קבלו הצצה לאליפות המיוחדת של תומכי הלחימה הקופצים הישר לשדה הקרב

נגמ"שים שפזורים בשטח, פגזים שמרעידים את האדמה וכוח שהשלים פעולה מוצלחת אך ספג נפגעים. בתוך שעה, הם נדרשים להגיע לזירה, להבין בדיוק מה קורה ולהעביר אחורה את תמונת המצב המלאה שניתן. לא, זהו לא אימון של הכוחות המיוחדים זו תחרות חסרת תקדים של סגלי משאבי האנוש בכלל צה"ל ללחימה בעזה. אז מי הגדודים והחטיבות שניצחו? כל הפרטים בכתבה

25.11.18
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

מי שלא פגש מעולם אירוע לחימה מתגלגל, לא מסוגל לשער כמה מרכזי תפקידם המבצעי של אותם תומכי לחימה המבצעים את עבודתם בשגרה ממאחורי מסך המחשב. אולם סגלי משאבי האנוש, חוברים בעיצומה של הלחימה לחוליות הפיקוד הקדמיות ונכנסים ישירות אל שדה הקרב. שם, הם מגבשים את תמונת המצב על הכוחות בשטח עבור החטיבה, האוגדה ולבסוף הציבור כולו.

"לקחנו חלק מרכזי בכלל האירועים המבצעיים בגזרת עזה, ביניהם ההסלמה הנרחבת לפני כשבועיים", מתאר אל"ם אלון, קצין משאבי האנוש הפיקודי של פיקוד הדרום. "למעשה, הכוחות שלנו היו מהראשונים להגיב לאירועי הטרור ההולכים ומסלימים, כמו פיצוץ האוטובוס בחץ שחור, ושידרו אחורה את תמונת המצב המלאה".

מול תרחיש עתידי של לחימה נרחבת בעזה, נדרשים סגלי משאבי האנוש להיות ערוכים לפעולה מהירה. לשם כך, ערך פיקוד הדרום, בהובלת אוגדה 162, את ה"פדמידע" - תחרות כלל צה"לית בין הגדודים והחטיבות במוכנות למערכה בדרום. התחרות נפתחה ביום רביעי האחרון בגיבוש נוהל קרב על ידי 22 הסגלים מהחטיבות והגדודים שהשתתפו ולמחרת הם נבחנו עליו בשטח.

"כמו בלחימה השלב הראשון הוא אישור תוכניות", מספר אל"ם מצליח מצליח על התחנה הראשונה שעברו בכלי המשא"ן. "כל מחלקה מגיעה וקצין שלישות חטיבתי מטעמנו בוחן את בקיאותה בפקודה המבצעית המותאמת בדיוק לתרחיש האופרטיבי של אותו גדוד או חטיבה. זו בחינה מרמת השליטה באנשים בשטח, דרך פריסת הכוחות בחירום ועד להתמצאות במערכת הפיקוד והשליטה הצה"לית - בדיוק המיומנויות שידרשו להם במלחמה".

מאותו רגע, סגלי המשא"ן לא נחים לשנייה ומתחרים ללא הפסקה ברצף של לא פחות מ-9 תחנות שונות, הדורשות מהם מאמץ עצים בדומה לזה שיפגשו בלחימה. בין התחנות כאלו המתמקדות בטכניקת עבודת המשא"ן בחירום - תחנה המדמה את התקשורת בין הסגל בגדוד לסגל בחטיבה, תחנה הבוחנת התמצאות במערכת הפיקוד והשליטה הצה"לית ותחנה המדמה גיוס מילואים וצבירת כוחות, לצד כאלו המדמות זירת קרב של ממש ומביאות מהתאוריה למעשה את מיומנויות סגלי המשא"ן.

"הכל אפוף עשן, נגמ"שים פזורים בשטח, פגזים מתפוצצים סביבם ומולם כוח שהשלים פעולה מבצעית מוצלחת אך ספג נפגעים", כך מתאר אל"ם מצליח את זירת הקרב שדימו בתחרות. "השעון מתחיל לתקתק - יש להם בדיוק שעה. המטרה - להבין את תמונת המצב המלאה ביותר ולדווח אותה לחמ"ל החטיבה שנמצא באוהל מחוץ לזירה".

סגלי המשא"ן מתחילים לתשאל את הכוחות הנוכחים באירוע על אודות מה שזה עתה התרחש, וככל שהדקות חולפות נראה שהתמונה הולכת ומסתעפת. "בשלב מסוים הם נדרשים לדעת להזמין צוות חטיבתי מיוחד על מנת להבין שחלק מהכוח נכנס למנהרת טרור בסביבה" מספר אל"ם מצליח, "אם הם מגיעים להבנה הזאת ומשלימים לסגל החטיבה את תמונת המצב המלאה בתוך שעה, כלומר סוגרים את האירוע - זה התנאי להצלחה".

וזהו לא התרחיש המבצעי היחיד שהם מתרגלים בשטח, לא רחוק משם מתנהל מנחת מסוקים. שם, מתאר אל"ם מצליח, נדרשים סגלי המשא"ן לרכז את הכוחות רגע לפני שהם עולים: "זה לא פשוט, בשעה שהם מנסים להשתלט על האירוע אנחנו מתקילים אותם - חיילים עם דסקיות לא נכונות וכאלו שרוצים לרדת מהמסוקים ולהתחלף. סגלי המשא"ן נדרשים לשלוט בכוח באופן מלא ולדעת בדיוק מי עולה לכל מסוק".

תחרות זו מצטרפת לשורה ארוכה של אימונים שמבצעים סגלי משאבי האנוש בשגרה בהובלת פיקוד הדרום. אולם, היוזמה לבצע אימון זה כתחרות צמחה בפיקוד ממש בחודשים האחרונים. "אנחנו שותפים מלאים למצב בעזה ומבינים בשלב מסוים שהעניינים מתחממים", משתף אל"ם מצליח. "אנחנו חושבים איך להעלות את הכשירות בדגש על מתאר עזה ובלחץ ועצימות שיאפשרו לסגלי משאבי האנוש להתכונן באמת למלחמה - ומבינים שתחרות היא פתרון מעולה. אני מטיל את האחריות להוביל את התחרות על אוגדה 162 בשיתוף גורמים נוספים ואנחנו בפיקוד מלווים אותה לאורך כל הדרך".

בין 11 החטיבות שהגיעו לאליפות בבית הספר לפיקוד ושליטה במחנה ג'וליס - גולני, צנחנים, נח"ל, גבעתי, 401 ואגד התותחנים 215 כמו גם חטיבות מילואים וחטיבות מרחביות. כמו כן, הגיעו לתחרות גם מחלקות המשא"ן של 11 גדודים ביניהם - גדס"ר צנחנים, 50 של הנח"ל, "צבר" של גבעתי, 13 של גולני ו-46 של חטיבת השריון 401. אז מי החטיבה והגדוד שניצחו? והרי התוצאות.

בבית הגדודים:
1. גדוד "צבר"
2.גדוד 13
בבית החטיבות:
1. חטיבת המילואים 646
2. חטיבה 401

"בחירום ברצועת עזה נדרשים סגלי משאבי האנוש לעבוד במהירות מאוד גבוהה ולהעביר אחורה את תמונת המצב המדויקת ביותר על המתרחש, מול דיווחים לא מהימנים שנפוצים לא פעם בציבור", מסכם אל"ם מצליח. "הכוחות מכלל צה"ל באו במוטיבציית שיא, בהרכב מלא עם סדיר ומילואים גם יחד, ואני סמוך ובטוח שהתרגיל הדגים להם את העצימות והאתגרים של הלחימה והעלה את רמת כשירותם. אני יכול להגיד בביטחון מוחלט שהסגלים שראיתי פה בתחרות ידעו להביא את התוצאה הרצויה בכל אירוע ולתפקד מעולה במלחמה במידה שנדרש".