"רוצה להביא את השטח איתי"

אחרי 22 שנים בתפקידי שטח עולה אל"ם ערן אוליאל על מדי א', ומתחיל את תפקידו החדש בחטיבת המבצעים של המטה הכללי. אבל גם שם הוא בטוח שלא ישכח את המילואימנקים עליהם פיקד במשך שנתיים בחטיבה 646: "בכל זמן ומקום, אפשר לסמוך על אנשי המילואים"

01.08.17
נעמה זלצמן, מערכת את"צ

חיילי מערך המילואים מהווים 71% מהסד"כ בצה"ל, ובשנת 2016 הם ביצעו יותר משני מיליון ימי מילואים. הנתונים מרשימים, אך אם תשאלו את אל"ם ערן אוליאל - אנחנו עדיין לא באמת מבינים מה סדר הגודל של מערך המילואים, ועד כמה הוא חיוני ומשמעותי.

בשנתיים האחרונות פיקד אל"ם אוליאל (40) על חטיבת המילואים 646, בה משרתים יוצאי חטיבת הצנחנים. כמי ששירת בחטיבה גם כמג"ד, היה לו קשר מיוחד עם פקודיו.

"פגשתי מילואימניקים שזכרו אותי עוד בתור מפקד גדוד, וכמח"ט הקשר שלנו היה הרבה יותר קרוב ופתוח, גם אם בהתחלה זה היה קצת מוזר", הוא נזכר. "זאת חוויה מרעננת ומשמחת לראות חיילים שהשפעתי עליהם לאורך השנים".

כשהתנדב לצנחנים בשנת 1996, היה בטוח ש"יהיה רק מג"ד". במהלך השנים טיפס בסולם הדרגות, פיקד על פלוגת המסלול, שימש כסמג"ד הגדס"ר של החטיבה האדומה והיה קצין האג"ם שלה. לאחר מכן מונה למג"ד 890 ובשנת 2013 הפך לקצין האג"ם של אוגדת עזה.

משאירים מאחוריהם משפחה ועבודה

אחרי מבצע "צוק איתן" בשנת 2014 הגיע אל"ם אוליאל לתפקידו הנוכחי - בחטיבת המילואים, וזכה להכיר אוכלוסייה שונה ורתומה: "למרות חייהם העמוסים, ובין העבודה והמשפחה, הם מבינים כמה חשובים האימונים. הם מבקשים לבוא - לפעמים יותר ממה שהם מחויבים".

"היום יותר קל לא להגיע למילואים", הוא ממשיך, "ולכן אני חושב כל הזמן איך אנחנו יכולים כמדינה להעריך יותר את האנשים האלה, שלנגד עיניהם עומדים ביטחון מדינת ישראל וההבנה שהם חוד החנית של חטיבות המילואים. זה מדהים בעיניי".

"בשנתיים האחרונות", הוא מספר, "הענקנו פרס על מפעל חיים לקצין המבצעים של החטיבה, ולחובש בן 64 שלא מפספס אף יום. אני מאמין שבכל זמן, בכל מקום, אפשר לסמוך על אנשי המילואים. הם מונעים מכוחות אחרים, ציוניים וערכיים ואנחנו צריכים ללמוד איך להודות להם".

לאחרונה סיים אל"ם אוליאל את תפקידו והחל לשמש כקצין המבצעים של המטה הכללי בחטיבת המבצעים. במצב חירום, הוא יהיה האיש שינהל את חדר המלחמה של הרמטכ"ל: "אני עוזב את החטיבה בגאווה גדולה ולוקח איתי לחטיבת המבצעים שיעורים רבים שלמדתי בשנים האחרונות - החשוב מביניהם הוא הקשר שבין השטח למטה - להיות חצי פה וחצי שם".

"אני לא רוצה לשכוח מה זה להיות בשטח, אני רוצה להביא אותו איתי", מדגיש אל"ם אוליאל. "חשוב להכיר את האנשים שבשדה הקרב, ואת הצרכים שלהם. רק ככה אפשר לתת להם מענה מבצעי אמיתי".