תאריך התרחשות האירוע: 03.05.1989

רקע כללי-

החייל אילן סעדון ז"ל נחטף ע"י שני אנשי חמאס ביום רביעי 3.5.89 מצומת ראם (מסמיה).

אילן היה בדרכו הביתה, מאתר ההנצחה בלטרון לחופשה קצרה. בשעה 19:30 עלה אילן ז"ל כטרמפיסט, למכונית סוברו לבנה (שבדיעבד התבררה כגנובה) והתיישב על המושב האחורי. המכונית נראתה ע"י חברו בצומת אחים (קסטינה) כשהיא ממשיכה לכיוון אשקלון.

מכונית סוברו דומה, שבתוכה נראו שני אנשים, נתקלה בשומרים של מיקשת אבטיחים בשדות קיבוץ מפלסים בשעה 21:30 לערך. המכונית המשיכה בדרכה, וחצתה את גדר המערכת לתוך רצועת עזה. בעקבות המפגש עם השומרים התפתח מרדף, שבסיומו נתגלתה המכונית נטושה בפרדס, ליד בית להיה, כשכתם דם גדול במושב האחורי. יומיים לאחר מכן, ב-5.5.89, כאשר אילן לא חזר לבסיסו, הובן שהוא נעדר מ-3.5.89. משטרת ישראל, המחלקה לזיהוי פלילי, מצאה התאמה בין טביעת אצבעותיו של אילן, לאלו שנמצאו במכונית והוסק הקשר בין אירוע המכונית לבין אירוע היעדרותו של אילן סעדון ז"ל.

מרגע זה החלו חיפושים רחבי ידיים, אחר אילן, בכל השטח שבין אזור צומת אחים לגדר הרצועה, בשדות מפלסים וכן בתוך הרצועה. כוחות צבא, משטרה ומתנדבים רבים, נרתמו למאמץ והוקם חפ"ק שפיקד על המבצע. החיפושים נמשכו מספר שבועות והופסקו לאחר שלא נמצאו ממצאים. מרדף, אחר החוליה שחטפה את אילן, הצליח בחלקו כשנלכדו מספר אנשים, שסייעו למבצעי החטיפה. שני הרוצחים הצליחו להימלט אל מחוץ לגבולות המדינה.

חקירתם של הסייענים הביאה לגילוי פרטים רבים, אך לא נמצאו נתונים המובילים אל מקום קבורתו של אילן סעדון ז"ל. מהחקירה עלה כי אילן נרצח ביריות אקדח זמן קצר לאחר חטיפתו וכי גופתו נקברה בתוך שטח ישראל.

לאחר שהסתיימו הסריקות הועבר תיק החקירה לידי יחידת אית"ן והוחל בעבודה אינטנסיבית של חקירה ואיסוף עדויות. במהלך השנים, עם הצטברות ידיעות חדשות, או השערות חדשות, התבצעו חיפושים ואף חפירות, במקומות שונים בדרום הארץ, אך כולם הסתיימו ללא ממצאים כלשהם.

באביב 1996 הגיע מידע חדש שגרם למפנה בחקירה. המידע שהגיע היה מפה מצויירת על גבי פתק, ובה תיאור, עם הסברים בערבית, על המקום שבו נמצאת הגופה. המידע נשלח על ידי הרוצח, החי מחוץ למדינת ישראל, אל קרוב משפחה ברצועת עזה, תוך בקשה לבדוק את מקום הקבר.

צוות מאית"ן פיקוד דרום קיבל לידיו את המשימה לפענח את המפה.

המידע תאם למידע קודם שמיקד את הסריקות לאזור שבין הכביש, המוביל לפלמחים, לבין הכביש המהיר לאשדוד, בקרבת המושב גן שורק. המידע הכיל שתי מפות, האחת, המוליכה את הנוסע מהעיר עזה עד לאזור מחלף גן רווה - מושב גן שורק והשניה בצורה מפורטת יותר לאזור הקבורה.

מכיוון שהמפה צוירה מהזיכרון וגם לא על ידי כרטוגרף מקצועי, היה קשה להתאים את המפה לשטח, מה עוד, שחלו שינויים בשטח במהלך שבע השנים ובין השאר נסלל כביש חדש בשטח.

גישת צוות החקירה הייתה לבחון תצלום אויר מתקופת הרצח, ולהשוותו למפה. נמצא צילום אווירי שצולם 10 ימים לפני הרצח. בהשוואה בין המפה המצויירת לתצ"א (תצלום אויר) חיפשו החוקרים אלמנט שזיהויו יהיה חד משמעי. אלמנט זה נמצא בצורת דרך עפר, המתחילה במושב גן שורק ועוברת בגשר, מתחת לכביש המהיר, ההערה שנכתבה לצידו הבהירה שהעלייה לכביש (המהיר) אפשרית אך קשה. נקודה זו יחד עם הדרך זוהתה בתצ"א ואף בשטח. זיהוי זה איפשר את השלכת המפה על התצ"א ואיתור חלק מהציונים על גבי המפה המשורטטת.

הקבר צויר במפה סמוך לעץ, הקרוב למחפורת, שצוין כי יש בה אשפה.

בחינה בתצ"א הראתה כי יש מספר מחפורות עם עצים לידן. נקבע סדר עדיפות ונחפרו השטחים שבין כל המחפורות והעצים ולא נמצא דבר. האחרונה בסדר העדיפות הייתה מחפורת, שלא הייתה קיימת יותר בשטח, כיוון שהייתה קבורה תחת כביש חדש שנסלל במקום. הכביש הוא קטע העוקף את מושב גן שורק, אשר במשך שנים עבר דרכו הכביש הראשי לפלמחים.

מאחר שצומצמו כל האפשרויות, לא נותר אלא לחפור תחת הכביש החדש.

הצוות ביצע מספר עבודות הכנה. נערכה השוואה בין תצלומי אויר מתקופת הרצח ומזמן החפירה. בסיוע אמ"ן ומיפוי ישראל השגנו מידע מתצלומי אויר לגבי צורת השטח, כפי שהיה ב-1989, לעומת צורתו בזמן החפירה (1996). בעזרת מיכשור מתקדם, של יחידת מיפוי ישראל, נבנה מודל וסומנו, ע"ג תצ"א מ-1996, העצים שהיו קיימים ב-1989. לאחר מכן הופק שרטוט וחתכים של מחפורת האשפה מ-1989 ועל גביו שורטט ציר מרכז הכביש. כמו כן הוצאו נקודות ציון (נ.צ.) מדויקות וכן כיוונים וטווחים אל שני העצים, מעמודי חשמל הקיימים בשטח, קודם ל-1989 ומנקודות נוספות. על גבי הכביש סומנו שני העצים בעזרת מודדים מוסמכים.

קו חקירה שני היה ללמוד את מבנה הכביש עצמו. לשם כך שוחחו עם המהנדס אשר תכנן את הכביש, עם המפקח על בנית הכביש, עם הקבלן ועם מנהל העבודה. המידע שהצטבר הצביע על כך כי האזור, שבו אשר על פי הערכת הצוות נקבר אילן. היה נמוך במספר מטרים (3.5 - 6 מטר) מפני הכביש הנוכחיים ועל כן מולא באדמה עד למפלס הנוכחי. עובדה זו נתנה תיקווה כי הקבר נמצא שלם מתחת לפני השטח.

בסיוע מע"ץ ויחידת הבינוי של צה"ל, נסלל קטע כביש עוקף וסומן אזור הכביש הנחפר. למתעניינים נמסר כי נעשות עבודות תיקון בכביש. החלה עבודה רחבת היקף של הסרת שכבות המילוי של הכביש, על ידי כלים כבדים, בהנחיה ופיקוח של אנשי יחידת איתור נעדרים.

שיטת החפירה הייתה שילוב של עבודת מחפרים, תחת השגחה צמודה של אנשי אית"ן ובחינה דקדקנית של כל כף חול שהוצאה מהחפירה. סימון מקום העצים נשמר כל זמן החפירה ונערך מעקב צמוד אחר התקרבות החפירה למקומות החשודים. לאחר עבודה של למעלה מחודש נמצאה גופתו של אילן סעדון ז"ל במקום.

הלוויתו של אילן סעדון ז"ל נערכה ב-12.8.96 בבית העלמין הצבאי באשקלון.

נעדרים וחללים-

אילן סעדון