האם לוחמי המילואים של הצנחנים צלחו את "בוחן פד"ם" הראשון?

מוכנות למלחמה היא דבר הזורם בעורקיהם מזה שנים, ואת זירת הקרב הם כבר פגשו פנים אל פנים לא פעם - לוחמי חטיבת המילואים 646 חותמים חודש של עשרות אימונים טקטיים ואינטנסיביים בתרגיל ראשון מסוגו, שמבטיח שגם במערכה הבאה - הם יהיו רלוונטיים מתמיד

28.02.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

"דרום אדום" קיבל משמעות חדשה לגמרי, כאשר בחודש האחרון "האדים" האזור אף יותר כשהתמלא במאות הכומתות של חטיבת המילואים 646 של הצנחנים, שהגיעו לתרגיל חטיבתי מיוחד במינו.

בלב האימון, שצופה מהצד עלול היה לפרש כסטנדרטי לחלוטין, תורגלה מוכנותם של הכוחות למלחמה. אך הפעם, בניגוד לתרגילים קודמים, היווה התרגיל לא פחות ממבחן של ממש לכלל הגורמים בחטיבה, אשר קיבל את התואר הכמעט מתבקש - "בוחן פד"ם".

"זה פורמט חדשני שאנחנו הראשונים להתנסות בו", מצהיר סמח"ט 646, סא"ל (מיל') יונתן בהט, "כחלק מהאימונים שלנו הוחלט בפיקוד לקחת צעד אחד קדימה, וליצור אימון אחר, ארוך ומאתגר הרבה יותר, שיכיל בתוכו את כל מרכיבי הלחימה והכשירויות שיידרשו מאיתנו בשעת פקודה".

במשך שלושה שבועות של תרגול, לוחמי החטיבה לצד כוחות מילואים וסדיר של שריון, הנדסה ועוקץ, נדחקו לקצה גבול היכולת, בעודם מתנסים במה שכינה הסמח"ט: "אימון טקטי, לא טריוויאלי ופורץ דרך, שעובד על הראש הרבה יותר מאשר על הרגליים".

לדברי סא"ל (מיל') בהט, במשך חודשים ארוכים נעשתה הכנה לתרגיל. הפיקוד, בשיתוף החטיבה והמרכז לאימונים טקטיים בזרוע היבשה, מיפה את האתגרים שקיימים בגזרה הדרומית בכלל ובעזה בפרט, ולפיהם הרכיב תרחישים מותאמים ומדויקים.

"עבדנו על היכולת שלנו להתגבר וללחום בתת קרקע ושטח בנוי, ולהתמודד עם אירוע רב נפגעים", מפרט הסמח"ט, "האויב שיחק כאן קלף משמעותי ודרש מאיתנו שימוש בפירוטכניקה מסובכת, שכן מי שדימו אותו היו הגוף המכשיר של הפיקוד - בא"פ דרום".

לרוב, כאשר מדברים על תרגילים צבאיים, ובעיקר בסדר גודל כזה, אנו שומעים לא פעם על הפגזות עוצמתיות וירי חי. אך בניגוד למצופה, בתרגיל הנוכחי לא נשמעה ולו קולה של ירייה אחת, שכן לב לבו של האימון, התמקד ביכולת להתמודד עם סיטואציות בלי שימוש באמל"ח כמעט בכלל.

"דווקא עצם היות התרגיל לא תחת אש, הוא מה שהיווה בעבורנו את האתגר האמיתי", מודה סא"ל (מיל') בהט, "כאנשי מילואים, לחלק לא קטן מאיתנו כבר יצא לקחת חלק במלחמות ובמבצעים אמיתיים. אחרי לבנון השנייה ו"חומת מגן", אנחנו כבר יודעים איך נראה קרב, שזה יתרון משמעותי, אבל גם דורש מתרגול הכוחות שלנו לגעת בפינות אחרות".

ובהחלט כל אחת מאותן "פינות" שהזכיר הסמח"ט, באה לידי ביטוי בתרחיש כזה או אחר במהלך התרגיל - "התמקדנו בניתוח תמונות המצב, ובמציאת פתרונות יצירתיים לבעיות שעולות בזמן אמת", הוא ממשיך, "זה איפשר לנו להפעיל את הנשק הכי קטלני שיש לנו - האנשים עצמם".

בשעת חירום, צה"ל הופך לחזית אחת מגובשת, ותפקידה של חטיבת מילואים מתמרנת, הוא להוות גב יציב לחטיבת הסדירות, תוך היצמדות לתוכנית האופרטיבית שקיבלה בהתאם לאירוע.

"לגדודים במיל' אין זמן להפיק לקחים אחרי אימון, אין את 'השבוע שאחרי. ואנחנו צריכים, ממש כמו במלחמה, לדעת איך להשתפר תוך כדי העשייה עצמה", מסביר סא"ל (מיל') בהט, "לכן ה"אוויר לנשימה' שלנו כאן היה עצירות הלמידה. הן אפשרו למנהלי התרגיל וללוחמים לדעת איפה הם עומדים בכל רגע נתון, ומה מצופה מהם בהמשך. כך הצלחנו לעמוד בכל המשימות שלנו לאורך האימון כולו ולבצען בצורה הטובה ביותר".

המסר המרכזי שחותם איתו הסמח"ט את השיחה מסתכם במילה אחת: "ביטחון". מבחינתו, אימונים כאלה הם קריטיים כדי להעצים אצל הלוחמים את תחושת הביטחון ביכולות שלהם להכריע מערכה.

"בסוף אני מסתכל על המ"מ או המפקד בקצה, ויודע בלב שלם שהוא מסור כולו למשימה", מסכם סא"ל (מיל') בהט, "אני מאמין שלוחם תמיד נשאר לוחם, גם אחרי 20 וגם אחרי 40 שנים. זו המחויבות שלנו - להישאר דרוכים גם אחרי השירות הסדיר. המערכה הבאה היא של כולנו, והיכולת שלנו להכריע אותה - עוצמתית מאי פעם".