24/7 מסביב לגדר - לוחמי הצנחנים מסכמים קו ללא הפסקה בעזה

חמישה חודשים לאחר שתפסו הכומתות האדומות את מקומן בקו, גדודי חטיבת הצנחנים השלימו את התע"ם בעזה. עכשיו כשמאחוריהם עשרות הפרות סדר, סיכולים מחושבים ופעילויות מבצעיות, ורגע לפני האימון, הם מפקידים את משימת הביטחון בידיהם של לוחמי חטיבת הנח"ל ומסכמים את הרגעים הקריטיים מהתקופה המורכבת על הגדר

07.03.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

זה היה בליל 12 בנובמבר - תקופה של שקט יחסי בגזרה הדרומית נגדעה, והוצתה מחדש לאחר פעילות מבצעית של כוח מיוחד בחלקה הצפוני של הרצועה, בה התפתחו חילופי אש. באירוע נהרג סא"ל מ' ז"ל ונפצע קצין נוסף באורח בינוני.

בעוד עיני אזרחי ישראל הופנו לערוצי החדשות, מבטיהם של לוחמי חטיבת הצנחנים, שתפסו את מקומם של חטיבת גבעתי בקו רק מספר שבועות קודם לכן, היו חדורות קדימה, לגדר. 

 "כבר מהיום הראשון שלנו כאן הבנו מהר מאוד שזו גזרה קצת אחרת, כזו שמשתנה על בסיס כמעט יומיומי", משתף סרן ו', מ"פ בגדוד 101 של החטיבה האדומה, "הכול יכול להיראות רגוע, עד שברגע אחד קטן, משהו יזוז והכול יתלקח".

עשרות הפרות סדר אלימות, הפרחת בלוני תבערה ועפיפונים ממולכדים וסיכול חדירות חוצות גדר - איתם היו צריכים להתמודד לוחמי הצנחנים בחמשת החודשים האחרונים, רק חיזקו את דבריו של המ"פ. שלושת הגדודים, "פתן", "אפעה", ו-"צפע" נתקלו לא פעם במצבים מאתגרים שהלהיטו את האדמה סביב גדר המערכת, אותם הצליחו, למרות המורכבות, לתפעל בקור רוח מופתי.

"להיות בקו בעזה זה להיות בבוקר עם תושבי העוטף ב'דרום אדום' ובערב לתפעל הפס"ד", מנסה סרן ו' להמחיש, "אלו שני דברים שלא קל לתמרן ביניהם, אבל עשינו מה שיכולנו כדי באמת להקל על התושבים כאן - בין אם מדובר בלאפשר את המשך הקמת המכשול התת-קרקעי, ובין אם בקשר האדוק שיצרנו איתם, אני מאמין שהצלחנו להקנות להם תחושת ביטחון".

ובהחלט, כאשר על כף המאזניים ניצבת מציאות רגישה כל כך, על הלוחמים לעמוד איתנים מול הקשיים. אך לפעמים, בעיקר כאשר אחד משלנו סופג את הפגיעה, המשימה הופכת להיות מורכבת יותר.

"אני זוכר את הרגע הזה בבירור, הודיעו לנו שאחד ממפקדי הפלוגות נפגע מירי צלפים במהלך התפרעויות בגבול הרצועה, ונשרט מכדור בראשו", משחזר סרן ו', "האירוע הזה ניער אותנו בלי ספק, זה חידד עוד יותר ללוחמים כאן שבצד השני יש אויב אמיתי, חמוש ומוכן, ושאנחנו פה כדי לעמוד מולו, לסכל אותו ולעמוד במשימה שלנו - זו משימה אדירה ואנחנו נבצע אותה לא משנה איפה ומתי".

באותה התקופה, לא רחוק משם, לוחמי חטיבת הנח"ל שהיו בעיצומו של אימון מפרך, החלו מכינים את עצמם לרגע הקריטי בו יגיע תורם לתפוס את מקומם על הגדר. "ההכנות לקו עזה התחילו כבר בסוף הקו שלנו בחברון", מבהיר סא"ל ט', מג"ד גדוד 932 של חטיבת הנח"ל, "מהרגע שידענו שנעלה לקו הזה, כל צורת האימון שלנו הוכוונה לכך".

גם במסגרת האינטנסיבית והדרישות הגבוהות באימון, מצאו עצמם הלוחמים הירוקים מגיעים לדרום לא מעט כדי ללמוד מקרוב על האתגרים של מה שעתיד להיות הבית שלהם בחודשים הבאים. "ניצלנו כל אפשרות בשביל להגיע ולהכיר את הגזרה לעומק", מגלה המג"ד, "התלווינו וסייענו בתפעול הפרות סדר, התמקצענו באמצעים לפיזור הפגנות ויירוט רחפנים, חישלנו את הצלפים שלנו והתאמנו את היכולות האופרטיביות שלנו לגזרה".

והיום מגיע הרגע של הצנחנים לעלות לאימון, בו הם עומדים לתרגל ולהתכונן לקראת אתגר כפול - מתווה צפוני ודרומי כאחד. "הקו היה לא פשוט, אבל ביצענו את המשימות שלנו על הצד הטוב ביותר", מסכם סרן ו', "אני גאה בלוחמים שלי על המסירות וההתמדה לאורך כל הדרך, הם בהחלט הוכיחו שאנחנו מסוגלים להתאים את עצמנו ולתת מענה לכל אתגר. עכשיו עם העברת השרביט, אין בי צל של ספק שמה שהתחלנו כאן ימשיך גם עם נח"ל. אני סמוך ובטוח שהם יוכיחו את עצמם במאת האחוזים".

ומצד הנכנסים לגזרה, מג"ד 932 לא מבזבז רגע וכבר מצהיר על הציפיות שלו. "אני דורש מהלוחמים שלי דבר אחד - שינצחו", הוא אומר, וחיוך קטן של גאווה על פניו - "אני רוצה שהם ינצחו לא רק את האויב, אלא גם את כל האתגרים שהגזרה הזו תביא איתה - גם לצד האינטנסיביות והקושי. יש לנו כאן תפקיד משמעותי, שאין לי ספק שנבצע על הצד הטוב ביותר. הצנחנים עשו כאן עבודה יוצאת דופן, ועכשיו זו המשמרת שלנו - התכוננו, למדנו והתאמנו בדיוק לזה, ואנחנו מגיעים לקו הזה מוכנים מכל בחינה".