לראשונה - גדוד ברדלס מסכם תעסוקה מבצעית באיו"ש

גדוד ברדלס שתחת חטיבת פארן, הצעיר ביותר במערך הגנת הגבולות, ממשיך לעבור טבילות אש גם בשנה השלישית להקמתו. עם זאת, המשימה הנוכחית היא כנראה המשמעותית והמאתגרת ביותר שעברו  – תפיסת קו אינטנסיבית בחטמ"ר 'אפרים'. כעת, משתף סגן מפקד הגדוד בתהליך הייחודי שהוביל את הלוחמים והלוחמות להישגים המבצעיים בגזרה החדשה –  מבלי לתת לשום דבר לעצור אותם

28.10.19
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל

בקושי רב אנחנו מצליחים לתפוס את רס"ן עומר אליהו, סמג"ד ברדלס, לשיחה. באיו"ש כמו באיו"ש, גם במהלך הירידה ההדרגתית של הגדוד מקו מבצעי, הלוחמים לא מפסיקים את פעילות הביטחון השוטף – והאתגר הופך כפול, במיוחד בשביל המפקדים. עם זאת, ממש לא נשמע שהקושי ערער אותו או את מפקדי הפלוגות שתחתיו לאורך התעסוקה המבצעית בחטמ"ר אפרים.

"המעבר מהגנת הגבולות מגזרת ניצנה שבדרום לאיו"ש, דרש הכנה מנטלית ופיזית מאסיבית מאוד", הוא מעיד. "נכנסנו אל תהליך האימונים לקראת הקו בכל הכוח. מטווחים של ירי ממרחק קצר, קרב מגע, מארבי ירי ומארבי תפיסה, טכניקות מעצר – לא היו לוחם או לוחמת שנכנסו לקו הזה לא מצוידים במה שדרוש".

כבר בכניסה לקו, הגדוד החל בפעילויות התקפיות בקלקיליה ובכפרים הסמוכים לה, ובהיכרות מקיפה עם ההתיישבות בגזרה. "כמפקדים, היינו חייבים להוכיח שיש לנו יכולת להתמודד עם שטח בנוי. מצד שני, ידענו שזה חסר משמעות אם הלוחמים והלוחמות לא יכירו מקרוב את השטח שהם מגנים עליו", מדגיש רס"ן אליהו, "התחברנו מבצעית וערכית לרבש"צים ולהתיישבות בשתי הגזרות שהגדוד תפס – קרני שומרון וצופים. ידענו שזה יחזק את המשימתיות והעמידה באתגרים הסיזיפיים היום יומיים".

קל להבין מדברי הסמג"ד שלגדוד לא חסרו קשיים. בשעה ששתי פלוגות התמקדו במרחב הגדר בחטמ"ר מנשה, הפלוגות בגזרת אפרים דאגו להגנת גבולות הגזרה, וגם לפעילות ההגנתית וההתקפית בצירים, בכפרים ובסמוך להתיישבויות. מסיכול ניסיונות השחתת הגדר בצד הפלסטיני ועד לתפיסות אמל"ח – הם חוו הכול מהכול.

"מה שמאפיין בעיניי תע"ם באיו"ש הוא הכוח שיש לפיקוד ברמת המ"כ והמ"מ", טוען רס"ן אליהו. "כשמפקד צעיר יוזם סיור רכוב בגזרת הגדר ומונע דרכה חדירות של שוהים בלתי חוקיים, או פטרולים סביב איתור של פעילי טרור – החיילים שלו מרגישים משמעותיים יותר ורלוונטיים יותר. שמנו על זה דגש חזק מאוד בקו הזה".

היוזמה והיצירתיות אפיינו גם את פעילויות הסיכול ההתקפיות של הגדוד בכל לילה. "ההישג המשמעותי ביותר שלנו הוא סיכול של חוליה חמושה בכפר עזון. תפיסת פעילי החוליה הובילה לתפיסת כמויות גדולות של אמל"ח שהיו ברשותם", מתגאה הסמג"ד. "בנוסף לכך, תפסנו כמות משמעותית של אמל"ח בקלקיליה וזכינו לשתף פעולה עם שלל יחידות מיוחדות – עוקץ, דובדבן, מגל"ן ומג"ב. אני לא שם את ההישגים בצד, אבל חשוב לי גם להתמקד בהיבט המקצועי והמבצעי שהתעצם בטירוף בכוחות שלנו, זה הרים אותנו לרמות שלא הכרנו".

"היינו גדוד מפוצל שהביא הישגים בשתי הגזרות שתפס וזכינו לפידבקים מדהימים. זה גרם לנו להרגיש משמעות עצומה", הוא מספר בחיוך. "העובדה שחלשנו על שתי משימות בט"ש – בין אם מדובר במשימת גדר ובין אם במשימת עומק בכפרים – נותנת מענה להרבה צרכים בגזרה". 

"כשיש נשים במרחב זה מאפשר לנו התמודדות עם איומים מסוימים באופן יעיל". מספר רס"ן אליהו ומתאר מצב בו מחבלת פוטנציאלית מגיעה לעמדה כאשר היא מחביאה סכין על גופה, וללוחמת יש אפשרות לבצע עליה חיפוש. "מעבר להיותן צלפות, קלעיות, קשריות, נהגות מבצעיות – כל משימה שנדרשת בגזרה, הלוחמות שלנו עונות על צורך נוסף מעבר לפק"ל הקרבי שלהן, וגם זה יתרון משמעותי".

 

"בגלל שהחיכוך עם האיום הוא גבוה, שמירת הכשירות באה לידי ביטוי במובן המוחשי ביותר. האנשים שלנו יודעים שהם חייבים להיות בשיא החדות בכל רגע נתון, אין אופציה אחרת", הוא מוסיף. "הם חוזרים מהבית ישר לאימוני ירי, ובסיוע החטיבה גם יכולנו לאפשר אימוני מדרשה בתדירות גבוהה מאוד".

הגדוד שם לעצמו למטרה להתמודד גם עם האיום הפלילי בגזרה בשיתוף היחידות המקבילות לו, והביא להישגים גם בתחום הזה. "מרכז המאמצים הוא פח"ע, הוא תמיד יהיה פח"ע, אבל הצלחנו להתעסק גם בהגנה על התושבים מפני גניבות ותפסנו חוליה שעסקה בשיטתיות בגניבת רכבים, למשל", מדגים רס"ן אליהו, "מבחינתי זה חלק בלתי נפרד מתחושת הביטחון של התושבים".

"אנחנו מחכים בקוצר רוח לפעם הבאה שלנו באיו"ש", הוא חוזר מספר פעמים לאורך שיחתנו, "ראיתי בעיניים של הלוחמים והלוחמות רצון להוכיח את עצמם בתעסוקה המבצעית הזו שכל כך חדשה להם. מכל אירוע מורכב – קמנו חזקים ומחוזקים ועשינו הכל כדי לצאת עם ידנו על העליונה".

עוד כמה ימים כוח אחר יחליף את ברדלס, אך אין ספק שמעבר להשפעת הגדוד על הגזרה – השפעת הגזרה על הגדוד תישאר איתו תקופה ארוכה קדימה. "ראינו את אחוזי המוטיבציה לגיוס לברדלס במהלך הקו הזה, והם עלו משמעותית", מסכם רס"ן אליהו, "בסוף אני יודע שזה מגיע מההשפעה של החיילים בקצה, שיושבים בגשם, בשמש, בסיור או בעמדה, ויוצרים בעצמם את המשמעות של התפקיד כשהם לא נרתעים ועומד באתגר ב-100 אחוז. זה היה מבחן הבגרות של כל לוחם ולוחמת שלי, עבורי הם עמדו בו באיתנות אמיתית".