איך מגייסים בני נוער מהמגזר הערבי לשירות קרבי בצה"ל?

הם עוברים מכפר לכפר כדי לעודד גיוס בקרב בני נוער ערבים. לפעמים זה קורה בצורה גלויה לצד המשפחה, ולפעמים בארבע עיניים בבתי קפה מרוחקים

05.06.17
מערכת אתר צה"ל

רס"ל מוחמד שיבלי עובר מכפר לכפר, מהדרום לצפון, מהמזרח למערב. מכותת רגליו בין כלל הפזורות ובתי הקבע של בני המגזר הערבי ברחבי המדינה. כל זאת במטרה אחת ויחידה: לעודד את הגיוס בקרב המגזר, לעודד את הנוער הערבי הגדל כיום בחברה הישראלית לתרום למדינה ולחיות בשילוב. 

בגדס"ר המדברי פועל פרויקט ייחודי, במסגרתו קצינים ונגדים מהגדוד עוזבים את שגרת יומם המבצעית בגזרת כיסופים שבאוגדת עזה, עולים על מדי א' ייצוגיים, לוקחים רכב, ויוצאים. הם יוצאים למאמץ ארוך ומשמעותי מאין כמותו - עידוד גיוס בקרב בני הנוער מגמגזר הערבי לצה"ל בכלל, ולשירות קרבי בגדוד בפרט. 

הגיוס בקרב בני המגזר הערבי הוא התנדבותי בלבד. למעשה, כל המערך הלוחם של הגדס"ר המדברי מושתת על לוחמים שהתנדבו לשירות קרבי בצה"ל, לכן פעילותם של המגייסים כה משמעותית וחיונית. הם מפיצים את חשיבותו של הגיוס לפרט ואת הדלתות אותן יכול לפתוח בפניהם. "חשוב מאוד שחבר'ה מהמגזר יתגייסו, זאת המדינה שלנו, אנחנו חלק בלתי נפרד ממנה ועלינו לשלם את חובנו כשם שאנו מקבלים את זכויותינו בה", מספר רס"ב פואד, אחד המגייסים של הגדוד. 

במהלך מאמצם, המגייסים פוגשים בני נוער מקצוות הקשת החברתית ובעלי רקע שונה זה מזה: החל בנערים שהוריהם דוחקים בהם לתרום מעצמם למדינה ולעלות על מדי הזית, וכלה בכאלו שהם נאלצים לפגוש בבית קפה מחוץ לעיר שהולכים נגד הזרם המקובל בכפר שלהם. הם פוגשים גם רבים שנמצאים ב"אמצע", חבר'ה שמתנדנדים בין התרומה למדינה שתבוא לידי ביטוי בגיוס, לבין חשיבה על טובתם האישית שהיא ללכת ללמוד, לעבוד וכו'.

"מגיל קטן אהבתי את הצבא, אהבתי לראות אנשים במדים והרגשתי שכשאני אהיה גדול אני ארצה להיות כמותם, ארצה לשמור על האזרחים במדינה כמו שרבים לפניי עשו, עכשיו הגיע תורי", מספר אמיר, מלש"ב המתלבט אם להתגייס לגדוד.

"ההורים שלי נותנים לי לקבל החלטה לבד. הם קצת מפחדים שאהיה לוחם קרבי ואמא אולי הייתה מעדיפה שאלך ללמוד אבל זאת החלטה שלי. אני מחכה להיפגש עם נציג מהגדוד שיספר לי קצת יותר, חשוב לי לשמוע איך הגדוד מתנהל ואיך זה להיות לוחם, מעניין אותי אם אני מדמיין את זה נכון", אומר אמיר בחצי חיוך. "אני מקווה שלאחר הפגישה אצא עם החלטה סופית ואולי אתייצב בבקו"ם בעוד שבועיים ואשרת את המדינה ששירתה אותי עד עכשיו". 

רס"ל מוחמד שיבלי, המגייס שהגיע לביתו של אמיר מספר על עבודה קשה, אך מלאת סיפוק: "אני זוכה לעבור בין בתים, לגייס חבר'ה מהמגזר ולראות את הפירות של ההליך הלא כל כך פשוט הזה. חיילים רבים בוחרים שלא רק להתגייס לשירות קרבי סדיר אלא אף להמשיך אותו לשירות קבע ולתרום מעצמם עוד למדינה בה הם חיים. פגשתי היום מלש"ב שהתלבט לגבי גיוסו. היה לנו מפגש פורה, הוא התעניין ושאל שאלות רבות על הגדוד".

"אני סבור שבני הנוער הם העתיד של המדינה, וכפי שחינכו אותי להחזיר את חובנו על כך שהמדינה שירתה אותנו והעניקה לנו זכויות, אני מנסה להעביר את המסר הזה הלאה. הגדוד שלנו מעלה את קרנה של בני המגזר הערבי בכלל ואת קרנה של העדה הבדואית בפרט. ביחד אנחנו נבנה עוד לבנה בחומת המגן של הארץ הזו, ואני שמח שגם אמיר יהיה שותף שלנו לכך", הוא מסכם.