מהקדמית שתציל חיים לאפליקציה ששומרת על לוחמי גבעתי בכשירות שיא

מהלוחמים שתופסים קו בעזה וכבר לא יצטרכו להגיע עד הגדר כדי לתחזק גנרטורים, ועד למ"מ בגבעתי שיוכל להתעדכן בכשירות החיילים בזמן אמת - גם בזמן השמירה התמידית על הביטחון בגזרה המאתגרת והדינמית, חיילי היחידות שקיבלו את פרס ההצטיינות ממפקד פיקוד הדרום מצאו זמן ליזום, ליישם ולהבטיח פתרונות יצירתיים לכל קושי בו נתקלו והביאו לשינויים מרשימים

23.12.19
מירב בראל ושקד כהן זמיר, מערכת אתר צה"ל

פיקוד דרום, האחראי על כמה מהגזרות החמות ביותר במדינה, חווה בשנה האחרונה מספר סבבי הסלמה מאתגרים ואירועים מבצעיים שדרשו מענה מיטבי. במהלך התקופה מספר יחידות בלטו בחשיבה, תכנון ויישום של יוזמות יצירתיות ונחוצות למצבן בשטח. כאות הוקרה, החליט מ' פד"ם, האלוף הרצי הלוי, להעניק פרס למיזמים נבחרים על היותם פורצי דרך, חדשניים, טכנולוגיים הנותנים מענה מבצעי ועשויים לקבוע את גורל המערכה הבאה.

 קדמית חטיבה ממוגנת - אגף הנדסה בפיקוד הדרום

כחלק מלקחי מבצע 'צוק איתן', הוקמה לראשונה "קדמית" חטיבה ממוגנת, הנותנת את המענה לבעיית המיגון שהביאה לסכנה ממשית לאורך כל המבצע. ה"קדמית" מאפשרת למפקדת החטיבה בשטחי הכינוס לנהל את הלחימה בדרך הטובה והבטוחה ביותר.

״הפרויקט מאפשר לקדמיות החטיבה לנהל את הלחימה מהשטח עם רציפות תפקודית תוך כדי ירי תמ״ס״, מספר סגן מפקד הנדסה פיקודי, סא"ל יגאל נובוסלסקי, "המיזם מביא בשורה של תשתיות שטרם נראו, שמאפשרות סביבת עבודה מבצעית וגורמות לכך שהתפוקות של היחידות שנפרשו בשטח עולות פלאים".

עד כה, הקדמית נתנה מענה חלקי בחירום. היא הורכבה מאוהלים ייעודים שלא אפשרו מיגון, לא היו בעלי תשתית תקינה ומשך הקמתם ערך כ-60 שעות. כל אלו יצרו סביבת עבודה פגיעה שלא אפשרה רציפות תפקודית בזמן חירום. כיום, הקדמית לא מאפשרת רק מיגון, אלא גם סביבת עבודה הכוללת מסכי פלזמה, תאורה, מיזוג והכי חשוב - יכולת ניוד והקמה מהירה שאורכת כ-4 שעות.

מיזם שיפור זמינות הגנרטורים - חטמ"ר צפונית

באוגדת עזה פרוסים גנרטורים על קו התפר, ומשמשים לאספקת אנרגיה למערכות הגנת הגבולות. לגנרטורים מצברים אשר מתניעים אותם באופן אוטומטי במידה והם מפסיקים לעבוד. המצברים נפרקים ולכן יש להחליפם אחת לחודש. "התחלנו את פרויקט הגנרטורים ממספר סיבות", מסביר קצין הטנ"א החטיבתי, רס"ן יהונתן שרעבי: "סיבה אחת מאוד בולטת הייתה שהיינו שמים גנרטורים לגיבוי בשטח ונוצר מצב שבעת הצורך, הגנרטורים שלא שומשו לאורך תקופה, לא תמיד היו זמינים ותקינים וחוליה טכנית הייתה מוקפצת להחליף בהם חלקים".

"הפתרון שמצאנו הוא פתרון טכנולוגי פשוט", הוא מציין - המענה שהוצע על ידי הטנ"א החטיבתי הוא מערכת סולארית על בסיס פאנל סולארי גמיש בטכנולוגיית "שכבות דקות" - למעשה, שמיכה סולארית המחוברת באופן קבוע לכל גנרטור. "היוזמה הזאת חוסכת לנו את ההחלפה של המצברים, את החוליה שצריכה להגיע עד גדר הגבול ולבדוק את מצב הגנרטור, וגם חוסכת כסף".

מיזם סמארטפוקס – חטיבת גבעתי

בעבר חטיבת גבעתי ביצעה מופע בראשות המח"ט הנקרא 'פורום כשירויות', בו כל מג"ד הציג את נתוני כשירויות הלוחמים ברמת הפרט. עלה הצורך להפוך את מעקב כשירויות הלוחמים לרלוונטי, מיידי וחדשני, המאפשר למפקדים הנמצאים בסביבה משתנה ומאתגרת מעקב ובקרה נוחים על הלוחמים - בזמן אמת. כדי לענות על הצורך, פותחה אפליקציית 'סמארטפוקס'. מטרת האפליקציה - ניהול מעקב כשירויות ברמת המחלקה באופן מסודר ושוטף.

"לקחנו "עמוד", שהוא טאבלט עם מפות מודיעיניות", מספר רס"ן אופיר כהן, קצין הקשר החטיבתי, על תהליך הפיתוח: "שמנו עליו ספרות מקצועית, וכלי שנקרא "אפלטון" - שמשמש מחברת למ"מ, בה הוא יכול לנהל את הרישומים על החיילים שלו, את הרעיונות ואת הארגון שלו לקראת אימון".

 הישגי האפליקציה:

  • שליטת המ"מ בכשירויות המחלקה
  • חומר מקצועי ובטיחותי בשטח למ"מ
  • עזר תכנון אלקטרוני למ"מ

"האפליקציה ייעלה את תהליך העבודה של המ"מים בשטח", מדגיש רס"ן כהן, "בניווט, בשליטה בכוח אדם במחלקה ובמידע שנגיש לו על המכשיר".

מיזם פרויקט מג"דלור - אוגדה 252

מסלול התפתחותו של המג"ד במילואים מקנה לו יכולות מעולות בתחומים מסיומים, אך לצידם עולים פערים בתחומים אחרים. תוכנית מג"דלור היא תכנית רב שלבית ובין תחומית להשלמת יכולות חסרות ולחידוד יכולות קיימות. התוכנית הכשירה את כלל מג"די 252 והעניקה להם כלים אפקטיביים שיסייעו להם לבצע את תפקידם בהצטיינות.

בשלב הראשון של התוכנית עוברים המג"דים ארבע סדנאות הפרוסות על שלושה חודשים בהובלת האוגדה, בשלב השני עוברים המג"דים שלב processing  שנמשך כשישה חודשים. בשלב האחרון של התוכנית יעברו כארבע סדנאות נוספות, שפרוסות על כשלושה חודשים, הפעם בהובלת החטיבות. בין נושאי הסדנאות - הגדוד בלחימה, "מטוב למצוין" והתמודדות עם משבר.

"זו הייתה הפעם ראשונה בה כל המג"דים באוגדה התכנסו", מגלה מפקד גדוד 446, סא"ל במיל' עמיחי בלוט, "יצא לנו להכיר מי המג"דים שעובדים ביחד באוגדה, גם מבחינה מקצועית. זה פורום שמייצר למידת עמיתים וחברות. בסוף אלה הגדודים שילחמו איתי יחד".