נדהמנו מכל מה שגדוד 414 הספיק לעשות בשביל החיילים רק בחודש אחד

הם האנשים שמאיישים את אחת מהגזרות החמות במדינה, ומוודאים שאף תרחיש לא יחמוק להם מתחת לרדאר. בחודש האחרון זכו הלוחמים והתצפיתניות של גדוד 414 לשינוי "נודד-גזרה" שהביא למוצבים של 143 ציוד חדש ושיפור תנאים ברמה הגבוהה ביותר. החל מכיסאות חדשים לחמ"לים, דרך מגורים ממוגנים ועד לדיסקית שלצווארם - כך נראה כעת המצב במוצב

10.01.19
ליאור נוישטיין וכרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

ברגע זה ממש, קילומטרים בודדים מגבול רצועת עזה, עוקב גדוד האיסוף 414 אחר כל פעילות שעלולה לסכן את חיי לוחמינו ואת אזרחי ישראל. בשונה ממרבית הגדודים בצה"ל, המתנהלים בין קו לאימון, התצפיתניות והלוחמים בקו עזה ימשיכו בכל דקה ושנייה, יום יום לאורך כל שירותם, לבצע כוננות ופעילות מבצעית ללא מנוחה. עבור המאות הרבות של אותם החיילים, המעבירים את עיקר זמנם במוצבים ובחמ"לים, ישנה חשיבות מיוחדת לתנאים הסביבתיים - זוהי המעטפת שמאפשרת להם לבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר.

באוגוסט האחרון, החליט סגל הפיקוד בגדוד לערוך סיור חוצה גזרה בכל החמ"לים והמגורים שבאחריותם. הסריקה, שלא פסחה על אף חמ"ל וחדר, הציפה צורך בשינוי רציני. "בחלק מהמגורים הצבע כבר התחיל להתקלף", מספר סמג"ד 414, רס"ן ענאן חמדאן שהוביל את הפרויקט, "הגענו למסקנה שזה הזמן לשינוי, ולא רק בתנאי השירות של החיילים, אלא גם בשימור וחיזוק כשירות הציוד המבצעי".

עבור גדוד כמו זה, הפועל מסביב לשעון - משך הזמן שייקח להשלים מהלך שיפוץ שכזה מהווה שיקול מרכזי. ולכן, חודש בודד לאחר שגובשה ואושרה תוכנית מפורטת לביצוע בשטח והשתלבות בפרויקט השיפוץ הצה"לי הרחב "מגע הקסם", גם התוצאות לא איחרו להגיע.

"הצלחנו לגעת בכל מוצב, מהמרכזיים ביניהם ועד לנקודות הקצה המבצעיות הקטנות ביותר, ולהשפיע באופן ישיר על כל חייל וחיילת בגדוד", משתף רס"ן חמדאן. "צבענו את החדרים, החלפנו את המזרונים והמזגנים, אטמנו את המגורים מפני הגשם, רכשנו וילונות חדשים ודאגנו שכל תצפיתנית תקבל זוג לוקרים מרווחים במקום הארוניות הצבאיות שניתנו להן קודם לכן. למטבחונים הבאנו מקררים וכיריים חשמליים לשבת, ובחוץ הצבנו פינות ישיבה חדשות ומשופרות".

בגזרת שימור וחיזוק הכשירות המבצעית, מתאר הסמג"ד: "דאגנו להחליף את הכיסאות בחלק נכבד מבלוני התצפית והחמ"לים, מיגנו את המגורים ואת החמ"לים בצורה המקצועית ביותר וחידשנו ציוד אופרטיבי כמו מכשירי קשר ונשקים".

כבר בשבועות שקדמו למועד היציאה לדרך של הפרויקט, החל צוות המפקדה בהכנות מקדימות שכללו הגעה לנקודות הרלוונטיות לצורך איתור וזיהוי תקלות קיימות. צעד זה, הפך את יום השיפוץ עצמו לממוקד, יעיל ופשוט הרבה יותר לביצוע.

"זה היה מעין פרויקט נודד-גזרה", מסביר הסמג"ד, "בכל פעם הגיע הפרויקט למוצב אחר וקיים בו יום שיפוצים מרוכז מהבוקר ועד לשעות המאוחרות של הערב. קיימנו הפנינג של ממש עבור הלוחמים ששם במרכזו את גיבוש הגדוד, דרך תחנות שונות וארוחות חגיגיות בנוכחות המג"ד".

מהלך השיפוץ הנרחב נעשה כחלק משורת פעולות לשיפור תנאי השירות של התצפיתניות במערך הגנת הגבולות, ובשיתוף מחלקת שו"הם ותשתיות באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. "מערך הגנת הגבולות מוקיר את עבודת התצפיתניות", מצהיר רמ"ח הגנת הגבולות, אל"ם מוטי פוגל, "ביצענו עבודה מקיפה לשיפור תנאי המגורים והמחיה, המזון והציוד האישי שלהן בכלל הגזרות".

"הגדוד שלנו הוא מרכז כובד שמהווה את העיניים של צה"ל ומדינת ישראל מול החזית הדרומית", מסכם רס"ן חמדאן, "אנחנו עובדים לאורך כל שעות היממה וללא מנוחה. מתוך החשיבות המבצעית ומתוך החובה שלנו לשמור על סטנדרט לחימה גבוה - הבטחת תנאים סביבתיים איכותיים לחיילים היא לא פחות מהכרחית. השיפור בשני הצירים האלה של כשירות הציוד המבצעי ושיפור תנאי השירות, הם שמבטיחים שנהיה מוכנים בכל עת לתרחיש של 'מחר מלחמה'".