"מחויבים להמשיך לעמוד על המשמר, לשפר כשירות ולהיות ערוכים"

05.03.18
מערכת אתר צה"ל

נס שדרות לחברה השנתי נפתח היום (שני) בפעם ה-15. בין הנואמים בכנס, היה מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר. בדבריו התייחס אלוף זמיר לביטחון, איומים בגבולות, חוסנם יוצא הדופן של תושבי עוטף עזה, והמוכנות של צה"ל לכל תרחיש. ואלו דבריו:

"יש כנסים בכל מיני מקומות ואני חושב שהכנס הזה, שקורה בפעם ה-15, הוא חשוב כי יש בשדרות משהו עוצמתי ומאוד אותנטי. הוא מדגיש שהביטחון של המדינה הזאת, זה קודם כל העוצמה החברתית שלה.

אנחנו נמצאים בשנת ה-70 למדינת ישראל, צה"ל והמדינה מתמודדים עם איומים לא פשוטים על ביטחונה לאורך כל השנים האלו. מאז מלחמת השחרור מטרת פיקוד הדרום הייתה להתמודד מול האיומים על הגבולות, ואנחנו ממשיכים להיות ערוכים אליהם בצורה מיטבית כדי לממש את ייעודנו - הגנה על ריבונות המדינה ועל גבולות הדרום והאזרחים שבו.

אנחנו מחויבים להמשיך לעמוד על המשמר, לשפר את הכשירות שלנו לביצוע משימות בכל הממדים ולהיות ערוכים למלחמה הבאה.

השגשוג של השנים האחרונות, מאז סיום מבצע ״צוק איתן״ היא תוצאה של חברה אזרחית חזקה. התושבים ביישובי העוטף ושדרות מפגינים לאורך 70 השנים האחרונות, חוסן רב ומשמעותי, והפירות שלו ניכרים בכל יום. העיר שדרות עולה ופורחת, אזרחים מכל הארץ באים לבקר בדרום אדום - בשבילי זאת אחריות אבל בעיקר זכות לפקד על פיקוד הדרום.

צריך להגיד שלצד השגשוג, ניצבים אתגרים רבים, ובהם התמודדות מול ארגוני האסלאם הקיצוני ששולטים בטריטוריה ובעלי יכולות צבאיות כמו חמאס, שמתבצרים בשטח בנוי בחסות אוכלוסיה אזרחית - מעל ומתחת לקרקע, ומנסים לייצר דה לגיטימציה למדינת ישראל. התקופה הזאת מאופיינת בהשתנות מהירה באיום, ודורשת מאיתנו להתאים את עצמנו בזמן למול אותם האיומים.

בחודשים האחרונים ניטרל צה"ל, בהובלת פיקוד הדרום, מספר מנהרות טרור בשטח ישראל. גם תקפנו מספר תשתיות טרור בשטח הרצועה. מדובר בהצלחה מבצעית שמבוססת קודם כל על מאמץ גדול שמשלב מספר יחידות, ועל שילוב בין יכולות טכנולוגיות, מודיעיניות, הנדסיות ומבצעיות - חלקן פורצות דרך לאיתור מנהרות והסיכול שלהן.

במקביל לכיפת ברזל וליכולות הטכנולוגיות המתפתחות שלנו בטווח התת קרקעי, מדינת ישראל וצה״ל משקיעים תקציבים רבים בבניית המכשול התת קרקעי והעילי לאורך הגבול. זאת בשורה לתושבי ישראל ובעיקר לתושבי עוטף עזה. המשימה עוד נמשכת, זה תהליך שיטתי שאורך זמן. המדיניות שלנו ברורה - כל מנהרת טרור שמאיימת על ישראל שנדע עליה תנוטרל.

בשנה הקרובה נדרש פיקוד הדרום להמשיך ולחזק את ההרתעה, לשאוף לשמר את השקט היחסי ובמקביל לשפר את המוכנות למערכה הבאה. תקופת האימונים של 17 השבועות, תתרום ללוחמים ותשפר את הכשירות והמוכנות שלהם לכל שיידרש.

בשגרה, על כל ירי שמגיע לשטחנו אנחנו מתאימים תגובה, שמוחלטת בהערכת המצב. הפעילות שלנו אפקטיבית, אנחנו מנצלים אותה לצבירת מאזן הפסדים אצל האויב. הפעולה של הכוחות שלנו פוגעת ביכולות חמאס, בהתעצמותו ובמערכים התת קרקעיים שלו.

מדי יום החמאס מנצל את המדיניות הישראלית למטרות טרור. בשנת 2017 סוכלו למעלה מ40 ניסיונות של הברחות ציוד במעברים השונים לשימוש פעולות טרור. החמאס ממשיך להשתמש במבנים ציבוריים לתשתיות טרור, ולבצע מתחת למעטפת האזרחית את הפעולות שלו

בנוסף, אנחנו מזהים התקרבות בין חמאס לבין איראן לחיזבאללה. איראן לקחה תחת חסותה את ארגון הטרור חמאס ומשתמשת בו כעוד כלי להגברת החזקתה במזרח התיכון ולפגיעה במדינת ישראל. הקשרים האלו נועדו כדי לחזק את ההתעצמות הצבאית של חמאס ולערער את היציבות באזור. הקשרים שחמאס מנהל עם ציר איראן וחיזבאללה הם משחק מסוכן.

אנחנו עדים בחודשים האחרונים לעלייה בהפרות הסדר במרחב הגדר. בחסות הפרות הסדר מתקיימת לא פעם פעילות טרור. חווינו לפני שבועיים פעילות הפעלת מטען כנגד חיילי צה"ל, שהונח בחסות הפרות הסדר על הגדר. האירוע הזה מהווה הוכחה נוספת לשימוש שעושים ארגוני הטרור באזרחים ובהפרות הסדר המתקיימות מדי שבוע בסמוך לגדר - כסות לטרור וביצוע פיגועים.

כל ניסיון של החמאס להסית אזרחים ייתקל בתגובה נחרצת של כוחותינו. ישראל פועלת במספר מישורים כדי לאפשר סיוע בסיסי לתושבי הרצועה, עם זאת חשוב שידעו תושבי הרצועה כי הפעולות המשמעותיות למניעת הידרדרות אזרחית הומניטרית לא יתאפשרו כל עוד חמאס ימשיך את קשריו עם חיזבאללה ואיראן.

בהתבוננות עשור קדימה, שנת 2028, אנחנו רואים צבא שימשיך לעסוק במוכנות לחירום, ישפר את יכולותיו הטכנולוגיות והמודיעיניות, ויתכונן לאתגרים המורכבים בכל הקשור לדפוסי הלחימה של האויב ולהגנה על התושבים.

ביטחון תושבי עזה וגבולות הדרום הארוכים, הוא משימתו העיקרית של פיקוד הדרום על יחידותיו. מאז הקמת המדינה החיבור בין ההתיישבות לביטחון היה מקור עוצמה. לתחושתי, החיבור הזה ממשיך והינו חזק גם כיום.
נפעיל את העוצמה הנדרשת על מנת להחזיר ולחזק את הביטחון. ומכאן המסר העיקרי לאויבינו - 'ככל שיאתגרונו, כך נרבה וכן נפרוץ"'.