ככה הופכים לצלפים המנוסים בצה"ל - הצצה לאימון המיוחד של החטיבה הסגולה

מול רובוטים דמויי אדם המנסים להטעות את הלוחמים, הפגזות המרעידות את האדמה תחתם, מטרות שנעות במהירות במטווח ותוואי משתנה בין כפרים לבנונים לסמטאות העיר עזה - נדרשו הצלפים של גבעתי לשמור באימון החטיבתי על קור רוח ולבצע ירי מחושב באש חיה לעבר המטרה. חודש בלבד לאחר שירדו מקו הצלפים החם שידע צה"ל מזה שנים, אנו מביאים הצצה לאימון של לוחמי החי"ר המדויקים, הקטלניים והשקולים ביותר שתמצאו ושומעים מהם על התפקידים המפתיעים של חוליית צלפים במלחמה ועל איך הופכים מטירון לצלף

22.11.18
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

יום יום הם שבו לעמדותיהם שעל סוללת העפר "דניאל", התמקמו בין כוונות, עקבו אחר המתרחש בהפרות הסדר האלימות שעל גבול הרצועה וביצעו ירי מדויק לעבר מסיתים מרכזיים. בשבוע שעבר, כחודש לאחר שירדו מקו עזה, הגיעו הצלפים המנוסים בצה"ל לאימון חטיבתי מיוחד של החטיבה הסגולה במתקן אדם, והבינו שלהיות חוליית צלפים זה עוד הרבה יותר.

"בשדה הקרב חוליית צלפים זה הכל", מסביר מפקד צוות הצלפים של גדס"ר גבעתי, סגן מ'. "המשמעות היא שאנחנו גם נדרשים לתקוף יעדים שלנו, גם לחפות על הכוחות המסתערים קדימה וגם לאסוף מודיעין באמצעות אמצעי התצפית המתקדמים שיש לנו. המחלקות שהיו בעזה התמקצעו בטכניקה הספציפית של ירי בדיוק של ממש 5 סנטימטרים לגובה ברכיים ממרחק של מאות מטרים, אבל בשבוע הצלפים נדרשו להתמודד עם הרבה יותר".

אז מהי בעצם חוליית צלפים? זהו כוח של חמישה אנשים שכולל מפקד, שני צלפים ושני מאתרים. "המדע האמיתי מאחורי הצליפה נמצא בראשו של המאתר", מציין סגן מ'. "כולם בחוליה עוברים קורס צליפה אבל המאתר יודע לחשב בדיוק את ההשפעות הסביבתיות כמו הרוח ולהכווין את הצלף שבסוף לוחץ על ההדק בדיוק לעבר המטרה. המאתרים יהיו בדרך כלל הצלפים הוותיקים והמנוסים יותר בחולייה".

באימון פגשו החוליות הללו יום יום אתגר חדש אותו יפגשו בזמן אמת בשדה הקרב - כשהיום הראשון והאחרון הוקדשו לירי לטווחים רחוקים. אין ספק כי ירי מסוג זה ישמש את הצלפים במערכה אפשרית בצפון, שם יידרשו להתמקם בעמדות שולטות ומסוות ולחפות על לוחמי החטיבה המשתלטים על מתחמים צבאיים וכפרים לבנוניים בהם מסתתרים לוחמי חיזבאללה.

"הפקודה יורדת ואנחנו נדרשים להסתוות ולהתגנב לתא שטח", מתאר סגן מ' את תרחיש בלחימה הצפוני. "המטרה - לגבש תמונת מצב מודיעינית על מתחם צבאי של האויב על ידי אמצעי התצפית המתקדמים שלנו. בשטח, אנחנו מפעילים את הכוונות האופטיות-טלסקופיות את האמצעים הטרמיים ויכולות מיוחדות נוספות שאנחנו נושאים על הגב ועוקבים בזמן אמת אחר הפעילות במרחב".

כשהם מתבייתים על המטרה ומתבקשים לבצע ירי, מזמנת הזירה הצפונית לצלפים אתגר נוסף - תוואי השטח הסבוך. "אנחנו נדרשים לבצע ירי בדיוק מאוד גבוה במצבים ממש לא נוחים", מתאר מפקד צוות הצלפים. "אם הסבך לא מספיק, האדמה רועדת תחתינו בשעה שאנחנו יורים מפגזי דמה שמתפוצצים בקרבת מקום, וזרם האירועים והאיומים דורשים מאיתנו לרוץ ממקום למקום ולבצע ירי לאחר מאמץ".

ומה קורה כשהם נכנסים אל תוך הכפרים הלבנוניים או הסמטאות של העיר עזה? סגן מ' מספר כי מדובר באתגר שונה לגמרי: "אנחנו מבצעים הרבה עבודה של ציפויים על הכוחות המתקדמים מבית לבית ברחובות הצפופים. כשאנחנו נתקלים באויב הצופה עלינו מחלון של מבנה רחוק או ממש מעבר לדלת אנחנו נדרשים לאתר, לכוון ולנטרל את המטרה תוך שניות בודדות".

בעיצומה של הלחימה, כשכוחות רבים של צה"ל יסתערו על מתחם עוין עתיר מחבלים, אחת ממשימותיהם היותר חשובות של הצלפים והמאתרים יהיו להבחין בין לוחמי אויב, ללוחמינו ולאזרחים. באימון, דימו זאת הצלפים באמצעות רובוטים מתקדמים דמויי אדם שעוטים עליהם את הסימנים השונים המאפיינים כל אחת מהקבוצות.

"הם קופצים לעברנו במרחקים שונים", משחזר סגן מ', "ואנחנו תוך שניות מזהים במי מדובר ומקבלים את ההחלטה הרת הגורל אם לירות ולאן לירות. זו יכולת חישוב מהירה ופעולה שקולה שחיונית לעבודה שלנו כצלפים".

לצד יום בו התמקצעות גם צוות הגדס"ר שבשונה משאר הגדודים תפס קו באיו"ש, בטכניקות הדרושות בהפס"ד בעזה, הגיעו הצלפים ליום שמתמקד כולו בטכניקת הצליפה. "היו שם מקצים שנועדו לאבחן טעויות ירי של כל לוחם ולוחם", מציין סגן מ'. "עבדנו על הכל - תנוחות מדויקות, יציבה ואילו נשימות. כל זה דרוש בשביל לתת בסוף את מכת האש העוצמתית והמדויקת לה נדרש הצלף".

האימון התקיים במסגרת תקופת האימון של חטיבת גבעתי ונבנה בשיתוף של החטיבה ומתקן אדם. לכל צוות צלפים התלוו נגד הצלפים של הצוות ומש"קית צליפה ויחד עם מקפד הצוות הם הובילו יחד את האימון שהותאם לכל צוות לפי צרכיו. "בהמשך תקופת האימון", מדגיש סגן מ'. "בכל תרחיש שנתרגל כחטיבה, צוות הצלפים יתאמן גם על המיומנות הייחודית לו".

ביום שלישי הקרוב יתגייס לחטיבת גבעתי דור חדש של לוחמים, מספר מצומצם שלהם, שיביאו בפינצטה, יהפכו להיות צלפים ויתייצבו בדיוק לפני אתגרים אלו בעוד חודשים לא רבים. "במהלך ההכשרה יש ימי איתור", מסביר סגן מ"', "לי כמפקד צוות צלפים יש את הפריווילגיה לבחור את האנשים הנכונים ביותר למשימה. אנחנו מחפשים אנשים עם קליטה מהירה, אחריות ומשמעת עצמית, הם גם נדרשים להראות יכולת חישוב גבוהה ולהיות שקולים".

"צוות הצלפים הוא צוות שעבורו הכשירות במקצוע היא מעל הכל", מסכם סגן מ'. "האתגר הגדול הוא שלא השתתפנו בלחימה נרחבת 4 שנים. עם זאת, הקו בעזה שעשו רוב הצלפים והאימונים האינטנסיביים כמו בשבוע שעבר, מביאים אותנו לכל מה שעלול לקרות עם המון ביטחון על הנשק. אנחנו עם האצבע על ההדק מקבלים החלטות הרות גורל עם השפעה עצומה על חיי הלוחמים והאזרחים - אין לי ספק שאנחנו יודעים לעשות אותן על הצד הטוב ביותר".