היישר - יחידות מחסני החירום מסתדרות מחדש

הימ"חים (יחידות מחסני החירום) הן המקום הראשון אליו פונים ברגע שמגיעה ההודעה על אירוע מבצעי, וכדי שיהיה אפשר להתחיל במהרה - צריך להגיע ולשלוף את שצריך. אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה יצא בתוכנית ייעול הסידור שלהן ושיפור התנאים המשלימים. כך זה נראה

17.07.22
אודם כץ, מערכת את"צ

אתם יוצאים לטיול הגדול - כבר ארזתם תיק ענק, ערמתם את הבגדים, וקיבצתם את המצעים, ערכת העזרה הראשונה ואת כל המסמכים. עכשיו ניצבת מולכם אסופה של חפצים, ואתם שואלים את עצמיכם מאיפה בכלל מתחילים. במוקדם או במאוחר תגיעו לשיטה המוכרת: מה שאצטרך מוקדם יותר צריך להיות הכי נגיש.

בדיוק על-פי השיטה הזו, החליטו באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה לסדר את יחידות מחסני החירום (ימ"חים), הפרוסים בכל רחבי צה"ל. מדובר בחדרים הראשונים שנפתחים ביום פקודה, אשר חייבים להיות מסודרים מ-א' ועד ת', כדי שהכוחות יוכלו לצאת כמה שיותר מהר אל החזית. 

היום יצאו לדרך עם תוכנית משלימה לזו שהתחילה לפני כחצי שנה, במרץ, בראשות תא״ל רונן כהן, קצין הלוגיסטיקה הראשי, שנקראת "רוח חדשה", ומטרתה שיפור חווית השירות של החיילים המשרתים במחסנים הללו, במשך שלוש השנים הקרובות. היא מבוססת על אבחונים שבוצעו על ידי צוות מטכ"לי שמיפה את הפערים ותעניק להם כלים שייעלו את העבודה שלהם, ויעזרו להם לעשות אותה בצורה נעימה יותר ושוחקת פחות. התןכנית עוסקת במענה מיידי אל מול הפערים לצד צוות נוסף בראשות קל"ר, שבוחן את המענה האסטרטגי ארוך הטווח לימ"חים.

התוכנית פועלת במספר צירים - מעטפת לפרט, המתמקדת באנשים, ובמסגרתה ניתן לראות פעילות רווחה והפוגה, פעילות חינוך, כרטיסי מזון, ימי הלנה, רכב שכור ועוד. ומעטפת טיפולית ומוכנות לחירום - מצד אחד, מוסיפים פעילות חינוך, רווחה לפרט, משפרים את המזון, ועוד, ומצד שני מגדילים בצורה משמעותית את המשאבים הזמינים למשרתים. 

  • כל המחסנים יוסבו לשיטת 'אחסנה יבשה', במסגרתה יוצב מכשיר שבודק ומשמר את הלחות במחסנים. כך, אורח החיים של המוצרים מוארך מארבע שנים לשמונה שנים. 
  • נרכשו כלי רכב חשמליים, שיאפשרו לחיילים להתנייד בצורה יעילה מחוץ ובין המחסנים, וכך יוכלו לשפר את הטיפול בהם.
  • יתווספו מכולות לאחסון ציוד, במקום האחסון בכלי רכב שגרם לחוסר סדר ולבזבוז מקום ברק"מים. 
  • נרכשו עוד כלי רכב לנגדים, מלגזות ועוד כלים הקשורים לתפעול המחסן. 
  • בנוסף למשאבים, הושקעו זמן ומחשבה רבים בשיפור חזות המחסנים והפיכתם לאטרקטיביים ולמסודרים יותר. 

בנוסף למשאבים הרבים המוקצים בתוכנית, אושרה בימים אלה תוכנית תמריצים בהיקף גדול, כאשר 234 נגדים מכל החיילות יזכו למענקי חתימה.

המהפך, שמוביל קל״ר, בעיצומו כאמור כבר מספר חודשים ועתיד להגיע לכל המחסנים כדי לשפר אתהמצב של כל הימ״חים. נבדקו וימשיכו להיבדק תחומי המעבר משגרה לחירום (מעמ"ל), סביבות העבודה של המשרתים וביקורות בתחומי הרפואה, לוגיסטיקה וכוח אדם בחירום. 

"משמעות הפרויקט היא לוודא שהיחידות ערוכות למלחמה, וכמובן שלטפל בבעיות שצצות", מציין אל"ם (מיל') אילן פרץ, פרויקטור מעמ"ל (מעבר משגרה לחירום), האמון על המיזם. כחלק משימור הסטנדרט המחודש והעיקש שבנו מפקדי האגף, חברי פורום מטכ"ל אף ביקרו ב-21 ימ"חים נבחרים, המהווים חלק קריטי במוכנות צה"ל למערכה הבאה. 

בהמשך למסקנות דו"ח הצוות הייעודי, הוחלט על הקמת שני צוותים ייעודיים נוספים - צוות למענה מהיר שמטרתו היא שיפור מיידי לחירום, בהובלת קל"פ צפון, וצוות תפיסת הפעלת הימ"חים בטווח הארוך ובאופן האסטרטגי, בראשות קצין הלוגיסטיקה הראשי. 

העוסקים במלאכה יכניסו את הרכש בצורה הדרגתית לכל 44  היחידות בזרוע היבשה, יחד עם עשרות נוספות בזרוע הים ובזרוע האוויר. כבר מהשבוע השדרוגים נכנסו למחסנים של חטיבות 10 ו-14 בפיקוד הצפון, ובחודשים הקרובים ייכנסו לכולם.