בזכות שימוש ראשון בכלי הזה - ביצעו כוחות ברדלס "סיכול זהב"

בגזרה דינאמית ומאתגרת, הצליחו לוחמי ולוחמות פלוגה א' מגדוד ברדלס לרשום עוד "סיכול זהב". בין תוואי הררי, אויב שאפשר לראות בעינים, ושימוש ראשון ברחפנים כאמצעי תצפית בגבול מצרים - שמענו איך הם רתמו גם את ההר, והפכו אותו לסוד ההצלחה שלהם

23.05.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

"עכשיו אנחנו מדברים והכול שקט, אבל ממש בעוד שלוש דקות - אני יכול למצוא את עצמי עם ווסט, קסדה וברכיות, כורע מאחורי אבן ומוכן לפעול", כך מנסה סרן שחר אלקריאף, מ"פ א' בברדלס, לתאר לי את השגרה בגזרה שלו. 

בשלושת החודשים האחרונים, הוא והפלוגה שלו תופסים קו בגבול מצרים, בחטיבת פארן, שבאוגדה 80 - אזור הררי, רווי באירועים ביטחוניים, ומאתגר.

רק לאחרונה, ממש בעיצומו של מבצע "מגן וחץ", לוחמי ולוחמות פלוגה א' ביצעו שני סיכולים מוצלחים, אחד מהם "סיכול זהב" - מצב בו לא רק הסחורה נתפסת, אלא גם החשודים בהברחה. בסך הכול באותו השבוע, הם החרימו כ-135 קילוגרמים של סמים בשווי מוערך של לא פחות מ-5.2 מיליון שקלים. 

אבל איך מסכלים הברחות בצורה מוצלחת בגזרה כל כך מאתגרת? לוחמי ולוחמות ברדלס הבינו שהם צריכים להפוך את החיסרון - ליתרון. 

בעבר, חלק מהאתגר היה שאמצעי התצפית מסוגלים לראות בקו ישר ולמרחק, אבל ההר מהווה מחסום. כעת, כחלק מהסיכולים האחרונים, השתמשה פלוגה א' לראשונה במכשיר נוסף - רחפנים. 

לצד אמצעי התצפית שמשקיפים על הגדר עצמה, ומספקים מקור מידע מהימן על התרחשות האירועים בזמן אמת, הפעלת הרחפנים מספקת לכוחות מבט מלמעלה. בפועל, זה אומר שכבר כשהמבריחים קרובים לגדר הגבול בין ישראל למצרים, הפלוגה יודעת את זה, ויכולה להתכונן מראש לסיכול בשטח.

"רק כשהגענו לכאן, נכנסה גם העבודה במימד הגובה - זו שמעניקה לנו אינדיקציה והתרעות מראש בנושא הברחות שונות שעתידות לצאת לפועל", מסביר סרן אלקריאף, "בכל מחלקה יש רחפן, ולוחמים ולוחמות המוסמכים להפעיל אותו. לקחנו את האתגר שעמד מולנו ורתמנו אותו לטובתנו - עכשיו, ההר הוא סוד ההצלחה שלנו". 

ההברחות לוקחות דקות ספורות, וכל מידע מקדים מהווה אבן דרך קריטית בהצלחת הסיכול. כך קרה גם ב'סיכול הזהב' המדובר: "נערכנו להברחה, בעזרת אמצעי התצפית והרחפנים ידענו בדיוק מתי היא תקרה. ברגע שהסולם מושען על הגדר קופצים לנקודה - ותוך רגע, סוגרים מעגל על המעורבים". 

בגזרה עמוסה ואינטנסיבית כמו זו, הלוחמות והלוחמים חייבים להישאר דרוכים תמיד. האויב גלוי לעין, האירועים מתפרצים אחד אחרי השני, ואי אפשר להוריד את הרגל מהגז. "הפלוגה נמתחת לקצה, וזו הרגשה מדהימה", מסכם המ"פ, "הלוחמים והלוחמות שלנו עובדים קשה מאוד, לילות כימים ולא יפסיקו להגן על ביטחון המדינה ולבצע את משימת ההגנה בגזרה בהצלחה".