כך מסייע הגדס"ר המדברי לשילוב לוחמים בחברה הישראלית

מקורס מיוחד ללימוד השפה העברית ועד מסע שורשים בעקבות העדה הבדואית. בגדס"ר המדברי נלחמים על עתידו של כל לוחם בחברה הישראלית. "לא האמנתי שבגיל 20 אני אלמד שפה", מודה אחד הלוחמים בגדוד

05.06.17
מערכת אתר צה"ל

זה החל לקרום עור וגידים בתחילת שנות האלפיים. בזמן הזה הוקמה "כיתת ההשכלה" בגדס"ר המדברי, או כמו שהוא מכונה "הגדס"ר הבדואי". מאז עוד ועוד לוחמים לוקחים חלק בהכשרה הייעודית שתורמת להשתלבותם בחברה הישראלית.

המשתתפים במיזם "כיתת ההשכלה" עוזבים הכל ויוצאים למסע לימודי של שלושה חודשים, שבסופו הם דוברים עברית ברמה גבוהה ויודעים לקרוא ולכתוב באופן שוטף. "לא האמנתי שבגיל 20 אני אלמד עברית", מספר בסיפוק סמל סלאח חליל, לוחם שהשתתף בתכנית. "לא האמנתי שאני אתגייס, ושהצבא ייתן לי כל כך הרבה כלים לעתיד ולהמשך החיים".

את השיעורים בתכנית מעבירות מש"קיות השכלה שהוכשרו במיוחד לתפקיד המורכב. "לפני שהתגייסתי לא ידעתי שיש תפקיד שמאפשר לי עד כדי כך לתרום לחברה", מסבירה סמל נעה קנון. "אנחנו ממש כמו מורות: מלמדות לקרוא, לכתוב ולהתבטא בעל פה. אנחנו מתרגלות בכיתה ועובדות עם חיילים ברמה האישית, זה ממש כמו בית ספר - רק בתוך הצבא".

 פרויקט חינוכי נוסף שפותח בגדוד זכה למחמאות, ואף בפרס הרמטכ"ל בתחום החינוך. מדובר במסע של שלושה ימים הנקרא "מסע העדה והארץ", שמטרתו לחבר את הלוחמים לשורשיהם במגזר הבדואי, ובכלל לגבש בין כלל האוכלוסיות בגדוד.

במשך שלושה ימים הלוחמים לומדים על המגזר ועל הקשר העדתי המיוחד שלו עם מדינת ישראל. הם מבקרים במוזיאונים ובמרכזי העדה, כמו אנדרטת הלוחם הבדואי, מכירים את פזורות הבדואים בצפון ובדרום, ומקיימים שיחות עם ראשי מועצות ואנשי מקצוע מהמגזר, זאת בנוסף לשלל פעילויות גיבוש והווי.

"בני המגזר הבדואי הם אבני יסוד במדינת ישראל", מדגישים בגדס"ר. "הגדוד משלב את לוחמיו בחברה תוך הקנייה של יכולות חשובות כמו ידיעת השפה העברית, ותוך העצמת הזהות העדתית הייחודית של כל לוחם, החשובה לא פחות".