מה גרם לסטודנטית, אחות ומאבטח מחו"ל להגיע לארץ ולעלות על מדים? התשובה תרגש גם אתכם

לורנס בן ה-68 מטורונטו, דניאל הנוצרייה מאוסטרליה, וסמנת'ה שלומדת ב"ניו סקול" בניו יורק הגיעו לאוגדת עזה. נשמע כמו התחלה של בדיחה? אז זהו שלא - שלושתם החליטו לעצור את החיים שלהם בבית ולנחות היישר לפרויקט "שר-אל", בו בילו שלושה שבועות אינטנסיביים ולקחו חלק בהעלאת המוכנות הלוגיסטית של צה"ל למלחמה

07.01.19
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

רק בשנים האחרונות, החל טורין פלטשר, צעיר בן 24 מפינקס שבאריזונה, להתעניין בשורשיו היהודיים. "אמא שלי", הוא מספר. "לא הסתירה את יהדותה מפנינו, אבל גם לא התעסקה בה יותר מדי. אחרי התיכון התחלתי לחקור על היהדות ועל ישראל, והחלטתי שאני רוצה להגיע לכאן להכיר באמת את המדינה היהודית".

בו בזמן, כמה מאות קילומטרים משם בסיאטל שבמדינת וושינגטון, חיפש מרק סיימון, ציוני נלהב ואב לשתי בנות, כיצד להגיע שוב לישראל ולתרום דרך הידיים. "הקשר המיוחד שלי עם הארץ החל בגיל צעיר", מספר מרק. "התנדבתי בקיבוץ נען לפני 40 שנה, ובמהלך מבצע "צוק איתן" רציתי לשוב ולתרום למדינה. הרבה יהודים בעולם תורמים כסף וזה חשוב, אבל אני מאמין שאין תחליף למגפיים על הקרקע".


מימין: טורין פלטשר

בראשית השבוע שעבר נפגשו מרק, טורין ועוד ארבעה מתנדבים מקנדה, אוסטרליה וארה"ב, במקום לא צפוי, ממש כמו ההיכרות ביניהם. "בשנה האחרונה קיבלנו לחטיבה הדרומית בעזה ארבע משלחות של מתנדבים מכל העולם", מספר נגד הלוגיסטיקה החטיבתי, רס"ר לירן שובל. "המשלחות מתמקדות בהכנת מחסני החירום ליום פקודה, והן תרומה אדירה בכוח אדם ובחשיבה מחוץ לקופסה. להגעה של מתנדבים מחו"ל, בייחוד בגזרה מבצעית כמו שלנו, יש משמעות לכל המעורבים".

הגעת המתנדבים התבצעה במסגרת פרויקט "שר-אל", שמקיים אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל בשיתוף העמותה הנושאת שם זה. "מגיעים לכאן אנשים מגיל 16 ועד גיל 85, יהודים וכאלו שאינם, בכל עיסוק, שחשים זיקה למדינה ולצה"ל", מספרת רמ"ד מתנדבים ומפקדת יחידת "שר-אל" בחיל הלוגיסטיקה, סא"ל מלי אברונל. "הם משלמים בעצמם את כרטיס הטיסה הלוך וחזור מתוך רצון טוב ושותפות גורל, במטרה לסייע להעלאת הכשירות והמוכנות של המעטפת הלוגיסטית לעת מלחמה".


סמנת'ה ומרק סיימון

התוכנית מורכבת משבוע עד שלושה בישראל, בהם מסופחים המתנדבים בכל שבוע ליחידה אחרת. הקבוצות מלוות על ידי מדריכות "שר-אל", העוברות הכשרה ייחודית בת חמישה שבועות ומעבירות בכל יום פעילויות להיכרות צה"ל והמדינה. כמו כן עוברים המתנדבים הרצאות, סיורים וזוכים להיכרות אחד על אחד עם חיילים ישראלים רבים.

לורנס אלכסנדר, בעל חנות עתיקות מטורנטו שבקנדה, אומנם השתתף במשלחת לא פחות מ-16 פעמים, אבל כל פעם שונה ומיוחדת עבורו. "הרגע המרגש ביותר עד כה היה כשחובש סיפר לנו שבכל פעם שהוא נדרש לשלוף במהירות ציוד מציל חיים  - הוא תמיד נמצא במקום המיועד בתיק החירום שאנחנו מכינים לו ולחבריו. זאת העשייה שלנו המתנדבים, ואנחנו זוכים בכך להשפיע באמת גם בענייני חיים ומוות. כאן במחסני החירום של החטיבה הדרומית סידרנו את ערכות הציוד שייקחו החיילים בעת לחימה - זה נתן לי להרגיש שאני באמת לוקח חלק בהגנה על ישראל".


משמאל: לורנס אלכסנדר

המשלחת הייתה גם חלק מתהליך מרגש ביותר שעוברת בתו של מרק, סמנת'ה. הצעירה האמריקאית שלמדה מאביה ציונות עוד מילדותה, השתתפה בחילופי סטודנטים בישראל במסגרת לימודיה בקולג' בניו יורק, וכעת מבלה את חופשת הלימודים שלה בהתנדבות בפרויקט "שר-אל". "זה אולי נראה שאני הרחק מהבית, אבל עבורי ישראל היא כבר הבית", מצהירה סמנת'ה, שגם התנדבה במרכז החיילים הבודדים בצה"ל. "מהר מאוד הבנתי שיש פה אנשים מדהימים ונקשרתי למקום. הצעד הבא היה להבין שאני רוצה לעשות עלייה, וכשהגעתי לישראל במסגרת הפרויקט, ולבשתי את המדים, כבר לא נותר לי כל ספק שאני רוצה להתגייס לצה"ל".

כעת, החלום של סמנת'ה סיימון הופך למציאות. "ההסכם שלי עם ההורים היה שאסיים את התואר ביחסים בין לאומיים, ואז אוכל לעלות ולהתגייס", היא מציינת. "נעזרתי באנשים שהכרתי ב"שר-אל", במרכז לחיילים בודדים, בעמותות נוספות ובחברים שפגשתי במשלחת הקודמת שהשתתפתי בה. באפריל הבא אני סוף סוף אמורה להגשים חלום ולהתגייס".

אחת מחשיבויותיה הגדולות של המשלחת היא יצירת שגרירים בעולם עבור צה"ל וישראל. את חשיבות זו אפשר להבין הכי טוב מסיפורה של דניאל, אחות נוצרייה שגדלה ומתגוררת בצפון אוסטרליה. לפני שנה היא התיישבה מול המחשב וחיפשה את הטיול הבא שלה בעולם. הרצון להכיר תרבויות חדשות, ועדיין לשהות במדינה מתקדמת, הוביל אותה לישראל. "שמעתי על ישראל בחדשות - על כל מה שרע מן הסתם", מספרת דניאל, "אבל החלטתי שאני רוצה להכיר את התרבות הזו מקרוב".

לדניאל לא היו משפחה או חברים בישראל, והחיפוש באינטרנט הוביל אותה לקרוא על פרויקט "שר-אל", הפועל כבר 30 שנה. בתום תהליך של חצי שנה, בו הכירה את הקהילה היהודית המקומית ונקשרה אליה, היא החליטה להגיש בקשה להתקבל לתוכנית ולהגיע לישראל: "הבנתי שזו דרך טובה להכיר אותה באמת, ולסייע למדינה שמתמודדת עם לא מעט אתגרים".

כשלגופה מדי ב' ובידיה גריז לטיפול במכונות הצבאיות, היא מספרת על החוויות מהתוכנית: "דרך האנשים המקסימים שפגשתי כאן בצבא, זכיתי להכיר חברה מתקדמת וחזקה. קיבלתי הזדמנות לפגוש אנשים ולהבין באמת את הייחודיות של הארץ".

"כל שנה הפרויקט מתרחב והשנה הגיעו לישראל 4,500 מתנדבים המהווים מכפיל כוח משמעותי", מגלה סא"ל אברונל. "מאז שהוקם ב-1983 סייעו המתנדבים בשלל פרויקטים מיוחדים ופעולות שגרתיות של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, שהתמקדו בכשירות ובמוכנות צה"ל למלחמה. לצד החיבור שהוא יוצר בקרב המתנדבים לצה"ל ולישראל, הפרויקט מייעל את פעולת צה"ל ומקדם אותו. הם ממש מלאכים משמיים".

"גזרת עזה הייתה בשנה האחרונה מוקד פעילות מבצעית של צה"ל", מסכם רס"ן מתי שלג, קצין הלוגיסטיקה של החטיבה הדרומית. "הגעת משלחות "שר-אל" לכאן היא מרגשת במיוחד - בעוד שרבים בעולם לא מבינים באמת את המצב בישראל ולעיתים אף נרתעים מלבקר בה, הם מגיעים על חשבונם ומתוך ציונות לשבועות של עבודה קשה למען צה"ל והמדינה. המוטיבציה הזאת מעלה את המורל ומעודדת גם את החיילים שלנו שמבינים את החשיבות הגדולה של העשייה שלהם, דווקא מהמתנדבים מחו"ל לצידם הם עומדים. תודות לעבודה המשותפת של חיילי, נגדי וקציני הלוגיסטיקה ולסיוע החיוני ממתנדבי "שר-אל" אנחנו ניצבים כאן בחזית הדרומית מוכנים לכל איום".