זה מרכז ההספקה האחוד שיחליף את מרכזי אט"ל

בפעם הראשונה מזה 54 שנה - מרכזי אט"ל נסגרים והופכים לארגון אחד שיתכלל את כל שרשראות ההספקה של הציוד, הדלק, המזון, החלפים ואפילו אמצעי הלחימה בצה"ל. לרגל פתיחת הגוף האחוד, שאלנו את ראש מחלקת תכנון ובקרה במרכז החדש את כל מה שצריך לדעת. אז איך בדיוק התהליך יעבוד? היכן המרכז ימוקם? ומה תהיה ההשפעה על יחידות הקצה? כל הפרטים

02.07.20
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

מה זה מרכז ההספקה אחוד?

"מרכז ההספקה הוא גוף אחד חדש שתפקידו למזג את כל המרכזים המשביריים של אט"ל - מרכז הציוד והדלק, מערך המזון ומרכז ציוד לחימה וחלפים, והוא מהווה ארגון מקצועי שמסתכל על עולמות התוכן השונים כתהליך ובצורה שלמה".

איך הדברים היו נראים עד עכשיו?

"עד היום, לכל משק היה מרכז שאמון על שרשרת ההספקה בתחומו. למשל, מרכז הציוד היה אחראי על תהליך אספקת הציוד משלב החיזוי (עיתוד) של הצורך לרכש בשנים הבאות, דרך תהליך הרכש עצמו, יציאה למכרזים עם ספקים בארץ ובחו"ל, קליטת הציוד, איחסונו והפצתו לכלל יחידות הצבא. בסוף "חייו" של הפריט, המרכז אחראי גם לגריטה שלו או לשיקומו והחזרתו למלאי. זה המעגל השלם.

עכשיו, אנחנו עושים צעד ראשון בתהליך ענק בו ממזגים את כל המרכזים הגדולים (מצל"ח, מרכז המזון ומרכז הציוד) ומקימים את מפקדת המרה"ס (מרכז הספקה אחוד), שתסתכל על כל עולמות האספקה של צה"ל בראי תהליכי".

האם הקמת המרכז היא חלק מתהליך גדול יותר שעובר הצבא או יעד סופי?

"היחידה הוקמה כחלק ממהלך יישום החלטת הממשלה לפינוי מחנות צה״ל מאזורי ביקוש והמשך מעבר צה״ל לנגב. הקמתה מסמלת שינוי תפיסתי וארגוני נרחב בצה״ל. בתהליך מדורג, שיימשך מספר שנים, תשתנה פריסת הבסיסים הקיימת מ-14 בסיסים לשלושה מרכזים לוגיסטיים מרחביים.

למעשה, זו פעולה מקדימה. קודם כל מקימים מפקדה שתשכון בצריפין ומבצעים איחוד של כל תהליכי העבודה, בזמן שהבסיסים עצמם נשארים במקומם. המפקדה האחודה שתפקד על כל בסיסי האספקה של צה"ל הפזורים ברחבי הארץ, תוכל לשנות את בניין הכוח, את מערכות המידע ובעיקר את תהליכי הרכש, האחסנה וההפצה. בשנים 2024-2023 יוקמו המבנים הפיזיים של המרה״ס ויביאו איתם טכנולוגיות ותשתיות חדשות כמו מחסנים אוטומטיים".

איזה שינוי יחולל המרכז?

"השינוי המשמעותי ביותר בראי הלקוח הוא יצירת כתובת אחת ליחידות הצבא. עד היום הן היו צריכות לעבוד מול כל מרכז בנפרד לפי הצורך שלהם (ציוד, דלק, מזון וכו'), ועכשיו יש להם מקום אחד שמספק להם מענה אחד רחב מקצה לקצה.

"המרכז יאפשר חשיבה שונה וייעול תהליכים שקורים היום כל אחד בתחומו ובנפרד. המרכזים הם בעלי מורשת אדירה וידע עצום, כך שהחיבור ביניהם ייצר סינרגיה, הפריה הדדית והסתכלות רחבה על כל הרבדים - שלם שגדול יותר מסך חלקיו בכל מה שקשור לעיתוד, רכש, אחסנה, ליקוט והפצה של אמצעים.

מיזוג המרכזים הוא הצעד הראשון לקראת הקמת תשתית למערכות מידע מתקדמות יותר של צה"ל שיאפשרו בסופו של דבר עבודה נגישה מרחוק לטלפון הנייד ולמכשיר החכם, ושליטה על כל תהליכי שרשרת האספקה של יחידות הקצה".

איך החיילים בקצה ירגישו את השינוי?

"האתגר הכי גדול שלנו הוא דווקא לוודא שהחיילים בקצה לא ירגישו את המהלך הזה. תהליך האספקה אמור להישאר טוב כמו היום ואף להתייעל ולשפר את המענה בצה"ל.

מה שכן, במקום שקצין האספקה ביחידה יצטרך לעבוד עם כמה מרכזים, כשלכל אחד מהם מערכת מידע ותהליך עבודה שונה, הוא יעבוד מול ארגון אחד שיתכלל בשבילו את הכול".

מתי האיחוד קורה רשמית?

"בימים האחרונים התקיימו טקסי סגירה למרכזים השונים, והיום (חמישי) התקיים טקס ההקמה של המרכז, שפותח את הפעילות שלנו באופן רשמי".

ממה מורכב המרכז?

"בראש מרכז ההספקה האחוד עומדת תא"ל מירב בריקמן. במטה יש שלוש מחלקות שמרכיבות את מפקדת המרה״ס ומפעילות את בסיסי ההספקה השונים:

  • מחלקת ההשברה - אמונה על עולמות העיתוד (תכנון קדימה), הרכש, דרישת והקצאות מול יחידות הקצה.
  • מחלקת ההפעלה - אחראית על תפעול בפועל של בסיסי המרה"ס.
  • מחלקת התכנון והבקרה - אחראית על משאבי אנוש, משאבים, מערכות מידע ותכנון אינטגרטיבי".

מה החשיבות של המהלך הזה?

"מדובר במהלך היסטורי שנעשה בפעם האחרונה בשנת 1966 בה הוקמו המרכזים. זו בשורה גדולה לצה"ל, לאט"ל ולמערך הלוגיסטי בדרך למרכז בתצורה המלאה שלו שתגיע בשנת 2024 עם תשתית טכנולוגית חדישה שתשנה לגמרי את פני צה"ל והמדינה כולה".

מי היו השותפים להשלמת התהליך?

"הקמת יחידת המרה"ס התאפשרה בזכות שיתוף פעולה הדוק עם מנהל המעבר דרומה במשרד הביטחון, ובהמשך לתהליכי למידה ארוכי טווח של פרוייקטי PFI בצבא ובאזרחות. היחידה תהווה את מרכז ההספקה הגדול והמתקדם במדינה, המושתת על טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות, על יעילות ואופטימיזיצית משאבים ויכולות, תוך שימת דגש על התייעלות אנרגטית ושמירה על הסביבה".

"אנו שותפים היום לרגע היסטורי, רגע החותם תהליך ארוך ומשותף לכלל אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה - הקמת מרכז ההספקה האחוד של צה״ל", סיפר בהתרגשות בטקס שנערך היום ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף איציק תורג'מן. "בליבת השינוי- המעבר לתפיסת הפעלה אחודה הנשענת על יסודות איתנים של מרכזי אט״ל - מרכז ציוד, מרכז דלק, מערך המזון, מרכז החלפים ובעתיד גם מרכז תחמושת. תפיסת ההפעלה האחודה מביאה בשורה לצה״ל - שיפור האפקטיביות המבצעית וקפיצת מדרגה משמעותית בזמינות ובאיכות המענה הלוגיסטי ליחידות הקצה".

"היום אנו כותבים את המילים הראשונות בספר המרה״ס, בתבונה ורגישות, במחויבות ונחישות נצעד קדימה, נשמר את הייחודיות, נצמצם את השונות, נעצים את המשותף ומייצר שלם חדש", סיכמה מפקדת מרכז ההספקה האחוד, תא"ל מירב בריקמן. "מאמינה בכם ומעריכה אתכם על היכולת להתמודד עם הקושי שמלווה את תהליך השינוי ובעיקר על היכולת להתעלות ולראות קדימה ורחוק".