מפקד פיקוד הדרום פגש את הלוחמים שהיו שם

ביבשה, באוויר ובים המיתו לוחמי צה"ל דאז על הצבא המצרי את מכת הפתע שהכניעה אותו. כעת, במלאת 70 שנה למבצע "חורב", נפגש מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, לשיחה עם הלוחמים שהובילו לניצחון. מול אויבים, תורות לחימה ויעדים משתנים שירטט אלוף הלוי את קווי ההשתנות של תמונת המצב הביטחונית מסוף שנת 48' לראשית 2019. זה מה שהיה שם

08.01.19
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

"אם לא נעמוד בנגב - לא תעמוד תל אביב, אמר בזמנו בן גוריון, ואכן תחושת החרב על צווארנו הייתה מוחשית ביותר והיא למעשה הניעה את צה"ל במלחמת העצמאות", כך פתח מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי את סקירתו. "היום נלחמים עבור תמונת ניצחון, עבור הזכות לשגשג ולהתפתח כאן, הרבה יותר מאשר על שרידות לאומית".

את שינוי תמונת המצב האסטרטגית של ישראל וצה"ל ממבצע "חורב" לראשית 2019 שירטט אלוף הלוי במפגש פתוח לציבור עם הלוחמים שהשתתפו במבצע. הפעולה הצבאית שהחלה בשלהי דצמבר 1948, במאמץ הטעייה יבשתי, אווירי וימי ברצועת עזה, נודעה לבסוף כזו שלמעשה הכריעה את צבא מצרים.

"זכורה במיוחד תמונתו של מלך מצרים פארוק, כמה חודשים קודם למבצע, מצטלם בקיבוץ יד מרדכי לאחר שהשתלטו עליו", סיפר אלוף הלוי. "נאצר הצעיר רואה את זה, ובו בזמן שהוא עסוק בלהפוך את מצרים לרפובליקה הוא ממשיך באיומים ובתקוות ההשמדה של ישראל. מדינת ישראל באותה העת חייבת להרתיע את מדינות ערב ולייצב גבולות - לדחוק אותם להכיר בקיומנו כאן".

האויב של היום לעומת זאת, הסביר מפקד פיקוד הדרום, מזמן התמודדות שונה בתכלית: "האם יש לנו תמונות ניצחון אמיתיות מהשנים האחרונות? כנראה שרק חלקית. זה לא כי התפקוד של צה"ל בלחימה פחות ממעולה וזה לא כי אין צלמים טובים - המלחמה בטרור היא פשוט פאזל המורכב מחלקים רבים שיש לחבר כדי להרכיב את אותה תמונת ניצחון. במלחמה הזו, האויב תמיד מנסה ומשקיע זמן רב ומאמץ באיתור וניצול נקודות התרופה שלנו, אנחנו מצדנו צריכים להרתיע אותו בכלל מלנסות אותנו".

"הכוח שלנו עדיף בהרבה על האויב, אבל האויב בכלל נלחם עם העורף"

שינוי נוסף שהתרחש בתמונת המצב הצה"לית מאז הוקם, הוא שינוי באופי הלחימה. "במבצע חורב התחושה של המפקד הייתה שהוא חייב להשיג את התוצאה עם האנשים והכלים שצמודים אליו אל מול האויב שהוא רואה בעיניים", ציין מפקד פיקוד הדרום. "היום המפקד נמצא במרכז של מעטפת מודיעיניות וצוות קרב משולב בעלי יכולות עוצמתית ביותר. הכוח העדיף בהרבה שלנו בא לידי ביטוי בדיוק לפני עשר שנים, כשהסתערנו קדימה בעזה למול אויב שלא יכל לעצור אותנו. אבל מה שמתסכל הוא שהאויב יודע היום ובטחר בכלל להילחם עם העורף".

איך מתמודדים עם זה? התפיסה, מתאר אלוף פיקוד הדרום, מבוססת על הרתעה: "אנחנו מנהלים את הקרב האמיתי במערכה שבין המלחמות. פעולות ההרתעה שלנו, הן מה שמאפשר באמת להוציא את הרוח מאחורי המפרשים של מתקפות הטרור".

"אנחנו היום מקיפים את האויבים יותר משהם מקיפים אותנו"

"לכל לוחם היום, בדור הלוחמים הרביעי שידעה ישראל, יש בידו כוח חזק משהיה לישראל קולה לפני כמה עשורים", אמר אלוף הלוי בהתייחסו ללוחמים של היום. "יש לנו במה"ל את מיטב הנוער - ערכיים, מתוחכמים, וכמו שראינו בלא מעט תרגילים בזמן האחרון בעלי חוש טכנולוגי וידע מתקדמים ביותר".

"אנחנו היום מקיפים את האויבים יותר משהם מקיפים אותנו וישראל חזקה היום הרבה יותר ביחס לשאר מדינות האזור", הצהיר אלוף הלוי בסיכום דבריו. "עם זאת הרבה מתפיסת הביטחון שדור תש"ח חצב בסלע במחיר דמים עדיין רלוונטית בשינויים המתבקשים. יש לנו היום את הזכות לא להילחם על קיומנו, אך במידה את החובה לשמור על הקיום הזה. ולבסוף האתגר הגדול ביותר הוא התודעתי - מול הטרור לשמור על היתרון הערכי שלנו משגשג. אחוות הלוחמים, הלך הרוח והמצפן הערכי של דור תש"ח לא אבדו, אש החיים שלהם בוערת בצה"ל חזק גם היום".