אח"י יפו - בים התיכון בין כרתים לסיציליה

01.08.22

תאריך התרחשות האירוע: 21.10.1968

רקע כללי-

אח"י יפו ק-42 הייתה משחתת מדגם Z. המשחתת נבנתה בשלהי מלחמת העולם השנייה, ונרכשה בבריטניה יחד עם המשחתת "אילת" ב-1955. לאחר שיפוץ והכשרת הצוות באנגליה, הוכנסה המשחתת לשירות פעיל בחיל הים ביולי 1956. במערכת סיני, ב-1956, השתתפה בקרב בו נלכדה המשחתת המצרית "אברהים אל אוואל", ובמלחמת ששת הימים, ב-1967, השתתפה בכוח הימי, שכלל 3 טרפדות ולוחמי קומנדו ימי, אשר תקף את נמל פורט סעיד. שלוש המשחתות היוו את כוחו העיקרי של חיל הים בשנים 1956-1958.

בנוסף לסיורים לאבטחת חופי המדינה ונתיבי השיט שימשה אח"י "יפו" גם להפלגות אימונים ברחבי הים התיכון.

צוותה של המשחתת מנה 220 איש וג'ורג' גודל ז"ל היה מסיק הדוד במשחתת.

פירוט אירוע ההיעדרות-

באוקטובר 1968 הפליגה אח"י "יפו", בפיקודו של סא"ל פנחס פנחסי, לביקור בנמל אוגוסטה שבסיציליה, לשם הייתה אמורה להגיע ב-22 באותו החודש בשעה 08:00.

ב-21 באוקטובר 1968, נמצאה המשחתת בין כרתים לסיציליה. בשעות הערב היו גלים בגובה 4 עד 6 מטר, אך הסיפונים היו יבשים. ג'ורג' סיים את משמרתו בחדר הדוודים בשעה 19:50, הלך לחדרו ויצא עם טרנזיסטור לסיפון במרכז המשחתת. חבורה של שבעה חיילים, שסיימה משמרת, הצטלמה ליד דוכן הטורפדו הקדמי. ג'ורג' עמד בצד בין החשמליה למעקה המשחתת, והאזין לטרנזיסטור, הוא אף הזמין את יתר החיילים להאזין לתחנת הרדיו שקלט.

בשעה 20:00 התרומם במפתיע גל גדול והציף את הסיפון מצד שמאל לצד ימין. החיילים נשטפו בגל הגדול אך הצליחו להיאחז באביזרים שונים שמנעו נפילתם לים. לאחר שעבר הגל הבחינו החיילים כי ג'ורג' איננו וקראו בשמו במערכת הכריזה במשחתת.

אחד מאנשי הצוות גילה שהכבל במעקה שעל הסיפון הראשי, ליד החשמליה, קרוע סמוך למקום בו עמד ג'ורג' לאחרונה.

מפקד הספינה קיבל מידע לגבי הגל והחשש לגורלו של חייל נעדר והורה מיד להפנות את האונייה בנתיב חוזר. להערכתו לקח כ-50 דקות עד שחזרה המשחתת למקום הטביעה המשוער. אח"י "יפו" האטה מהירותה והחלה בחיפושים. בבוקר הצטרפו לחיפושים מטוסים של חיל האויר האיטלקי ומטוס נורד של חיל האוויר הישראלי. עדויות החיילים הצביעו על כך שג'ורג' גודל ז"ל היה ככל הנראה חגור בחגורת ההצלה בעת שהיה על הסיפון.

בסיכום חקירת האירוע, מיום 1 בנובמבר 1968 מצוין: "הגל ששטף את סיפון המשחתת היה גל פתאומי ובודד, שהגיע מכיוון החרטום, בעוד שהגלים עד אז וגם לאחר מכן, הגיעו כולם מכיוון הירכתים. נראה שגל זה היה בבחינת תופעה מיוחדת ולא צפוי. נסיבות המקרה, יחד עם העובדה שמעקה האונייה, במקום שהותו של סמל גודל נמצא קרוע, מצביעות כי נשטף לים".

נעדרים וחללים-

ג`ורג` גודל