כך נראו נכסי הטרור הייחודיים של חמאס לפני התקיפות - וכך אחרי

12.11.18
מערכת אתר צה"ל

במהלך מתקפת הטרור של ארגון הטרור חמאס לעבר ישראל, יירטו לוחמי כיפת ברזל יותר מ-100 שיגורים מתוך כ-460 שיגורים שזוהו משטח רצועת עזה לעבר שטח ישראל. כוחותינו תקפו כ-160 יעדים של ארגוני הטרור חמאס והג'יאהד האיסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה, ביניהם ארבעה נכסי טרור ייחודיים המשמשים למטרות צבאיות. בתום הערכת המצב, הוחלט על הסרת מגבלות ההתגוננות ביישובי עוטף עזה, מרכז הנגב ולכיש.

בין היעדים שנתקפו: מבנה המשמש את הכוח הצבאי של חמאס ואת הכוח המודיעיני הצבאי של הזרוע הצבאית של חמאס, מנהרת טרור התקפית בדרג' תפח, ארבעה מתחמים צבאיים בעיר עזה, בית חאנון, ג'בליה וחאן יונס וכן עמדת שיגור ירי תלול מסלול של ארגון הטרור חמאס בחאן יונס. כמו כן, כלי שיט של צה"ל תקפו מספר כלים ייעודיים המשמשים את הכוח הימי של חמאס לביצוע פעילויות טרור ימיות נגד אזרחי ישראל וכוחות צה"ל.

"ההתקפה הזו שונה באופן מאוד משמעותי מדברים שעשינו בעבר, מבחינת כמות ואיכות המטרות", מספר קצין בכיר בחיל האוויר על התקיפות המשמעותיות ביממה האחרונה. "יש פה עליית מדרגה משמעותית בפגיעה במטרות גדולות מאוד - בניינים של שש-שבע קומות בלב העיר עזה, שהתקיפה שלהם מייצרת אפקט מאוד משמעותי על הצד השני".

בנוסף למטרות של ארגון הטרור חמאס, מטרות גא"פ נתקפו ובהן ארבעה מתחמים צבאיים, שני מתחמים בחאן יונס, ושניים נוספים בתל אלהוא ודיר אל באלח. כמו כן, כוחות זרוע הים תקפו כלי שיט ייעודי השייך לכוח הימי של חמאס במעגן נוציראת שבדרום רצועת עזה. "התקיפות בוצעו בתגובה למתקפת הטרור שמובילים ארגוני הטרור משטח רצועת עזה לעבר אזרחי מדינת ישראל, אותה צה״ל רואה בחומרה רבה", ציין דובר צה"ל, תא"ל מנליס. "חמאס לא מבין מה בסל הכלים של צה"ל ומה לא. יש לנו מגוון רחב של אמצעים, בחלקם כבר השתמשנו ובאחרים אנחנו עוד נשתמש".

3- תיעוד תקיפת נכס טרור ייחודי של ארגון הטרור חמאס


"ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה, והוא יישא בהשלכות לפעולות הטרור המופעלות נגד אזרחי ישראל", הצהיר תא"ל מנליס. הבחירה של חמאס ללכת להסלמה דווקא בעת הזאת, שהייתה כוונה לשפר את מצב הרצועה מראה על חוסר האיכפתיות שלו כלפי התושבים".

"אנחנו כרגע פועלים לתקיפת מטרור טרור של חמאס והגא"פ (ג'יהאד איסלאמי פלסטיני) לאורך הרצועה. האירוע הזה מתחיל בלילה בפעילות הכוח המיוחד", הסביר תא"ל מנליס. "חמאס פוגע באזרחים שלנו, ומול זה אנחנו פועלים. מאזן ההפסדים שחמאס ורצועת עזה יצברו הוא מאזן מצטבר - בכל האירועים בסבבים הקודמים, חמאס יצא בהפסד".

1 - תיעוד תקיפת כלי שיט ייעודי השייך לכוח הימי של חמאס

 

"דובר חמאס יצא בקריאות 'שקט יענה בשקט', אך גם מול אלו אנחנו ממשיכים לפעול ולתקוף את המטרות בעוצמה רבה לאורך כל הלילה", שיתף תא"ל מנליס. "מדובר בפגיעות מדויקות של מטוסי קרב במבני ענק בעומק רצועת עזה. כרגע אנחנו ממשיכים בפעולה".

בין היעדים הייחודיים שהושמדו, נמצאים מחסן אמצעי לחימה בחאן יונס, מתחם צבאי בזייתון ואתר לייצור אמצעי לחימה בשייח עומדאן, ונכסי טרור ייחודיים של חמאס בעיר עזה - מבנה תחנת הטלוויזיה "אל אקצא", משרד המודיעין הצבאי, מטה ביטחון הפנים ומבנה המשמש את הכוח הצבאי של חמאס ואת הכוח המודיעיני הצבאי של הזרוע הצבאית של חמאס.

תיעוד מתקיפת המטה לביטחון פנים בשכונת רימאל של ארגון הטרור חמאס2

 

המבנה ששימש את הארגון לפעילות צבאית הכוללת איסוף מודיעין, מחקר ופיתוח ארגון הטרור. במבנה, נמצא גם מחסן אמצעי לחימה. הבניין ממוקם בלב העיר עזה, סמוך לבתי ספר, מסגד ומתקנים דיפלומטיים ובתוכו קיים גן ילדים. מדובר בתקיפה נוספת, רביעית במספר של נכס ייחודי מרכזי של חמאס שבוצעה בהמשך לתקיפות הנרחבות שביצע צה"ל ובתגובה למתקפת הטרור שמוביל ארגון הטרור חמאס לעבר אזרחי ישראל.

מבנה תחנת "אל אקצא" שימש את הארגון לפעילות צבאית הכוללת העברת מסרים לפעילי טרור גם בגדה, קריאות מפורשות לביצוע פיגועי טרור והדרכה כיצד לבצע אותם. בניין המודיעין הצבאי הוא בניין רב קומות, המשרת את פעילי המודיעין הצבאי של ארגון הטרור חמאס לאיסוף מודיעין כנגד מדינת ישראל, בשכונת אלפרקאן בצפון רצועת עזה. 

בשידורי התחנה מופיעה הסתה קשה נגד מדינת ישראל ואזרחיה, הדרכות ושיטות לביצוע פיגועים נגד אזרחים וחיילים והשגת נשק. מדובר בתקיפה של נכס שלטוני מרכזי של חמאס שבוצעה בהמשך לתקיפות הנרחבות שביצע צה"ל ובתגובה למתקפת הטרור שמוביל ארגון הטרור חמאס לעבר אזרחי ישראל.


מטה ביטחון הפנים של ארגון הטרור חמאס

מטה ביטחון הפנים של חמאס הינו מבנה רב קומות המוסווה במלון "אלאמל", עליו השתלט ארגון הטרור חמאס בסוף מבצע "צוק איתן". המבנה משמש לצרכים צבאיים ובו פועלת הנהלת ביטחון הפנים של עזה.  המטה מוביל נסיונות חוזרים ונשנים לבצע פיגועי טרור בשטח ישראל ופועל לשם כך. המטה ממוקם בשכונת רימאל בצפון רצועת עזה, בלב אזור מאוכלס כחלק מניסיון להיטמע באוכלוסיה אזרחית. סמוך למטה ממוקמת שלוחה של משרד הבריאות הפלסטיני,  מרפאה אזורית ונציגות דיפלומטית.


מבנה המודיעין של חמאס לפני (שמאל) ואחרי (ימין) התקיפה

הפעילות הצבאית של יחידת המודיעין הצבאית של חמאס, בוצעה ממבנה הממוקם בלב אזור מאוכלס ובסמוך לבית ספר. היחידה אחראית לכלל תהליכי האיסוף והמחקר המודיעיני כנגד מדינת ישראל, ועל שיקוף תמונת המצב המודיעינית לבכירי הזרוע הצבאית. מדובר בתקיפה של נכס שלטוני מרכזי של חמאס שבוצעה בהמשך לתקיפות הנרחבות שביצע צה"ל ובתגובה למתקפת הטרור שמוביל ארגון הטרור חמאס לעבר אזרחי ישראל.


מבנה המודיעין הצבאי של חמאס 

"הוחלט באיזור הרצועה על צבירת סד"כ רחבה ומשמעותית של כוחות חי"ר, שריון וכוחות נוספים שיגיעו לתגבר את הלוחמים שכבר נמצאים במרחב הרצועה והאוגדה", אמר תא"ל מנליס. "בנוסף לכך, מאמץ ההגנה מעבר למאמץ העורף והמאמץ של לוחמי כיפת ברזל מתרכז בחטיבה הצפונית והדרומית, למניעת פעילות קרקעית עוינת של הארגון".


מבנה תחנת הטלוויזיה "אל אקצא" - נכס טרור ייחודי של ארגון הטרור חמאס

בין היעדים שהותקפו על ידי מטוסי קרב מצויים מנהרת טרור התקפית בדרג' תפח, ארבעה מתחמים צבאיים ברפיח ודיר אל באלח וכן עמדת תצפית של ארגון הטרור חמאס בג'בליה. בנוסף נתקפו מטרות גא"פ ובהן שתי מנהרות טרור התקפיות ברפיח, אתר לייצור אמצעי לחימה ברפיח, ארבעה מתחמים צבאיים בנציראת, רפיח ובית להיא, עמדת שיגור ירי תלול מסלול בג'בליה. התקיפות בוצעו בתגובה למתקפת הטרור שמובילים ארגוני הטרור משטח רצועת עזה לעבר אזרחי מדינת ישראל.

תיעוד מתקיפת תחנת הטלוויזיה "אל אקצא", המהווה נכס טרור ייחודי של ארגון הטרור חמאס

 

"החל מתחילת מתקפת הטרור, זוהו כ-370 שיגורים לעבר שטח ישראל, כאשר כמאה מהם יורטו על ידי לוחמי כיפת ברזל", סיפר תא"ל מנליס. "כמות השיגורים שיועדו לפגוע בשטחים בנויים ויורטו היא גבוהה מאוד".

בשעות אחר הצהריים, חייל צה"ל נפצע באורח קשה כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט (נגד טנקים) במועצה האזורית שער הנגב. ההודעה נמסרה למשפחתו.

תיעוד התקיפות ברצועת עזה

 

מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, ומפקד מחוז דרום בפיקוד העורף, אל"ם יוסי כהן, הגיעו ביום שלישי לנתיבות ואופקים וקיימו הערכות מצב עם ראשי הערים ובעלי התפקידים הרלוונטיים לאור נפילות הרקטות בישובים.


צה"ל מבצע מאמץ הגנה משמעותי ופרוס עם אנשי פיקוד העורף במרחב, המסייעים במגוון רחב של פעולות לצד העשייה של לוחמי פיקוד הדרום ולוחמי ההגנה האווירית.