כך נערכים לליל הסדר - בזמן הפרות הסדר

בבוקר הם יעמדו פנים אל פנים מול הפרות הסדר האלימות של שישי, ובערב ישבו סביב השולחן לארוחת ליל הסדר החגיגית - הלוחמים של פיקוד הדרום ששומרים על הגדר גם בחג, ייהנו השנה מפסח טעים ומושקע במיוחד. החל מכלי מטבח חדשים, דרך קינוחים מתקתקים ועד לתפריט כשל"פ שנבנה במיוחד בשבילם - הנה הצצה למאחורי הקלעים של חג החירות בגזרה שלא נחה לרגע

19.04.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

את אותו ערב ליל הסדר המיוחד, העתיד להתקיים, תכננו בפיקוד הדרום עד לפרט הקטן ביותר כבר שבועות ארוכים אחורה, מלטשים בקפידה את הארגון - מרמת הארוחה המוגשת ועד לפרחים המונחים על השולחן, כדי להבטיח שגם השנה אווירת החג תאפוף את הגזרה הדרומית כולה.

"לפני שבוע כלל מנהלי המטבחים בפיקוד עברו סדנת בישול לקראת החג", מגלה קצין המזון הפיקודי בפיקוד הדרום, רנ"ג דודו תורג'מן, שהוביל את הסדנה, "זו לא פעם ראשונה בה זה קורה, פסח הוא חג מרכזי שחשוב לנו להצליח להפתיע ולגוון בו בכל שנה".

השנה, סדנת הבישול הייחודית שמה דגש על המטבח המודרני, ודחפה את מנהלי המטבח ליצור תפריט שיותאם למה שהחיילים אוהבים. "לקחנו את האלמנטים המוכרים בחג כמו החרוסת, המצות והדגים ומתחנו את הגבולות הקולינריים שלנו", מוסיף רנ"ג תורג'מן, "קבבוני בקר קלויים בסירות חציל, שניצלי מושט מקמח מצה, סלמון צלוי בזיגוג צ'ילי מתקתק וקינוחים כשרים לפסח - כל אלה מצטרפים לתפריט שבנינו".

התפריט המושקע מתווסף לשורה ארוכה של הכנות שנעשו לפני ערב פסח, שכללו גם, איך לא? ניקיון יסודי והכשרה כוללת של המטבחים כולם. "מערך הרבנות מתלווה אלינו לאורך כל הדרך", מספר קצין המזון הפיקודי, "אנחנו עוברים מטבח מטבח, ורואים איך לאט לאט הוא הופך לחגיגי ומצוחצח".

כדי להבטיח את החגיגיות במיטבה, השנה חולקו לכלל המטבחים בפיקוד כלי מטבח חדשים וציוד איכותי. "הבאנו מפות, סכו"ם וקישוטי שולחן", הוא מוסיף, "אחרי האוכל שמוגש על הצלחת אחד הדברים שהכי משפיעים על אווירת החג הוא הניראות של הדברים ושל השולחן הערוך. החובה שלנו היא בסופו של דבר לבשל ולייצר עבור כולם תחושה של בית".

וכשזה נוגע למתן תחושת ביתיות, רנ"ג תורג'מן לא מוכן להתפשר, ומבחינתו המשפט "מורל שווה מזון" שמלווה אותו אומר את הכול. "אוכל הוא מה שיוצר את התחושה החמימה הזו אצל כולנו", הוא מודה בחיוך, "ברגע שהאוכל יהיה טוב והחייל ייהנה ממנו, הוא גם יילחם טוב יותר בקצה. כאן אנחנו לא מתחילים את הסדר עד שאחרון החיילים יושב לשולחן - וברגע שזה יקרה, וכל אחד יניח רק לרגע אחד את הדאגות בצד, נשב סביב השולחן לאכול ונעשה ליל סדר כמו שצריך".