אלו התרחישים שדימה פיקוד הדרום בתרגיל יוצא דופן

מתקיפות בתגובה לשיגור עפיפונים ובלוני תבערה, ועד להכרעת חמאס ברצועת עזה בכוח אש ובתמרון בשטח - פיקוד הדרום תרגל באימון אחד את כל קשת התגובות במקרה של הסלמה, וגיבש סל פעולות בעצימות משתנה שיביאו לרגיעה ארוכת טווח. אלו האיומים המרכזיים במערכה עתידית, וכך צה"ל יתמודד עימם

12.09.18
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

פיקוד הדרום קיים בשבוע האחרון תרגיל חסר תקדים בו התאמנו מפקדותיו על כלל מדרגות התגובה של צה"ל במקרה של הסלמה ברצועת עזה וגם אפשרויות לפעולה יזומה של צהל. התרגיל נפתח בפעולה מבוקרת של הפיקוד בתגובה לשיגור עפיפונים ובלוני תבערה, המשיך במכת אש מסיבית לאחר ירי תלול מסלול והסתיים בתמרון נרחב שהביא לכדי הכרעת חמאס.

"לא בוצע תרגיל דומה מזה שנים", הצהיר רע"ן תכנון אופרטיבי, סא"ל אבי מיכאלי. "בדרך כלל מדמים מצב פעולה אחד, אך הפעם החליטו במפקדות הפיקוד ואוגדותיו לספק למנהלת התרגיל, שחוללה את התרחישים והציבה דרישות בשם המטכ"ל והדרג המדיני, שלל אפשרויות תגובה בעצימות שונה".

ביומיים הראשונים של התרגיל, דימו בפיקוד ירי תלול מסלול נרחב לעבר ישראל, ובתגובה סבב תקיפות ברצועת עזה ואף פינוי יישובים סמוכי גדר. עם התרחבות ירי הרקטות, שיגורים מסיני לכיוון אילת, שיגורים לעבר שטחי כינוס ומספר ניסיונות חדירה ליישובים ישראלים על מנת לבצע פיגועים, החריף הפיקוד את תגובתו ולבסוף הכריע את חמאס.

"במסגרת התרגיל השתמשנו במודיעין וביכולות שלנו על מנת לדמות תקיפה של התשתית התת קרקעית של חמאס ופירוקה, והוא הוכיח כי אנחנו שולטים בה ברמה גבוהה", שיתף סא"ל מיכאלי. "בנוסף", מספר סא"ל מיכאלי, "זיהינו בתרגיל את מרכזי הכובד של חמאס - מפקדות, חמ"לים, מחסני אמל"ח, מתקני תקשורת ועוד, ופגענו בהם, בין אם בכוח אש או בתמרון בשטח, עד להכרעה של חמאס".

התרגיל תוכנן מראש אך הותאם לאירועים המבצעיים של החודשים האחרונים, והוא מסכם שורת אימונים שבוצעו בשנה האחרונה בכלל הדרגים בפיקוד - מרמת הגדודים, דרך החטיבות ועד לאוגדות.

פיקוד הדרום נדרש באימון לייצר אפשרויות תגובה המנחיתות מכה קשה על חמאס ובו בזמן ממזערות את הפגיעה בבלתי מעורבים ושומרות על המצפן הערכי והמוסרי של צה"ל. בין היתר דימו הפצת כרוזים, הנעת אוכלוסיה מאזורים מיועדים לתקיפה לשם הגנתה, תכנון ומתן סיוע אזרחי לאוכלוסיה הפלסטינית, תיאום עם ארגונים בין לאומיים ופעולות הומניטאריות נוספות.

בתרגיל שיתפו פעולה כלל הגורמים בפיקוד הדרום, מרכז האש, מודיעין, לוגיסטיקה, תודעה ועורף בניצוחו של מרכז האג"ם, שנערכו במרכזי חירום ייעודיים שיופעלו בתרחיש אמת מבצעי. את התיאום והסינכרון בין כלל המרכזים הוביל מרכז האג"ם בפיקודו והובלתו של מפקד הפיקוד, אלוף הרצי הלוי, לאור התרחישים שייצרה מנהלת התרגיל במטה הכללי.

"בנינו בתרגיל את מדרגות התגובה של צה"ל במקרה של הסלמה ואפשרויות לפעולה יזומה של צה"ל, וגיבשנו מגוון אפשרויות פעולה עבור המטכ"ל והדרג המדיני", סיכם סא"ל מיכאלי. "אנחנו יודעים להביא להישגים שמאפשרים רגיעה של המרחב לתקופת ארוכה. וכפי שראינו בתרגיל, גם במדרגות הביניים של התגובה שלנו חמאס יקבל מכה כואבת שלא תאפשר לו להרים את הראש זמן רב".