הצצה ל"הפסקה" המיוחדת שחיכתה לקציני החטיבה הדרומית בעזה

כשהקצינים שאחראים על הביטחון בחטיבה הדרומית של אוגדת עזה לוקחים הפסקה, הם מתכוונים למשהו קצת אחר. לאחר הימים העצימים שעברו הם לקחו נשימה, ולמדו להכיר את הגזרה שלהם מזווית קצת אחרת. אז איך פסיפס ו"מעבר ארז" קשורים לעניין? כך זה נראה

21.11.19
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

את ההסלמה האינטנסיבית שפקדה את הגזרה הדרומית בשבוע שעבר, אין אחד שלא הרגיש. תושבי העוטף, הרשויות המקומיות וכמובן החיילים והקצינים המשרתים באזור - כל אלו התמודדו עם כמה ימים לא קלים בכלל.

אחרי שעבדו מסביב לשעון תחת לחץ ועומס כבד, וכחלק מפרויקט העלאת המורל, הוחלט במפקדת החטיבה הדרומית באוגדת עזה להוציא את קציני המטה שלה ליום הפוגה, בו יקבלו הזדמנות ללמוד על הגזרה, לעסוק בדילמות ערכיות וכמובן להתגבש ולצבור כוחות מחודשים לפני החזרה לשגרה.

"פורום 'הגנה מנצחת' הוא פרויקט שאנחנו משלבים בתוכנית העבודה השוטפת של החטיבה, שמתמקד באוכלוסיית הקצינים הצעירים שלנו", הסביר סגן מפקד החטיבה הדרומית, סא"ל גידי אליסטם, "במספר מפגשים המתקיימים במהלך השנה, אנחנו שמים דגש על הפיתוח האישי שלהם בתוך המערכת".

השירות באוגדת עזה יכול להפוך מאתגר ושוחק תוך זמן קצר והקצינים שנמצאים במרכז העשייה החטיבתית ועובדים תחת עומס מקצועי, צריכים להתמודד גם עם אתגרים ביטחוניים שממשיכים להופיע. "אחת המטרות של התוכנית הזאת, בין היתר, היא להילחם על האנשים האיכותיים האלה, למרות הקושי ולפתח אותם לקראת תפקידים עתידיים בחטיבה ובצבא בכלל".

על התכנים המועברים במסגרת המיזם, שמענו מקצינת החינוך של החטיבה, סג"ם עדי יהודה. "את המפגש הזה, שהיה גם האחרון לשנה, התחלנו בשיחה עם משפחה מנתיב העשרה על אתגרי הביטחון, הנוער והחקלאות במושב", היא מספרת, "אני חושבת שהתמיכה שקיבלנו מתושבי העוטף במהלך המפגש הזה, החיוך של האמהות והצחוק של הילדים, נתנו לקצינים המון כוח ומשמעות למה שהם עושים יום-יום במסגרת תפקידם".

לאחר מכן המשיכה הקבוצה ל"נתיב לשלום" - קטע בן עשרות מטרים בחומת הגבול שהפך לסוג של 'קיר תקווה'. באמצעות הדבקת אבני פסיפס המעוטרים בבקשות, השאירו גם הקצינים חותם לביקור. "בהמשך הגענו למעבר "ארז" ושמענו ממנהל המעבר סקירה על החברה הפלסטינית מתקופת הישוב היהודי ועד היום".

אחרי שיחה שהעביר להם הסמח"ט בנושא הקרב בבית חנון במהלך מבצע "צוק איתן", המשיכו כולם לארוחה עשירה ומשותפת במסעדה מקומית בשדרות. "היה לנו חשוב שתהיה גם ארוחה בסוף היום כדי שלקצינים תהיה אפשרות לעכל את כל מה שעברו היום רגע לפני שהם חוזרים למשרד, לטלפונים ולעבודה העמוסה".

"התגובות היו מדהימות, ראו שהם היו צריכים את זה ושחזרו עם כוחות מחודשים", מציינת סג"ם עדי. הסמח"ט מבקש לציין את ההירתמות המדהימה של גורמי המטה לשחרור הקצינים ומסכם: "קל להישאב לשגרה העצימה, אבל חשוב גם לקחת הפסקה ולא פחות לבנות את ה'אני מאמין' שלהם, ובעזרת חינוך ומורשת - להפוך אותם לקצינים ערכיים יותר".