5 שנים להקמת גדוד "איתם": "משקיעים יום ולילה"

אין אבן שלא מוכרת להם, אין שנייה בה המצלמות לא פועלות והכוחות לא מסיירים בשטח. בגדוד האיסוף שדואג לביטחון בדרום ומגן על הגזרה הגדולה ביותר, מציינים חצי עשור של עבודה מסביב לשעון

22.03.17
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל

בקיץ 2011 פתחו שלושה מחבלים באש לעבר אוטובוס שעשה את דרכו לאילת על כביש 12. בסמוך לזמן הפיגוע הזה, התרחשו עוד שלוש תקיפות של מחבלים נגד אזרחים ישראלים ונגד כוחות צה"ל והביטחון בגזרת עוצבת "אדום". במהלך האירועים נרצחו שישה אזרחים ונהרגו לוחם צה"ל ולוחם ימ"מ. שבעה מהמחבלים שביצעו את הפיגועים נהרגו.

שרשרת תקיפות הטרור הזו הובילה לדיוני הערכות מצב, שבסופם הוחלט על חיזוק מערך האיסוף בגזרה הדרומית ועל הקמת גדוד "איתם". השבוע ציינו לוחמי ולוחמות הגדוד חמש שנים להיווסדותו ביום מיוחד. במהלך היום הם סיירו בגזרות עליהן הם צופים מדי יום, שוחחו עם תושבי האזור והתכנסו לטקס מורשת חגיגי.

"כשהוקם הגדוד הייתי סמ"פית", נזכרת סרן לין אליהו, מפקדת קורס המפקדות של חיל האיסוף הקרבי. "במהלך אותה תקופה, היינו בתהליך למידה והתעצמות. למדנו את ממשקי העבודה עם האוגדה והעבודה בתוך הגדוד. היה מאוד קשה ומאתגר בהתחלה להבין איך מתניעים דברים, אך מהר מאוד למדנו שהכי חשוב זה להגיב בזריזות ותמיד לדעת מה קורה בשטח. הגדוד כל הזמן מתפתח וניתן לראות את זה בתהליך העצום שעבר מאז הקמתו - מגדוד קטן ומתלמד, לגדוד גדול וטכנולוגי הבקיא בשטחו".

כיום גדוד איתם הוא גדוד האיסוף הקרבי המתצפת ומגן על הגזרה הגדולה ביותר בישראל. הוא נפרס מחולות ניצנה, דרך גבול מצרים לאילת, לאורכו של גבול ירדן עד מצדה. לגדוד מאפיין ייחודי נוסף - הוא הגדוד היחיד שקיימת בו פלוגה המורכבת כולה מלוחמות, עד לרמת המ"פ.

הגדוד מחזיק באמצעים הטכנולוגיים מהמובילים בעולם. הוא קולט רכבי איסוף חדשים, מכ"ם ואמצעי תצפית מתקדמים, יכולות תיעוד וצילום קרקעיות ועילאיות. בחודשים הקרובים אף עתידות להתווסף אליו שתי מחלקות חדשות.

האיום המרכזי מולו מתמודד הגדוד הוא האויב שהולך ומתעצם, מחוז סיני של ארגון דעא"ש. גם תוואי הקרקע המורכב, ההרים והמצוקים, הדיונות הגליות והמרחבים העצומים של הגבול בגזרה הזו מהווים בסיס נוח לגורמים העוינים והפליליים המעוניינים לפעול במרחב. עוד אמון הגדוד על מניעת חדירה של מחבלים אל תוך שטחי המדינה, סיכול הברחות נשק וסמים וכניסת מסתננים.

"הפתרון לאתגרים הללו נשען קודם כל על מרכיב אנושי משובח, חיילות וחיילים בכלל המערכים - בתצפית, בלחימה ובמערכים התומכים, שמשקיעים מעצמם יום ולילה בתנאים ואילוצים מורכבים בכל עת", מציין בגאווה סגן מפקד הגדוד, רס"ן ערן אברמוביץ'.