הפרויקט הלוגיסטי הגדול ביותר במזה"ת יוצא לדרך

אספקה, מזון וציוד לחימה - כל אלו הכרחיים לשימור השגרה בצה"ל ומוכנותו לחירום. עד הפרויקט הזה, הם היו מפוזרים בשלל מחסנים ברחבי הארץ. כעת נורתה יריית הפתיחה הראשונה עם השקת "המרה"ס החדש" - הקמת 3 מרכזים גדולים שיהפכו את האספקה ליעילה ומהירה יותר. כך זה יעבוד

18.08.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

לכל אימון ותרגיל בצה"ל נדרש לא מעט ציוד על מנת לוודא שיבוצעו על הצד הטוב ביותר - החל מדלק, דרך מים, מזון וציוד רפואי לחיילים, ועד לאמצעי לחימה. כדי להביא את שלל הציוד, צריכות לצאת מספר משאיות ממחסנים שונים ברחבי הארץ, כשבכל אחד מהם ציוד ספציפי וייעודי לו. 

בשבוע שעבר, כללי המשחק החלו להשתנות. באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה הניחו את אבן הפינה הראשונה בבסיס ההספקה הדרומי - אחד מתוך שלושה מחנות מרכזיים שיחליפו את המיושנים שפועלים כיום. כך, במסגרת הפעילויות העתידיות, תצא משאית אחת בלבד מאותו המחסן האזורי, והיא זו שתספק במהירות את כל הציוד הדרוש לכוחות בשטח.

לפני שניכנס לפרטים, בואו נעשה סדר - כיום, כל הציוד הצה"לי, מקופסאות שימורים ועד ציוד הלחימה המתקדם ביותר, מפוזר בעשרות מחסנים שונים מצפון ועד דרום. בשל כך, אם בבסיס בצפון צריכים ציוד מסוים שנמצא במחסן ייעודי לו בדרום, משאית תוביל אותו עד לנקודה הדרושה, והכוח בשטח יחכה עד שהיא תגיע, מה שעלול לקחת זמן רב וחשוב. 

המרה"ס (מרכז הספקה המטכ"לי), הוא גוף שהוקם לפני כשנתיים במטרה לרכז את המרכזים המשביריים (הלוגיסטיים) של אט"ל, ולאחד אותם לכתובת אחת לציוד ואספקה. לאחר חשיבה ממושכת, הבינו במרה"ס שכדי לעשות זאת, מעבר לשינוי ארגוני נרחב, הם צריכים לצמצם את המחסנים הרבים ואת ששת הבסיסים לשלושה - בדרום, בצפון ובמרכז.

"זהו הפרויקט הלוגיסטי הגדול ביותר במזרח התיכון", מכריזה ר' מנהלת המרה"ס, סא"ל שרון מסיקה יוסף "איחוד המרכזים מהווה שינוי ארגוני ותפיסתי שיוביל ליעילות מבצעית, ולאפקטיביות בשרשרת ההספקה של צה"ל. בעקבות הקמת המרה״ס, תשתפר היכולת של אט״ל לספק את הפריטים המדויקים ביותר בזמן הקצר ביותר".

כאמור, בשבוע שעבר החלו בבניית מרכז ההספקה הדרומי, ובהדרגה ייבנו גם המרכז במרכז ובצפון. כלל הפרויקט, בשיתוף משרד הביטחון, בהובלת ראש מנהל המעבר דרומה, אלון יפרח, עתיד להסתיים עד שנת 2027. 

מרה"ס דרום ממוקם במחנה משמר הנגב, ומתפרס על 80,000 מטרים רבועים. תפקידו לספק ציוד, המאופסן במחסנים אוטומטיים, מאשקלון ועד אילת. "בניית המחסנים נעשית בתהליך מדורג כדי לשמור על רציפות שרשרת ההספקה, ולא לפגוע ביכולת שלנו לשלח דברים עד הקצה", מסבירה סא"ל מסיקה. 

"אנו עומדים בצפון הנגב, ואין זמן ראוי מזה להזכיר את דבריו של דוד בן גוריון: 'היסטוריה לא כותבים, היסטוריה עושים'", ציינה במעמד המרגש של תחילת בניית המרכז, מפקדת המרה"ס לשעבר, תא"ל מירב בריקמן, שסיימה ממש בימים אלה את תפקידה. "אנחנו במעשינו מקדמים את החזון ואת המחויבות לקידום הנגב, לשגשוגו ופריחתו, כחלק מבניין מדינת ישראל".

ואכן, הפרויקט הוא חלק ממהלך רחב היקף של העתקת בסיסי צה"ל לנגב, ופינוי קרקעות במרכז הארץ - מהלך שמספק מענה לבעיית הדיור באזורי הביקוש בישראל. 

"הממשק האזרחי של המרה"ס משפיע רבות על מקסום היכולות של שרשרת האספקה בשגרה ובחירום", מספרת תא"ל בריקמן, "השותפות היא אדוקה והכרחית - התרומה שלהם מהווה מכפיל כוח ומנוף צמיחה בעל ערך עצום לעולם ההספקה בצה"ל ובישראל".

השינוי המהותי שקורה באט"ל ובמרה"ס לא מסתכם בבניית המרכזים. ממש בימים אלה מובילים שם גם מהלך של אוטומציה - שימוש במערכות מידע שיאפשרו יכולות ניהול מלאי וחיזוי במחסנים, דבר שיחסוך מגע אדם כחלק ממהלך של טרנספורמציה דיגיטלית רחבה ושיטות אחסון מתקדמות.

"בעולם שבו הקדמה והטכנולוגיה נמצאים במירוץ בלתי פוסק, המרה"ס ממצב עצמו בחזית עולם ההספקה של מדינת ישראל", מכריזה תא"ל בריקמן, "זהו בהחלט צה"ל במיטבו".

הדמיות מרה"ס דרום: