המילואימניקים שמחזיקים את קו עזה במלחמה "השתלטו" על צאלים

הם מוציאים את הקיטבג מהמחסן, מחבקים את המשפחה וכשהם משאירים את האזרחות מהצד השני של הדלת - חוזרים המילואימניקים של גדודי ההגנה באוגדת עזה לבית השני. מול מציאות ביטחונית מורכבת וטרור שמאיים להפתיע גם מאחורי הקווים, הגיעו מפקדי ולוחמי גדוד ההגנה בחטיבה הדרומית של עזה לאימון מיוחד, במהלכו דימו השתלטות על יישוב לאחר חדירת מחבלים מתחת לקרקע

29.11.18
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

"רביעי, 10 בלילה, הדיווחים מתחילים לזרום", כך משחזר סא"ל (מיל') אליק סרור, מפקד גדוד המילואים 8149 בחטיבה הדרומית של עזה, את שיאו של התרג"ד בשבוע שעבר. "חוליית מחבלים יצאה מפיר מנהרה בעומק שטחנו וחדרה ליישוב. לאחר מספר ימים בהם ביצענו נוהל קרב, הלוחמים מבינים שעכשיו שעת השין. לא פעם התמודדנו עם תרחישים דומים, והגדוד גם השתתף בקרבות פנים אל פניםמול מחבלי חמאס, אולם בין רחובות היישוב מסתתר אויב שמנסה בכל דרך להפתיע את הלוחמים".

בלחימה עצימה, כשיינתן צו ה-8 והמילואימנקים של הגדוד יעלו על ציוד וייפרדו ממשפחותיהם לשלום, הם כבר יידעו בדיוק לאן פניהם מועדות. והם לא היחידים. לאורך כל מרחב העוטף יתפרסו במלחמה גדודי ההגנה של אוגדת עזה כקו ראשון - כוח של לוחמים ותיקים ומנוסים שחוצץ בין הטרור והתושבים בעוטף עזה.

"אנחנו יודעים היום ממש על אילו יישובים נגן בשעה שכוחותינו יתמרנו ברצועה", מציין סא"ל (מיל') סרור, שהוביל בשבוע שעבר את התרגיל בבסיס האימון הפיקודי של פיקוד הדרום וביישוב צאלים. "אנחנו בקשר רציף עם כל אחד מהיישובים לאורך כל השנה, מתאמנים פעם אחר פעם על התרחישים האפשריים ומכירים כל אבן בגזרה שמופקדת בידינו".

כעת, בזו אחר זו, יחלו הפלוגות בתנועה רגלית לילית אל עבר היישוב. "הן חוברות לרבש"ץ, כשהמידע המודיעיני ראשוני זורם בקשר", מתאר סא"ל סרור. "הלוחמים מאתרים תחילה את פיר המנהרה ותוקפים אותו על מנת לבודד את האיום. משם הם ממשיכים פנימה ופותחים בסריקות אינטנסיביות של הצירים והמבנים ביישוב".

ככל שהסריקות מתמשכות, הולך ונערם בידי קציני המודיעין של הגדוד המידע על אודות מקום הימצאותה המדויק של חוליית המחבלים. "ברגע אחד, באמצע הלילה, אנחנו מאתרים את החוליה ומנטרלים אותה", מספר המג"ד. "את הסיפוק אנחנו זוכים להרגיש רק לרגעים קצרים. לאחר מספר דקות אנחנו מבינים כי חוליית מחבלים נוספת הצליחה לחדור ליישוב ולהשתלט על חדר האוכל". 

כשהגדוד מגיע למקום, מבודד אותו ומשתלט עליו, האירוע המורכב נסגר ומביא 48 שעות אינטנסיביות ביותר של נוהל קרב אל סיומן. אולם זהו רק שיאו של אימון מיוחד שהתחיל עוד ביום ראשון.

"פתחנו את התרגיל באימון מפקדים אופרטיבי בן יומיים", מסביר סא"ל סרור. "ביום ראשון קיבלנו את הפקודות, בנינו ואישרנו את התוכניות שלנו לשעת מלחמה עם מפקדת החטיבה המרחבית והאוגדה במחנה רעים. ביום שני, העברנו את המפקדים אימונים מקצועיים ואימוני ירי מתקדמים ויישרנו קרב לקראת המפגש עם הלוחמים".

אך כמובן שעל מנת להכין מסגרת מנצחת ללחימה דרושה גם מוכנות מיטבית של הלוחמים בקצה, ובכך התמקד יומו השלישי של האימון. "ביצענו מטווחים וחידדנו את הכשירות בכלל הטכניקות והאמצעים שאנחנו מתמחים בהם", אומר המג"ד. "אלו אותן יכולות שיביאו אותנו מוכנים יותר למלחמה והביאו אותנו גם מוכנים ליום הרביעי של האימון - שהחל בסדרת תרגילים בשטח פתוח מרמת הכיתה ועד למחלקה, והסתיים בשיאו בהשתלטות הפלוגות על היישוב צאלים".

רבות דובר על התמחותה וניסיונה העשיר של החטיבה הסגולה בלחימה בעזה, ניסיון שמוכפל אין ספור מונים כשמדובר באנשי המילואים שלה. גדוד 8149, שהורכב באופן היסטורי משריונרים, בנוי היום בעיקר יוצאי חטיבת גבעתי ולצידם גם לוחמים מחטיבת כפיר, שאופרטיבית גם כן באוגדת עזה, זאת כחלק מתפיסת ההכנה המיטבית שלו לחירום. למעשה, לגדוד זה גם ניסיון מבצעי משמעותי בהיותו גדוד הגנה, כגדוד שתפעל את אירוע חדירת 13 המחבלים ממנהרה התקפית במהלך צוק איתן.

"היתרון האדיר שלנו הוא הניסיון המבצעי, גם בלחימה בעזה מול ארגוני הטרור, וההיכרות המעולה עם הגזרה שבתחום אחריותנו", מדגיש סא"ל סרור. "עם כל הניסיון הזה, ולאחר האימון שביצענו, אני סמוך ובטוח שנדע ברגע האמת לבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר ולהוות חומה בצורה בין הטרור והאזרחים. בחירום אנחנו עוזבים את הבית ואת המשפחה שלנו כדי להגן על הבית השני כאן בעוטף עזה, ואתם יכולים להיות בטוחים שנהיה פה איתכם כשתצטרכו, מחוברים תמיד לתמונת המצב המבצעית ויודעים לסכל את האיומים על היישובים".