את בוקר יום שני בשבוע שעבר פתח סגן דוד שראל, מ"פ החוף של גדוד 13 בחטיבת גולני, בצורה שונה מעט מהרגיל. ממכשיר הקשר שלו החלו לבקוע קריאות שהכריזו כי ישנו חשד ממשי לחדירת כוחות עוינים מהים.

"אנחנו מקבלים זיהוי של שתי דמויות שנצפו שוחות למרחב החוף ומבינים שככל הנראה מדובר במחבלים", משחזר סגן שראל, "מאותו הרגע אנחנו חייבים לפעול מהר - יצרתי קשר עם 'דבורה' ששהתה בים והתחלנו בנוהל הקפצת כלל הכוחות - גם ביבשה וגם בים".

אילוסטרציה

למתבונן מהצד כל ההתנהלות שחלה שם באותם הרגעים הייתה עלולה להעלות מספר תהיות, שכן הקשר בין לוחם גולנצ'יק לזרוע הים לא תמיד קורה באופן אוטומטי. אך בשביל המשרתים בגזרת החוף של אוגדת עזה מדובר בשיתוף פעולה שגרתי לחלוטין.

כדי להיות מסוגלים לספק ביטחון גם בזירה הימית, שנמצאת תחת איום דומה לזה הקיים במרחב גדר המערכת, יש צורך בשילוב בין-זרועי מדויק של כוחות העובדים בהלימה אחת בכל הגזרות.

אילוסטרציה

מתוך התפיסה הזו נולד התרחיש המדובר, שנערך כחלק מהתרגיל האוגדתי הענק שהתקיים באוגדת עזה לאחרונה, ומבקש לבחון את המסוגלות של הכוחות לעבוד יחדיו אל מול איום מתפרץ.

"קיבלנו דיווח בעורק הייעודי ובמשואה על האירוע", מספר סרן טל נפתלי, מפקד ספינה 840, על המתרחש מהזווית הימית. "אחרי שננעלנו על המטרה, יצאנו בהתקפת נגד".

לדברי סרן נפתלי, פעולת הנטרול דרשה קו פעולה אחיד: "בעזרת הקשר עם פלוגת החוף, הכוונו את כוחות החי"ר עד לנקודה בה נצפו המחבלים, ומשם הניטרול עבר לידיהם. רק לאחר שהמעגל נסגר והמשימה בוצעה - חזרנו לנוהל שגרה".

אילוסטרציה

"הם 'ניקו' את האיומים הימיים ודאגו שנוכל לירות בשטח ללא פגיעה באזרחים, ואנחנו 'ניקינו' את היבשה כדי לתת לספינות פתח לירי לכיוון החוף במידת הצורך", מחדד סגן שראל. "כל השת"פ בנוי מ'תן וקח' ומשיח יום-יומי. בסוף, איום שמגיע עם הגלים יכול בקלות להופיע על החוף זמן קצר לאחר מכן".

אותה שרשרת פעולות שביצעו בתרגיל הייתה טעימה מהנפיצות השוררת לעתים במרחב הימי בגזרה. "יש לנו בים מספר נכסים אסטרטגיים ומשמעותיים שמתפרסים לאורך רצועת החוף והמכשול הימי", מציין מפקד הספינה.

אילוסטרציה

במסגרת התרגיל נוסתה לראשונה גם מערכת חדשה - קישוריות טקטית, שתפקידה לסייע לשני הצדדים, הן לכוחות החי"ר והן לזרוע הים, במסירת מידע על מטרות בשטח בזמן אמת ולהקל על הגילוי שלהן בסנסורים המשותפים. בעתיד היא תיכנס כתחליף ל"משואה".

"להיות מ"פ חי"ר ולהצטרף להפעיל 'דבור' או כלי שיט מהיבשה זה לא פשוט אבל מרתק", מודה סגן שראל. "אנחנו מסיירים בספינות ומצטרפים להפלגות כדי לחזק את הציר הזה. פתאום אתה מבין מה הכוח של צה"ל מעבר למשבצת בה אתה נמצא ואת התרומה שיש לך בתוך זה".

אילוסטרציה

"זכורים לי עשרות מקרים של חפץ חשוד שנמצא בים, נסחף לחוף ונוטרל בהצלחה בזכות ה'שילוביות' הזו", מדגיש סרן נפתלי. "המציאות לימדה אותנו שבעזרת השת"פ, שימור הידע והעברתו הלאה אנחנו מתעצמים ומצליחים לשמור על תחושת הביטחון גם בעומק הים וגם ביישובי העוטף".