשו בזכות חקירה רצינית בראשות חיים בר- לב, הביאו לפיתוח מספר רעיונות ותפיסות - איך צה"ל מנצח?               
וכך צה"ל פיתח את תפיסת ההכרעה - שבראשה לוחמת שיריון ופעולה ניידת והתקפית, שתתמודד מול הדוקטרינה הסובייטית של צבאות ערב. בפועל צה"ל עבר מצבא של 14 חטיבות חי"ר ו2 וחצי חטיבות משוריינות, לצבא של עוצבות שיריון וארטילריה מנויידת.

 

"את תורות הלחימה בצה"ל יש לגבש וללמוד מתוך הניסיון שנצבר – הן מהניסיון החיובי (כיצד להיות רלוונטי) והן מהניסיון השלילי (כיצד לא להיזנח, כפי שקרה אחרי מלחמת ששת הימים)". כך כותב סא"ל אלי מיכלסון, רע"ן פיתוח ידע במרכז דדו, במאמרו "צהל הכין שיעורי בית" – ועליו זכה בפרס רמטכ"ל לכתיבה בנושאי צבא ובטחון.
במאמר מראה מיכלסון כיצד ניתן ללמוד מהנסיון החיובי באמצעות הכנה מקצועית ונכונה למלחמה הבאה, וזאת עפ"י הדוגמא של מלחמת ששת הימים – מידת השפעתה של "תורת הקרב" על צה"ל בשנים הראשונות שלאחר פרסומה (1964-1967) ומימושה במהלך מלחמה.