התצפיתניות שמאחורי סיכול ניסיון הפיגוע במהלך החג משחזרות את הדקות המותחות

במהלך ראש השנה ניסתה חוליית מחבלים לבצע פיגוע כנגד כוחותינו המגנים על גדר המערכת בדרום רצועת עזה. כמה קילומטרים משם, בחמ"ל התצפיות ״אמיתי״, סרקה באותה שעה סמל עדן אמיר את הגזרה, כשלפתע היא מזהה פעילות חשודה בקרבת הגדר ומבינה כי מדובר בחוליית מחבלים. מהזיהוי ועד לנטרול המוצלח - מפקדת המחלקה והתצפיתנית משחזרות את סיכול הפיגוע בעיצומו של החג

17.09.18
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

מאחורי נטרול המטען בבוקר חמישי בסמיכות לגדר המערכת בדרום הרצועה, עומדת פעולה יעילה ומדויקת של התציפתניות בחטיבה המרחבית הדרומית של אוגדת עזה. מול ניסיון הטעייה מצד חוליית המחבלים, הן הצליחו להביא לסיכול מוצלח ומהיר של פיגוע שעלול היה להסתיים אחרת עבור כוחותינו שבתעסוקה מבצעית בגזרה.

"הכל נמשך פחות משתי דקות", משחזרת סמל עדן אמיר, התצפיתנית שזיהתה את חוליית המחבלים שהניחה את המטען. "ברגע הראשון אני מזהה תנועה שגרתית באזור שבדרך כלל יש בו בעלי חיים וחקלאים. אלא שאחרי כמה שניות אני מבחינה ששני אנשים מתרחקים מבעלי החיים ומתחילים להתקרב לגדר".

"כמובן שיש לא מעט לחץ כשאת מבינה שמתחיל אירוע כזה, והמעבר ברגע אחד משגרה לפעילות מבצעית הוא קשה", משתפת סמל אמיר. "אבל אני מתעשתת הכי מהר שאפשר ומכריזה בקשר לכוחות שבגזרה על התקרבות חשודה לגדר".

את הנקודה בה מתרחש האירוע לא בוחרים המחבלים במקרה. "זה קורה בקטע של הגדר שיש בו היסטוריה של פעילויות טרור - הפרות סדר וניסיונות חדירה ממש בתקופה האחרונה", משתפת סמל עדן אמיר. "גם השעה שבה זה קורה היא לא אופיינית להנחת מטען ונועדה להטעות אותנו".

"המחבלים ניסו לנצל פה שלושה דברים", מוסיפה המ"מ שפיקדה על סמל אמיר לאורך האירוע, סגן שחר סיגורה. "את התנועה השגרתית באזור כמו שעדן אמרה, את נקודת הזינוק הנוחה מתוך עדר שנמצא ממש 100 מטרים מהגדר ואת הזמן הארוך שהם חשבו שייקח לנו להגיב לאירוע מהיר כזה".

"הם לא מצליחים לבלבל אותנו", מבהירה סגן סיגורה. "אנחנו ממקדות את התצפית באנשים, ואני צופה במהירות בשחזור של ההתקדמות שלהם לגדר. החשודים גוררים חפץ שנראה כבד מאוד, וכשהם מגיעים לגדר הם מתחילים לחפור באדמה ולקשור אותו לגדר - אני מזהה לפי כל הסימנים שמדובר במטען".

תוך שניות בלבד מההכרזה של סמל אמיר בקשר, בניגוד לציפיה של המחבלים, קופץ לאזור כוח של גדוד "שקד" מחטיבת גבעתי. כשסגן סיגורה מבינה שמדובר במטען, היא ממהרת לסגור את הנקודה ולהזהיר את הכוחות בקשר שלא יתקרבו למטען. החשודים מתחילים לברוח אל עומק שטח הרצועה, אך הפעילות של התצפיתניות באוגדת עזה ממש לא מסתיימת.

"אני יוצרת קשר עם בלון תצפית ומבקשת שיעקוב אחריהם", מתארת סמל אמיר. "התצפיתנית של הבלון מדווחת לי שזיהתה אופנוע שחיכה לאסוף את המחבלים, וזה סימן שמחזק את הידיעה שלנו שמדובר בפיגוע טרור מתוכנן כנגד כוחותינו שעל הגדר". "בהמשך", מוסיפה סגן סיגורה, "אנחנו מבינים שמדובר בפעולה מתואמת של ארגון הג'יהאד הפלסטיני".

מספר ימים אחר כך, בבוקר חמישי, המטען שזיהו סמל עדן אמיר וסגן שחר סיגורה מנוטרל באופן מבוקר על ידי כוחות צה"ל, אך להבנה שמנעו נזק גדול בהרבה הן מגיעות כבר בשעות שאחרי. "יצא לי לחשוב על זה ממש לפני ארוחת החג השנייה של ראש השנה, בערב של אותו יום", מספרת סגן סיגורה. "דיברנו על כל אירועי היום, ופתאום נפל לי האסימון שמה שהתייחסתי אליו כעוד אירוע, הוא מטורף - הצלחה מבצעית חשובה, ואנחנו צריכות להיות גאות במקצועיות שלנו. בשביל הרגעים האלו אנחנו כאן".

Value cannot be null. Parameter name: mediaItem

"בהפסקה שאחרי האירוע גם המ"מ שלי וגם החברות לחמ"ל הגיעו לברך אותי וכמובן להרגיע", מציינת סמל אמיר. "זו הרגשה מדהימה לדעת שאת עושה משהו חשוב ומשמעותי ושסיכלת פיגוע שהיה יכול להסתיים אחרת".

"אנחנו בתור מפקדים יודעים ליצור את הדריכות למרות הכל, ואני מחדדת כל משמרת מחדש את העובדה שבייחוד כשאנחנו סוגרות חג אנחנו חייבות לעשות את העבודה המקצועית ביותר על מנת לשמור על אזרחי ישראל, ולתת לכוחות בשטח את ההגנה הטובה ביותר. בתקופה הזו יש רגישות ביטחונית גדולה, ואנחנו מבינות את ההשפעה הרבה של כל פעולה שלנו על המצב הביטחוני".

"אני סוגרת הרבה שבתות וחגים, והאירוע הזה מוכיח בדיוק למה כל כך חשוב שתמיד נהיה פה", מסכמת סמל אמיר. "הגעתי לאירוע הזה הכי מוכנה שאפשר כשאני מכירה את ארגוני הטרור מולם אני פועלת ואת הערכת המצב לגבי האיומים עמם אנחנו מתמודדים. דווקא בחג חשוב להיות הכי חדות ומוכנות שאפשר, ואנחנו לא נחות לרגע וממשיכות לעשות כל מה שצריך להגן על אזרחי ישראל".